Process of teaching learning in early education from virtual environments, from an educational software

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/jmq9da98

Keywords:

Teaching, learning, initial education, educational software

Abstract

The present work was developed based on the needs detected in the children of the initial level, during the COVID-19 crisis, who were forced to stay at home, due to the closure of educational institutions, an aspect that changed their teaching methodology, being virtuality the means of learning, with the support of parents, who became responsible for the teaching process of their children, without having any knowledge of initial education.

In this time of pandemic, difficulties that the study children have presented in relation to learning are observed, obtaining low and not very relevant results, it is for this reason that educational software was created that allows interaction and captures the necessary attention to acquire new knowledge. In order to comply with the established, it was necessary to provide advice from the teachers of the Education and Systems careers to the parents who, with the designs of the playful educational software developed for pre-school children, found new ways to face the crisis educational and solutions were provided through this digital material. Finally, a survey was applied to parents, related to the use of software as a methodological strategy for learning in their children, where favorable results were obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aymerich-Franch, L. (2012). Los juegos en entornos virtuales como herramientas de aprendizaje, 12, 183–197.

Belloch Ortí, C. (2009). Aplicaciones multimedia interactivas: clasificación. https://www.uv.es/bellochc/pdf/pwtic3.pdf

Belloch, C. (2006). Desarrollo de aplicaciones multimedia interactivas. http://www.uv.es/bellochc/pwedu6.htm

Cano, S., Gálvez Cubillos, L., Giraldo Bustamente, P., Collazos Ordóñez, C., & Fardaun, H. (2016). Sistema interactivo para la enseñanza de la lectoescritura para niños con implante coclear. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 24, 21–29.

Ecuador. Ministerio de Educación. (2014). Currículo Educación Inicial 2014. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/ec_9028.pdf

Gómez-Martín, M. A., Gómez-Martín, P. P., & González-Calero, P. A. (2012). Aprendizaje basado en juegos. Revista ICONO14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 2(2).

Gutiérrez Duarte, S. A., & Ruiz León, M. (2018). Impacto de la educación inicial y preescolar en el neurodesarrollo infantil. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9(17), 33–51.

Hernández, R., Juárez, C., & Mota, M. (2017). Comparación de herramientas para la creación de aplicaciones multimedia interactivas en el entorno universitario. http://www.web.facpya.uanl.mx/vinculategica/vinculat%C3%A9gica_2/27%20ROQUE_JUAREZ_MOTA.pdf

López Raventos, C. (2016). El videojuego como herramienta educativa . Posibilidades y problemáticas acerca de los serious games The video game as an educational tool . Possibilities and problems about Serious Games López Raventós. Revista Apertura, 8(1), 1–10.

Montero Herrera, B. (2017). Aplicación de juegos didácticos como metodología de enseñanza: Una Revisión de la Literatura. Pensamiento Matemático, 7(1), 75–92.

Pamplona, J., Cuesta, J., & Cano, V. (2019). Estrategias De enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista Eleuthera, 21, 13–33.

Pérez García, Á. (2014). El aprendizaje con videojuegos. Experiencias y buenas prácticas realizadas en las aulas españolas. Escuela Abierta, 17(1), 136–156.

Revuelta Dominguez, F. I. (2004). El Poder educativo de los juegos on-line y de los videojuegos. Theoria, 13(1), 97–102.

Roncancio-Ortiz, A. P., Ortiz-Carrera, M. F., Llano-Ruiz, H., Malpica-López, M. J., & Bocanegra-Garcia, J. J. (2017). El uso de los videos juegos como herramienta didáctica para mejorar la enseñanza-aprendizaje: una revisión del estado del tema. Revista Ingeniería, Investigación y Desarrollo, 17(2), 36–46.

Vega Niño, Z. P. (2019). Implementación de las TIC en preescolar: una revisión documental. Universidad de La Sabana.

Downloads

Published

2022-01-01

How to Cite

Macías Merizalde, A. M., & Llumiquinga Quispe, S. del R. . (2022). Process of teaching learning in early education from virtual environments, from an educational software. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(1), 12-22. https://doi.org/10.62452/jmq9da98