Psychopedagogy of sensitivity in non-conventional spaces

Authors

  • Tibisay Coromoto Urbina Díaz Universidad Bolivariana de Venezuela. República Bolivariana de Venezuela Autor/a
  • María Elena Rodríguez del Rey Rodríguez Universidad de Cienfuegos. Cuba. Autor/a
  • Liéter Elena Lamí Rodríguez del Rey Universidad de Cienfuegos. Cuba. Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.62452/vfp8yh55

Keywords:

Initial training, teaching, professional pedagogical activity

Abstract

The purpose of this article is to understand the pedagogical meaning of the University Professional of the Bolivarian University of Venezuela (UBV) from humanized praxis from concrete, unique and profound experiences in non-conventional spaces of the Female Annex of the General Penitentiary of Venezuela (AFPGV) during the period 2010 to 2018. Among the findings was the disconnection of subjects with themselves and reality, with their roots and identity, strong influence of the temporospatial environment in the mental structural configuration. It is concluded that, from the deepening of the essential meanings, the university teacher recovers the existential awareness and the need of the pedagogical good as horizon of its educational activity; at the same time, those deprived of liberty since the misunderstanding, are in literary genres safeguarding the sanity to emancipate the conscience with the hope of the ambulatory release.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arendt, H. (1963). Eichmann en Jerusalén: Un estudio sobre la banalidad del mal. Barcelona: Lumen.

De Cervantes Saavedra, M. (1911). El ingenioso hidalgo Don Quixote de La Mancha. Madrid: Ediciones de La Lectura

Echeverría, R. (1994). Ontología del lenguaje. Santiago de Chile: Lom Ediciones. S.A.

Ende, M. (1984) Die Unendliche Geschichte. Madrid: Alfaguara.

Freire P. (1969) Educación como práctica de la libertad. Santiago de Chile/ Naciones Unidas/ FAO.

Freire P. (1994). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

Freire P. (1996). Pedagogía de la autonomía. Río de Janeiro: Paz e Terra.

Funes M. (2006). Concreción histórica y urbana de San Juan de los Morros. Guárico: Alcaldía del Municipio Juan Germán Roscio.

Gardner, H. (2011). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Barcelona: Paidós Ibérica.

Goodson, I. (2004). Historias de vida del profesorado. Barcelona: Octaedro.

Hatzfeld, H. (1972). El Quijote como obra de arte del lenguaje. Madrid: Instituto Miguel de Cervantes.

López, E. (1996). Las historias de vida y la investigación biográfica. Fundamentos y metodología. Madrid: Universidad Nacional de Educación a distancia.

Morín, E. (2000). Los siete saberes para la educación del futuro. París: UNESCO.

Rivera, S. (2015). Sociología de la imagen. Miradas ch’ixi desde la historia andina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Tinta Limón.

Van Manen, M. (2003). Investigación Educativa y Experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y de la sensibilidad. Barcelona: Idea Books.

Wainwright, G. (1998). El Lenguaje del cuerpo. Madrid: Pirámide.

Downloads

Published

2018-01-01

How to Cite

Urbina Díaz, T. C. ., Rodríguez del Rey Rodríguez, M. E. ., & Lamí Rodríguez del Rey, L. E. . (2018). Psychopedagogy of sensitivity in non-conventional spaces. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 1(1), 13-20. https://doi.org/10.62452/vfp8yh55