Inclusive educational policies for learning and student participation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/7s3sqt15

Keywords:

Inclusive educational policies, learning, participation, diversity

Abstract

This work deals with a topic of great social relevance: inclusive educational policies for student learning and participation, education is promoted as a universal right and constitutes the key to sustainable human development, due to the responsibility of the State and the will government policy to provide resources for access to all citizens, regardless of their status as part of cultural diversity. It is emphasized that the school it includes does not impose enrollment requirements, does not discriminate and prepares its faculty to be “a school open to diversity”. There is a change in concepts, one moves from integration to inclusion as an educational approach focused on the context, the school, the family, the community and society in general. The purpose is to meet the educational demands of all students. For this reason, the objective is to reflect on inclusive educational policies for the learning and participation of students in their diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (2008). Desarrollando sistemas de educación inclusiva. Mad., S.L.

Booth, T., & Ainscow, M. (2000). Index for inclusion: developing learnig and participation in schools. Centre for Studies on Inclusive Education.

Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Indice para la inclusión (folleto). Madrid: Centro de Estudios para la Educación Inclusiva.

Booth, T., Simón, C., Sandoval, M., Echeita, G., & Muçoz, Y. (2015). Guía para la educación inclusiva. Promoviendo el aprendizaje y la participación en las escuelas. Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(3), 5-19.

Booth, T., Simón, C., Sandoval, M., Echeita, G., & Muñoz, Y. (2015). Index for inclusion. Guía para la educación inclusiva. Promoviendo el aprendizaje y la participación en las escuelas: nueva edición revisada y ampliada. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(3), 5-19.

Casañas, M. (2008). El cambio educativo: un reto de las políticas nacionales ante el nuevo milenio. Centro Internacional Miranda.

Echeita, G., & Simón, C. (2012). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva. Mad., S.L.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2014). Conceptualizar a educaçao inclusiva e contextualizá-la na missao do UNICEF. UNICEF.

Freire, P. (1997). Pedagogia da autonomia: saberes necessarios á prática educativa. Paz e Terra.

Muntaner, J. (2009). Los apoyos facilitadores para la inclusión. Los apoyos facilitadores para la inclusión. http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_77/nr_845/a_11342/11342.pdf

Rico, P. (2004). La zona de desarrollo próximo: procedimientos y tareas de aprendizaje. Editoral Pueblo y Educación.

Rodríguez, X. (2019). Políticas educativas inclusivas para la atención a la diversidad en la infancia. ISCE-Uíge.

Torres, S. (2001). Los sistemas de comunicación aumentativos y/o alternativos. Aljibe, S.L.

Vigotski, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.

Downloads

Published

2021-05-01

How to Cite

Bernal Cerza, R. ., & Rodríguez Fleitas, X. . (2021). Inclusive educational policies for learning and student participation. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 4(2), 252-259. https://doi.org/10.62452/7s3sqt15