Experiences of the process of linking with society in virtual environments during the health emergency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/tnztw373

Keywords:

Linking with the Society, Experiences, substantive function, exceptional period, virtual environments

Abstract

The purpose of this work was to show the experiences related to the process of Linking with Society in the health emergency stage caused by COVID-19. The main concepts and national and institutional regulations that govern this substantive function were raised, and the strategy adopted by the Metropolitan University of Ecuador is analyzed to give continuity to the linking process during the exceptional period. It also shows the main activities carried out in virtual environments and the results achieved aimed at a diverse audience composed of both students and professors, as well as the external beneficiaries of the linking projects in the context of the Inter-institutional Cooperation Agreements established between the UMET and other entities. Finally, the main actions to be taken to give continuity to this academic function during the exceptional period are expressed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ecuador. Asamblea Nacional. (2018). Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial 298. https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2018/08/LOES.pdf

Ecuador. Consejo de Educación Superior. (2019). Reglamento de Régimen Académico. Registro Oficial 473. https://www.ces.gob.ec/lotaip/Anexos%20Generales/a3_Reformas/r.r.academico.pdf

Ecuador. Ecuador. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2017). Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021 Toda Una Vida. Senplades. https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/10/PNBV-26-OCT-FINAL_0K.compressed1.pdf

Ecuador. Universidad Metropolitana. (2019). Reglamento de Vinculación con la Sociedad. UMET.

Estévez, M., & Rojas, L. (2018). Gestión de los proyectos de Vinculación con la Sociedad. Un tema preciso enla profesionalización del docente. Conrado, 14(64), 139-145.

Expósito, C., & Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 1-22.

Hermida, C. (2016). Vinculación con la Sociedad y Universidad Saludable. Revista de Facultad de Ciencias Médicas, 42(1), 150-155.

Laudon, K. (2016). Sistemas de Información Genrencial. Pearson Educación.

Marín, L. (2020). El modelo pedagógico y su articulación con las funciones sustantivas de docencia, investigación y vinculación con la sociedad en el AITEC. Ciencia, Teconología y Sociedad, 20(25), 90-97.

Rincón, L. (2008). Los entornos virtuales como herramientas de asesoría académica en la modalidad a distancia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 25, 1-20.

Rodríguez, R., & Socorro, A. (2020). Experiencias en la articulación de los proyectos de Investigación y Vinculación. Conrado, 16(75), 231-237.

Downloads

Published

2021-05-01

How to Cite

Formoso Mieres, A. A. ., & Estévez Pichs, M. A. . (2021). Experiences of the process of linking with society in virtual environments during the health emergency. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 4(2), 202-210. https://doi.org/10.62452/tnztw373