Interactive conceptual map for the teaching of logic programming and prolog of the Artificial Intelligence subject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/0ys65329

Keywords:

Concept map, logic programming and Prolog, Cmap Tools, Reload editor, MOODLE, SCORM package

Abstract

The teaching of programming implies a high level of complexity, that is, it represents an extra difficulty in learning in the classroom; more so, when programming changes its paradigm, different from traditional programming; this is the case of logic programming, and one of its Prolog tools. Given these premises, it is necessary for the teacher to support learning objects, to better transmit the content of logic programming, and consequently of PROLOG. The work details steps for the creation, configuration and publication of concept maps, concluding that by fulfilling the objectives the experiment is applicable within educational environments similar or similar to the one applied in this research. The work aims to experiment and know the possibilities of the maps interactive conceptual as didactic resources implemented through CmapTools, Reload, SCORM and finally their loading on Moodle Platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antomil, J., Arenas Parra, M., Bilbao Terol, A., Pérez Gladish, B., & Rodríguez-Uría, M. (2006). La utilización de mapas conceptuales en la asignatura de matemáticas para la economía en el marco del espacio europeo de enseñanza superior 3. Oros Viejos.

Arellano Sánchez, J., & Santoyo Rodríguez, M. (2009). Investigar con mapas conceptuales: Procesos metodológicos. Narcea.

Chrobak, R., & Prieto, A. B. (2010). Enseñar creativamente: Los mapas conceptuales y la uve del conocimiento ¿pueden fomentar la creatividad? Obtenido de http://cmc.ihmc.us/cmc2010Papers/cmc2010-a12.pdf

Garrido Labrada, D., & González Pérez, L. (2009). Mapas conceptuales para la enseñanza de sistemas operativos. Oros Viejos.

González González, Y. (2011). Sistema de mapas conceptuales para la enseñanza de redes de computadoras. (Trabajo de Diploma). Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas.

Moreno Ortiz, A., Pérez Hernández, C., & Del Olmo Bañuelos, E. (2013). Utilización de moodle como plataforma para la investigación educativa: Aplicación a los córpora de aprendices de lenguas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, 125-138.

Rodríguez Corra, N. H. (2007). Fundamento teórico de los Mapas Conceptuales. Re-vista de Arquitectura e Ingeniería, 1(2).

Sori Abreu, J., & Lezcano, M. (2011). Sistema de mapas conceptuales para la ense-ñanza de arquitectura de computadoras. (Ponencia). Compumat 2011. Santa Clara, Cuba.

Vidal Ledo, M., Vialart Vidal, N., & Ríos Vialart, D. (2007). Mapas conceptuales: Una estrategia para el aprendizaje. Educación Médica Superior, 21(3).

Downloads

Published

2021-05-01

How to Cite

de la Rosa Martín, T. ., García Valdivia, Z. Z. ., & Arias Lincango, R. J. . (2021). Interactive conceptual map for the teaching of logic programming and prolog of the Artificial Intelligence subject. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 4(2), 136-147. https://doi.org/10.62452/0ys65329