Didactics in virtual learning environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/15kq0321

Keywords:

Didactics, virtual education, virtual environments

Abstract

The unstoppable growth of the Internet, with the use of ICT, has helped the improvement of computer applications, which facilitate virtual educational environments, in which they transcend from a traditional teaching to a new online educational modality, where the teacher must be thoughtful and creative to motivate students in these environments to learn. These require didactics that are perhaps more demanding than the face-to-face classroom, but not totally different. The physical separation between teacher and student must be compensated with a continuous didactic interaction. Motivated by the COVID-19 pandemic, educational institutions in Ecuador had no alternative but to move their classes from a face-to-face classroom to an online one, thus emerging the reality of the teacher in the management of technologies in the classroom. In this sense, the objective of this article is focused on exposing how didactics applied in virtual environments can generate a new type of education. This article is the product of a bibliographic review, the contribution of several consulted sources and the author's experience from virtual spaces. The pandemic that today plagues humanity has increased the discrimination gap in all those groups in Ecuador that do not have access to technology, thus marginalizing them in their teaching and learning process, in the same way, the preparation of teachers in the management of tics plays is a key factor for these processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barberá, E., Romiszowski, A., Sangrá, A., & Simonson, M. (2006). Educación abierta y a distancia. UOC.

Bautista Pérez, G., Borges Sáiz, F., & Forés i Miravalles, A. (2011). Didáctica universitaria en entornos virtuales (1era. Edición). Narcea.

Boneu, J. (2007). Plataformas abiertas de e-learning para el soporte de contenidos educativos abiertos. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4 (1), 36- 47.

Bonilla, J. (2020). Las dos caras de la Educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 89-98.

Buzón, O. (2005). La incorporación de plataformas virtuales a la enseñanza: una experiencia de formación en línea basada en competencias. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4(1), 77-100.

Cabral, R. G. (2019). Didácticas en Entornos Virtuales para el Aprendizaje: el caso de la Bibliotecología. (Ponencia). Congreso de ciencias de la información del Mercosur. Instituciones, servicios y flujos de información y conocimiento para impulsar el desarrollo sostenible en realidades diversas. Pontificia Universidad Católica de Argentina, Argentina.

Cedeño, M., Palacios, L., Pico, L., & Nimes, P. (2021). La efectividad de la educación virtual frente a la pandemia en Ecuador. Dominio de las Ciencias, 7(2), 959-967.

Comisión Económica para América Latina (2020). Pandemia del COVID-19 llevará a la mayor contracción de la actividad económica en la historia de la región: caerá -5,3% en 2020, 21 de abril. CEPAL. https://www.cepal.org/es/comunicados/pandemia-covid-19-llevara-la-mayor-contraccion-la-actividad-economica-la-historia-la

Delgado, M., & Solano, A. (2009). Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. Revista Actividades Investigativas en Educación, 9(2), 1-21.

Delgado, P. (2020). Aprendizaje sincrónico y asincrónico: definición, ventajas y desventajas. Tecnológico de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-news/aprendizaje-sincronico-y-asincronico-definicion

Ecuador. Ministerio de Educación- Universidad Central del Ecuador. (2020b). Mi aula en Línea, curso de autoaprendizaje para los docentes. https://educacion.gob.ec/el-ministerio-de-educacion-abre-el-curso-de-autoaprendizaje-mi-aula-en-linea/

Ecuador. Ministerio de Educación. (2020a). El Mundo Virtual de Eugenia. Recuperado de: https://internetsegura.gob.ec

Ecuador. Ministerio de Educación. (2020c). Portal Mecapacito. Aula Virtual. Formación permanente para docentes y directivos. https://educacion.gob.ec/plataforma-mecapacito/

Perrone, G., & Propper, F. (2007). Diccionario de educación. 1era. Edición (1ª. Ed.). Alfagrama.

Real Academia Española. (2007). Diccionario de la lengua española (22ª. Ed.). RAE.

Downloads

Published

2022-01-01

How to Cite

del Carmen Guzmán, M. ., Josefina Albornoz, E. ., & Alvarado, R. . (2022). Didactics in virtual learning environments. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(1), 96-102. https://doi.org/10.62452/15kq0321