Experiences of impact on the application of inclusive measures in the Metropolitan University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/vjqxnj36

Keywords:

Teacher training, inclusive education, inclusive measures

Abstract

In the article, an analysis of the conceptualizations about inclusion from the educational perspective, disability and the essential elements of training is carried out. In this way, its objective is to reflect on the needs of teachers to attend to diversity with a participatory approach. The methodology used was descriptive and exploratory; A documentary analysis was carried out, in normative documents, legal sources and investigations concluded in the Metropolitan University of Ecuador. Among the results achieved, the following stand out: the quality of teacher training, adjusted to innovation, to approach the issues from an inclusive approach; preparing to assess community learning and activities, to reduce the rate of exclusion within and outside the higher education system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almanzor, C. (2002). Importancia de la capacitación pedagógica docente. http://www.gdl.uag.mx/63/a04-02.htm

Arnáiz, P. (2000). Hacia una educación eficaz para todos. En, A., Miñanbres, y G. Jové (Coords), La atención a las necesidades educativas especiales: de la Educación Infantil a la Universidad. (pp. 187-195). Servicio de Publicaciones de la Universidad-Fundación Vall

Ecuador. Consejo Nacional de Discapacidades. (2016). Estadística. CONADIS.

Ecuador. Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución Política de la República del Ecuador. Registro Oficial 449. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Ecuador. Asamblea Nacional. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial 298. https://es.slideshare.net/fortizvizuete/loes-2010

Ecuador. Asamblea Nacional. (2012). Ley Orgánica de Discapacidades. Registro Oficial 796. https://oig.cepal.org/sites/default/files/2012_leyorg.dediscapacidades_ecu.pdf

Ecuador. Universidad Metropolitana. (2019). 1er Congreso Por Una Universidad inclusiva. https://univinclusiva.umetmachala.edu.ec/ejes-tematicos-y-participantes/

Egea, C., & Sarabia, A. (2001). Clasificaciones de la OMS sobre discapacidad. Rehabilitación Temprana. https://www.um.es/discatif/METODOLOGIA/Egea-Sarabia_clasificaciones.pdf

Imbernón, F. (1997). La formación del profesorado. Paidós.

Organización de las Naciones Unidas. (2006). Informe de la Convención Internacional por los Derechos de personas con discapacidad. http://www.un.org/spanish/disabilities/convention/convention.html

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1990). La educación para todos, como derecho fundamental del ser humano. Declaración de Jomtiem. https://www.oei.es/historico/efa2000jomtien.htm

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2004). Informe de Seguimiento de la EPT en el mundo 2005, Educación para Todos- El imperativo de la calidad. Informe de Seguimiento. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150169_spa?page=39

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2005). Panorama educativo 2005: Progresando hacia las metas. Informe Preliminar del Proyecto Regional de Indicadores Educativos de la Cumbre de las Américas. UNESCO. https://www.oei.es/historico/quipu/panorama_educativo2005.pdf

Organización Mundial de la Salud. (1983). Informe mundial sobre discapacidad. Resolución 47/3. OMS. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf

Ramírez, R. (2013). Sistema de nivelación y admisión,la ejecución del Ecaen Nacional. http://vlex.ec/vid/sistema-bachilleres-aspiren-ingresar-503010026

Tardio, E. (2015). La dierencia entre integrar e incluir. Estados Unidos de América. http://www.elianatardio.com/2015/07/15/diferencia-integrar-e-incluir/

Downloads

Published

2020-09-01

How to Cite

Luque Espinoza de los Monteros , M. del P. ., Requeiro Almeida, R. ., & Lafita Frómeta, R. (2020). Experiences of impact on the application of inclusive measures in the Metropolitan University. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 3(3), 106-114. https://doi.org/10.62452/vjqxnj36