Experiences of the process of linking with society in virtual environments during the health emergency
DOI:
https://doi.org/10.62452/tnztw373Keywords:
Linking with the Society, Experiences, substantive function, exceptional period, virtual environmentsAbstract
The purpose of this work was to show the experiences related to the process of Linking with Society in the health emergency stage caused by COVID-19. The main concepts and national and institutional regulations that govern this substantive function were raised, and the strategy adopted by the Metropolitan University of Ecuador is analyzed to give continuity to the linking process during the exceptional period. It also shows the main activities carried out in virtual environments and the results achieved aimed at a diverse audience composed of both students and professors, as well as the external beneficiaries of the linking projects in the context of the Inter-institutional Cooperation Agreements established between the UMET and other entities. Finally, the main actions to be taken to give continuity to this academic function during the exceptional period are expressed.
Downloads
References
Ecuador. Asamblea Nacional. (2018). Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial 298. https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2018/08/LOES.pdf
Ecuador. Consejo de Educación Superior. (2019). Reglamento de Régimen Académico. Registro Oficial 473. https://www.ces.gob.ec/lotaip/Anexos%20Generales/a3_Reformas/r.r.academico.pdf
Ecuador. Ecuador. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2017). Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021 Toda Una Vida. Senplades. https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/10/PNBV-26-OCT-FINAL_0K.compressed1.pdf
Ecuador. Universidad Metropolitana. (2019). Reglamento de Vinculación con la Sociedad. UMET.
Estévez, M., & Rojas, L. (2018). Gestión de los proyectos de Vinculación con la Sociedad. Un tema preciso enla profesionalización del docente. Conrado, 14(64), 139-145.
Expósito, C., & Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 1-22.
Hermida, C. (2016). Vinculación con la Sociedad y Universidad Saludable. Revista de Facultad de Ciencias Médicas, 42(1), 150-155.
Laudon, K. (2016). Sistemas de Información Genrencial. Pearson Educación.
Marín, L. (2020). El modelo pedagógico y su articulación con las funciones sustantivas de docencia, investigación y vinculación con la sociedad en el AITEC. Ciencia, Teconología y Sociedad, 20(25), 90-97.
Rincón, L. (2008). Los entornos virtuales como herramientas de asesoría académica en la modalidad a distancia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 25, 1-20.
Rodríguez, R., & Socorro, A. (2020). Experiencias en la articulación de los proyectos de Investigación y Vinculación. Conrado, 16(75), 231-237.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alleyne Antonio Formoso Mieres, María Antonia Estévez Pichs (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright, granting the Journal the right to first publication of the work. The authors assign the Journal the rights to exploit the work, authorizing its distribution and public communication for non-commercial purposes. The authors retain the moral rights to the published work. The economic rights belong to the Journal.