The implementation of ICT in the teaching-learning process
DOI:
https://doi.org/10.62452/jwpcat42Keywords:
TIC, teaching learning, implementation, obstaclesAbstract
The purpose of this study is to analyze the importance and benefits of the use of Information and Communication Technologies (ICT) in educational processes in order to help boost their introduction in the basic education schools of the city of Machala in Ecuador. The methodological strategy was based on the methods of scientific observation, documentary analysis, analytical-synthetic and statistical. The findings found through the documentary review make it possible to assert that a true implementation of these technologies in the teaching-learning process requires an integrating vision of educational policies, provision of the authorities of the school institutions, commitment of the teachers and students and infrastructure. technological through the semi-structured interview with 160 students, it was determined that the use of ICT in the classes is restricted to a group of resources and all the variety and didactic-methodological possibilities offered are not sufficiently exploited. The students limit their use to text processors, slide presentation programs and search engines for the completion of tasks; giving greater use to social networks, video games and e-mail for entertainment and leisure.
Downloads
References
Aguirre, P. C. (2018). Las TIC en la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje en el área Comunicación Organizacional: licenciatura en Ciencias de la Comunicación. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, Ride, 8(16). Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-74672018000100764&script=sci_arttext
Área, M., Hernández, V., & Sosa, J. J. (2016). Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula. Comunicar, 47, 79-87, Recuperado de https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido...47&articulo=47-2016-08
Avella Martínez, L., & Parra Ruiz, P. P. (2013). Tecnologías de la Información y la Comunicación en el Sector Salud. Tesis de especialización en Administración en salud pública y servicios de salud. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Colas Bravo, M. P., De Pablos-Pons, J., & Ballesta-Pagan, J. (2018). Incidencia de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: una revisión de la investigación. RED. Revista de Educación a Distancia, 56. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/56/Colas_et_al.pdf
Christian, S., & Mathrani, A. (2014). ICT Education: Socio-Learning Issues Faced by International Students. Proceedings of the Thirty Fifth International Conference on Information Systems, Auckland, New Zealand.
Domínguez, M. M. (2018). Acceso y uso de tecnologías de la información y comunicación en México: Factores determinante. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 14(2). Recuperado de www.udgvirtual.udg.mx/paakat/index.php/paakat/article/download/316/pdf
Espinoza Freire, E. E., Toscano Ruíz, D. F., & Torres Ortiz, S. E. (2018). Gestión de las tecnologías de la información; un desafío del ámbito académico universitario en el Siglo XXI. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6. Recuperado de http://files.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/200003904-9d4aa9e455/EE%2018.7.27%20Gesti%C3%B3n%20de%20las%20tecnolog%C3%ADas%20de%20informaci%C3%B3n%2C%20un%20desaf%C3%ADo.....pdf
Espinoza, Freire, E. E., & Rivera Ríos, A. R. (2016). Estudio para la utilización de los blogs educativos en la asignatura estudios sociales y su didáctica. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 3(3), 59 – 65. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/317994529_ESTUDIO_PARA_LA_UTILIZACION_DE_LOS_BLOGS_EDUCATIVOS_EN_LA_ASIGNATURA_ESTUDIOS_SOCIALES_Y_SU_DIDACTICA_STUDY_FOR_THE_UTILIZATION_AND_DIDACTICS_OF_EDUCATIONAL_BLOGS_IN_SOCIAL_STUDIES
Fernández-Cruz, F. J., & Fernández-Díaz, M. J. (2016) Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, 46(24), 97-105. Recuperado de https://www.revistacomunicar.com/verpdf.php?numero=46&articulo=46-2016-10
García, O. A., & Palma-Hernández, E. (2018). Aplicación de las tecnologías de información y comunicación en los procesos de innovación empresariales. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 3(3), 59 - 65. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/321168242_Aplicacion_de_las_Tecnologias_de_Informacion_y_comunicacion_en_los_procesos_de_innovacion_empresarial_Revision_de_la_literatura
Hernández, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325–347. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5904762.pdf
Heinze Martin, G., Olmedo Canchola, V. H., & Andoney Mayén, J. V. (2017). Uso de las tecnologías de la información y comunicación en las residencias en México. Ensayos y Opiniones, 150-151. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/actmed/am-2017/am172p.pdf
Martínez, L., Hinojo, F., & Aznar Díaz, I. (2018). Aplicación de las Tecnologías de la Información y la comunicación en el aprendizaje enseñanza. Información Tecnológica, 29(2), 41-52. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/infotec/v29n2/0718-0764-infotec-29-02-00041.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2014). Enfoques estratégicos sobre las TIC en la educación en América Latina y el Caribe. Recuperado de http://www.unesco.org/.../strategic_approaches_on_the_use_of_tics_in_education_in_lati/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la Educación. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/havana/areas-of-action/education/tic-en-la-educacion/
Pascual, M. (2015). Tecnologías de la información y la comunicación en la educación. Invenio, 18(35), 106-122. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5242506.pdf
Del Castillo Saiz, G. D., Sanjuan, G. & Gómez, M. (2018). Tecnologías de la información y comunicación: desafío que enfrentar la Universidad de Ciencias Médicas. Edumecentro, 10(1). Recuperado de http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-2874201800010001
Suasnabas-Pacheco, L. S., Ávila-Ortega, W. F., Díaz-Chong, E., Rodríguez-Quiñonez, V. M. (2017). Las Tics en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria. Dominio de las Ciencias, 3(2), 721-749. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6326781.pdf
Valverde, J., & Sosa, M. J. (2015). El modelo de un ordenador por alumno en Centros de Educación Primaria. Prácticas educativas y organización escolar en un estudio de caso múltiple. En, J. P., Pons (Coord.), Los centros educativos ante el desafío de las tecnologías digitales. (pp. 119-173). Madrid: La Muralla.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.