Proposed merger of a methodology for multimedia with the unified process evidence in a real case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/bxqdzf25

Keywords:

Multimedia, unified process, educational software

Abstract

Technologies in education facilitate student learning and self-study. Among them, educational multimedia, which provide the necessary information for the student to study in an enjoyable way, fix the knowledge and correct any mistakes that may be made in the process. An Application Development Methodology, which considering the requirements, design and development of an educational project. Complementing it with the Unified Software Development Process and documenting it with the help of UML (Modeling Language), makes it possible to have a common language for the entire development team, through descriptions and diagrams that represent the analysis, design and implementation. This work aims to show a proposal for integration between the Unified Development process, with the proposed methodology, considering the models through UML. As a result, the development of educational software has been documented in an understandable way, which will allow it to be a guide for students of the Metropolitan University when carrying out this type of research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baquero Hernández, L. R., Argota Vega, L. E., Rodriguez Valdés, O., & Ricardo, F. Á. (2016). Método para el modelado y prueba de Diagramas de Casos de Uso mediante redes de Petri. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 10, 138-149.

Belloch Ortí, C. (2012). Unidad de Tecnología Educativa (UTE). https://www.uv.es/bellochc/pdf/pwtic5.pdf

Bolaño García, M. (2017). Uso de Herramientas Multimedia Interactivas en educación preescolar. Didáctica, Innovación y Multimedia (DIM). https://ddd.uab.cat/pub/dim/dim_a2017m5n35/dim_a2017m5n35a4.pdf

Domínguez Pérez, C., Organista Sandoval, J., & López Ornelas, M. (2018). Diseño instruccional para el desarrollo de contenidos educativos digitales para teléfonos inteligentes. Apertura, 10(2), 80-93.

Durán Blandón, E. (2011). El uso del uml en la fase de análisis del proceso de desarrollo de un software educativo. Ingeniería Solidaria, 7(13), 83-91.

Fernández Marín, M. Á., Nacimba Quinga, A. C., Gutiérrez Rodríguez, F. Á., & González Tolmo, D. (2019). Multimedia educativa para el desarrollo de habilidades lógico-matemáticas en niños de inicial II. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(2), 204-213.

González Morales, L. (2017). Metodología para el diseño instruccional en la modalidad b-learning desde la Comunicación Educativa. Razón y Palabra, 21(98), 32-50.

Gottberg de Noguera, E., Noguera Altuve, G., & Noguera Gottberg, M. A. (2011). Una metodología de desarrollo de software para la enseñanza universitaria. Universidades, 50, 49-57.

IEEE Computer Society. (1998). Recommended practice for software requirements specification. http://www.math.uaa.alaska.edu/~afkjm/cs401/IEEE830.pdf

Jacobson, I., Booch, G., & Rumbaugh, J. (2000). El Proceso Unificado de esarrollo de software. Madrid: Pearson Education. S.A.

Joya Santana, G., & Cristancho C, O. (2016). Metodología para elaborar recursos educativos mutimediales(Meterem). Revista Ingeciencia, 1, 24-32.

Larman, C. (2003). UML y Patrones. Pearson Educación SA.

Latorre, A. (2003). La investigación-acción.Conocer cambiar la práctica educativa. Graó.

Pressman, R. S. (2010). Ingeniería del software. Un enfoque práctico. MacGraw-Hill.

Schwabe, D., & Rossi, G. (1996). An Object Oriented Approach to Web-Based Application Design. Obtenido de Proceedings of the ACM International Conference on Hipertext (Hypertext'96): http://www-di.inf.puc-rio.br/schwabe/papers/TAPOSRevised.pdf

Silva Avila, A. E., Ledezma Zamora, E. G., Castorena Peña, J. A., Domínguez Lugo, A. J., & Riojas Martínez, A. (2018). Utilidad del Lenguaje Unificado de Modelado (UML) en el desarrollo de software profesional dentro del sector empresarial y educativo. Cienciacierta, 56.

Vidal Ledo, M. (2010). Multimedias educativas. Revista Cubana de Educacion Medica Superior, 24(3), 430-441.

Downloads

Published

2020-09-01

How to Cite

Fernández Marín, M. Ángel ., & González Tolmo, D. . (2020). Proposed merger of a methodology for multimedia with the unified process evidence in a real case. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 3(3), 133-140. https://doi.org/10.62452/bxqdzf25