Market research to create an SME responsible for post-harvesting and marketing of organic vegetables in the Squeaky Canton

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/w5myg583

Keywords:

Market research, SMEs, market, organic vegetables

Abstract

This scientific article presents results of a market research with a customer focus, the work was developed in 5 cantons of the province of El Oro – Ecuador, has as objective, To prepare a market study to create a SME in charge of post-harvest organic vegetables from the Chilla canton in order to market them in the cantons of the lower part of the province of El Oro (Machala, Pasaje, El Guabo and Santa Rosa), the research presents a qualitative approach of descriptive scope, is not experimental of transversal design, for which the sample size was made up of 500 people, with the purpose of obtaining concrete and specific results on the perception that the client has about the product, to analyze consumer behavior and preferences, the most feasible selling points for the company, along with the product promotion pathways, among other activities to be described in this research article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, S. (2005). Fórmulas para el cálculo de la muestra en investigaciones de salud. Salud en Tabasco, 11(1-2), 333-338.

Arvizu, E., Jiménez, L., & Avila, J. (2014). Análisis de producción y comercialización de hortalizas: caso del mercado de Huixcolotla, Puebla. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 5(4).

Bayarre, H., & Horsford, R. (2010). Métodos y Técnicas aplicadas a la Investigación. Ediciones Finlay.

CEEI Galicia, S. A. (2010). Manuais Practicos da Peme. BIC Galicia CEEI.

Consejo Nacional de Gobiernos Parroquiales Rurales del Ecuador. (2018). Productividad Agropecuaria de los Gobiernos Rurales por Provincias. CONAGOPARE.

Ecuador. Ministerio Agricultura y Ganadería. (2020). Productivo, Superficie, producción y rendimiento. MAG.

Ecuador. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2015). Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial de Chilla Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal del canton Chilla Concejo Cantonal de Chilla. El Oro. SENPLADES.

Fernández, F. (2015). Guía para la elaboración de un Estudio de Mercado. CEEI Cuidad Real.

García, M. E. (2016). Análisis del comportamiento de mercado en las ferias del agricultor de la Gran Área Metropolitana. Revista Tecnología En Marcha, 29(1).

Montaña, Z. E. (2016). Estudio de mercado para los productos hortícolas del programa de agricultura familiar en el municipio de Duitama. (Trabajo de grado). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Organización de las Naciones Unidas de la Alimentación y la Agricultura. (2015). 1 ¿Por qué necesitamos investigación de mercados? FAO. http://www.fao.org/3/Y4532S/y4532s03.htm

Soares, L. F., & Zuin, P. B. (2009). Produção de alimentos tradicionais: valorizando o produto pecuário por meio de certifi cações de indicação de procedência. Rev Colom Cienc Pecua., 22(3), 311-318.

Vargas-Hernández, G., Durán-Quirós, A., González-Lutz, M. I., Mora-Acedo, D. (2015). Perfil de riesgos de contaminación microbiológica y química en la cadena de producción de nueve productos hortícolas para consumo fresco, de un grupo de empresas agrícolas del Valle Central de Costa Rica. Agronomía Costarricense, 39(2), 105-119.

Viteri Heredia, M. Á., Madrid Lalangui, M. Y., & Chacha Armas, H. A. (2011). Proyecto de factibilidad para crear la empresa Agricola, productora y comercializadora de fruta de palma africana en el cantón Ventanas. Escuela Politécnica del Ejército.

Vite, H., Townsend, J., & Carvajal, H. (2020). Big Data e Internet de las Cosas en la producción de banano orgánico. Universidad y Sociedad, 12(4), 192–200.

Vite, H., & Vargas, O. (2018). Ganadería de precisión en la provincia de El Oro. Diagnóstico situacional. Espirales Revista Multidisciplinaria de Investigación, 2(17).

Zhuzhingo, M. (2015). Estudio socioeconómico del cantón chilla provincia de El Oro en el periodo 2014. (Trabajo de titulación). Universidad Técnica de Machala.

Downloads

Published

2021-01-01

How to Cite

Iñaguazo Morocho, J. ., Carvajal Romero, H. ., & Vite Cevallos, H. . (2021). Market research to create an SME responsible for post-harvesting and marketing of organic vegetables in the Squeaky Canton. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 4(1), 155-166. https://doi.org/10.62452/w5myg583