The scientific problem in physical culture, a necessary discussion
DOI:
https://doi.org/10.62452/8wtx3037Keywords:
Scientific problem, Physical Culture, research activityAbstract
An approach to the scientific problem in Physical Culture is achieved with a contextualization in sport, from a field of knowledge that is very immersed in the globalization of information; The article was intended to practice sports, as a conduit for a solution of the problem from a transformative vision of the environment and / or reality of the researcher. This leads to the need for cultural growth of the researcher in his relationship with the problem to be solved. Based on a diagnosis of that reality, leading the problem through each of its phases, this allowed a process of investigation into a theoretical-practical transformation of the reality of Physical Culture in a given context. Among the methods implemented: holistic dialectic and modeling.
Downloads
References
Burgo Bencomo, O. B., León González, J. L., Cáceres Mesa, M. L., Pérez Maya, C. J., & Espinoza Freire, E. E. (2019). Algunas reflexiones sobre investigación e intervención educativa. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2).
Calva Nagua, D. X., Granda Ayabaca, A. N., & Daquilema Cuásquer, B. A. (2018). La ciencia como medio para alcanzar el conocimiento científico. Sociedad & Tecnología, 1(1), 38-48.
Cruz Cruz, E. M. (2018). Formulação do problema, aspecto essencial para o sucesso da pesquisa científica. Dr. Zoilo E. Marinelo Vidaurreta, 43 (6).
De Quesada Varona, M., Nápoles Gómez, T., Morrero Gorra, S., & Morejón de Quesada, J. C. (2020). La labor educativa de los docentes del año en la formación del profesional de Cultura Física. Sociedad & Tecnología, 3(1), 18–23.
Espinoza Freire, E. E. (2018). El problema de investigación. Conrado, 14(64), 22-32.
Espinoza Freire, E. E. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Conrado, 16(74), 45-53.
Estévez, M. C., Arroyo, M., & González, C. (2004). Pesquisa Científica em Atividade Física: sua Metodologia. Esportes.
Fuentes González, H. C. (2009). A concepção científica holística configuracional: uma alternativa na construção do conhecimento científico, aprimoramento na formação de profissionais do ensino superior na contemporaneidade. (Tese opcional para o grau de Doutor em Ciências). Instituto Superior Pedagógico Frank Pais.
Guamán Gómez, V. J., Espinoza Freire, E. E., Herrera Martínez, L., & Herrera Ochoa, E. (2019). Reflexiones acerca de la investigación social en la Carrera en Educación del Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 11(5), 437-446.
Guamán Gómez, V. J., Herrera Martínez, L., & Espinoza Freire, E. E. (2020). Las competencias investigativas como imperativo para la formación de conocimientos en la universidad actual. Conrado, 16(72), 83-88.
Guamán Gómez, V. J., Herrera Martínez, L., & Espinoza, E. (2021). La investigación y la formación de estudiantes de la carrera de Docencia en Educación Básica, Universidad Técnica de Machala. Conrado, 17(79), 55-61.
Hernández Simón, L., Frómeta Moreira, N., Caballero Riera, L. O., & León Reyes, B. B. (2020). El desempeño profesional pedagógico de los entrenadores de levantamiento de pesas con adolescentes limitados físicos motores. Sociedad & Tecnología, 3(1), 10–18.
Ivanovich, G. R. (1990). Métodos de pesquisa científica. Ciências Sociais.
Mendoza Tauler, L., & Leyva Figueredo, P. (2020). Formação integral de alunos: desafios da atividade investigativa. Opuntia Brava, 12 (1), 326-337.
Monzón Pérez, M. E., Sánches Ferran, T., & Oviedo Herrera, L. C. (2018). O problema científico em artigos de resultados de pesquisas originais, publicados em revistas biomédicas cubanas. Havana Journal of Medical Sciences, 12.
Reascos Landin, P. E., & Granda Ayabaca, A. N. (2020). Factores potenciadores de valores cívicos, patrióticos e interculturales en la enseñanza básica. Sociedad & Tecnología, 3(2), 42–50.
Siguenza Coronel, A. B., Calle Velez, L. M., & Iza Sarmiento, Y. L. (2021). Vinculación de la enseñanza con la vida. Sociedad & Tecnología, 4(S1), 91–105.
Torres-Luque, G., Carpio, E., Sánchez, A. L., & Sánchez, M. L. Z. (2014). Niveles de condición física de escolares de educación primaria en relación a su nivel de actividad física y al género. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (25), 17-22.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.