Proposal for actions and operations for the development of geometric abilities in the first cycle of primary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/c8kkgd85

Keywords:

Geometric abilities, recognize geometric objects, draw and / or construct and to argue geometric propositions

Abstract

In this article is presented to teachers of the first cycle of Primary Education, a proposal of internal structure for the development of geometric abilities: recognize geometric objects, draw and / or construct and to argue geometric propositions. This allows us to clarify how this process occurs, of a planned, orientated and organized way, from the external to the internal and applied into practice again.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsina Catalá, C., Burgués Flamarich, C., & Fortuny Aymemí, J. M. (1989). Invitación a la Didáctica de la geometría. Madrid: Síntesis, S.A.

Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.

Bressan, A. M., Bogisic, B., & Crego, K. (2000). Razones para enseñar geometría en la educación básica. Mirar, construir, decir y pensar. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Brihuega Nieto, J. (2006). Espacio y forma. Materiales para el aula. Recuperado de http://www.galega.org/emdg/web/Espacio%20y%20forma.doc

Brito Fernández, H., et al. (1987). Psicología general para los Intitutos Superiores Pedagógicos. Segunda parte. La Habana: Pueblo y Educación.

Danilov, M. A., & Skatkin, M. N. (1981). Didáctica de la escuela media. La Habana: Pueblo y Educación.

Díaz Godino, J., & Ruíz, F. (2002). Geometría y su didáctica para maestros. Granada: ReproDigital. C/ Baza

Galindo, C. (1996). Desarrollo de habilidades básicas para la comprensión de la geometría. EMA (1), 49-58.

León Roldán, T. (2007). Concepción didáctica para la enseñanza y el aprendizaje de la geometría con un enfoque dinámico en la Educación Primaria. Tesis Doctoral. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Leontiev, A. (1981). Actividad, conciencia y personalidad. La Habana: Pueblo y Educación.

Martínez Recio, Á., & Juan Rivaya, F. (1989). Una metodología activa y lúdica para la enseñanza de la geometría. Madrid: Síntesis S. A.

Ortiz Ocaña, A. L. (2006). Diccionario pedagógico, didáctico y metodológico. Hacia una pedagogía integradora y científica. Barranquilla: CEPEDID.

Petrovski, A. V. (1986). Psicología General. La Habana: Libros para la Educación.

Proenza Garrido, Y. (2002). Modelo didáctico para el aprendizaje de los conceptos y procedimientos geométricos en la escuela primaria. Holguín: ISP “José de la Luz y Caballero

República de Cuba: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño. (1997). Modelo pedagógico para la formación de habilidades, hábitos y capacidades. La Habana: IPLAC.

Rico Montero, P., Santos Palma, E. M., & Martín-Viaña Cuervo, V. (2008). Exigencias del Modelo de Escuela Primaria para la dirección por el maestro de los procesos de Educación, Enseñanza y Aprendizaje. La Habana: Pueblo y Educación.

Rizo Cabrera, C. (1987). Estructuración del curso de geometría de cuarto a sexto grados basados en las transformaciones y la congruencia. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Savin, N. V. Pedagogía . La Habana: Pueblo y Educación, 1972.

Silvestre Oramas, M., & Zilberstein Toruncha, J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.

Talízina, N. (1988). Psicología de la enseñanza. Moscú: Progreso.

Van Hiele, P. M. (1957). El problema de la comprensión: En conexión con la comprensión de los escolares en el aprendizaje de la geometría. Tesis Doctoral. Utrecht: Universidad Real de Utrecht. Recuperado de http://www.uv.es/Angel.Gutierrez/aprengeom/archivos2/VanHiele57.pdf

Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Xhevdet, T. (2009). Aprender a enseñar transformaciones geométricas en Primaria desde una perspectiva cultural. Tesis Doctoral. Barcelona: Universitat de Barcelona. Recuperado de http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0521109-104606/

Downloads

Published

2018-09-01

How to Cite

León González, J. L. ., & Gil Álvarez, J. L. . (2018). Proposal for actions and operations for the development of geometric abilities in the first cycle of primary education. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 1(3), 33-37. https://doi.org/10.62452/c8kkgd85