Experiences of impact on the application of inclusive measures in the Metropolitan University
DOI:
https://doi.org/10.62452/vjqxnj36Keywords:
Teacher training, inclusive education, inclusive measuresAbstract
In the article, an analysis of the conceptualizations about inclusion from the educational perspective, disability and the essential elements of training is carried out. In this way, its objective is to reflect on the needs of teachers to attend to diversity with a participatory approach. The methodology used was descriptive and exploratory; A documentary analysis was carried out, in normative documents, legal sources and investigations concluded in the Metropolitan University of Ecuador. Among the results achieved, the following stand out: the quality of teacher training, adjusted to innovation, to approach the issues from an inclusive approach; preparing to assess community learning and activities, to reduce the rate of exclusion within and outside the higher education system.
Downloads
References
Almanzor, C. (2002). Importancia de la capacitación pedagógica docente. http://www.gdl.uag.mx/63/a04-02.htm
Arnáiz, P. (2000). Hacia una educación eficaz para todos. En, A., Miñanbres, y G. Jové (Coords), La atención a las necesidades educativas especiales: de la Educación Infantil a la Universidad. (pp. 187-195). Servicio de Publicaciones de la Universidad-Fundación Vall
Ecuador. Consejo Nacional de Discapacidades. (2016). Estadística. CONADIS.
Ecuador. Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución Política de la República del Ecuador. Registro Oficial 449. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Ecuador. Asamblea Nacional. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial 298. https://es.slideshare.net/fortizvizuete/loes-2010
Ecuador. Asamblea Nacional. (2012). Ley Orgánica de Discapacidades. Registro Oficial 796. https://oig.cepal.org/sites/default/files/2012_leyorg.dediscapacidades_ecu.pdf
Ecuador. Universidad Metropolitana. (2019). 1er Congreso Por Una Universidad inclusiva. https://univinclusiva.umetmachala.edu.ec/ejes-tematicos-y-participantes/
Egea, C., & Sarabia, A. (2001). Clasificaciones de la OMS sobre discapacidad. Rehabilitación Temprana. https://www.um.es/discatif/METODOLOGIA/Egea-Sarabia_clasificaciones.pdf
Imbernón, F. (1997). La formación del profesorado. Paidós.
Organización de las Naciones Unidas. (2006). Informe de la Convención Internacional por los Derechos de personas con discapacidad. http://www.un.org/spanish/disabilities/convention/convention.html
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1990). La educación para todos, como derecho fundamental del ser humano. Declaración de Jomtiem. https://www.oei.es/historico/efa2000jomtien.htm
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2004). Informe de Seguimiento de la EPT en el mundo 2005, Educación para Todos- El imperativo de la calidad. Informe de Seguimiento. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150169_spa?page=39
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2005). Panorama educativo 2005: Progresando hacia las metas. Informe Preliminar del Proyecto Regional de Indicadores Educativos de la Cumbre de las Américas. UNESCO. https://www.oei.es/historico/quipu/panorama_educativo2005.pdf
Organización Mundial de la Salud. (1983). Informe mundial sobre discapacidad. Resolución 47/3. OMS. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf
Ramírez, R. (2013). Sistema de nivelación y admisión,la ejecución del Ecaen Nacional. http://vlex.ec/vid/sistema-bachilleres-aspiren-ingresar-503010026
Tardio, E. (2015). La dierencia entre integrar e incluir. Estados Unidos de América. http://www.elianatardio.com/2015/07/15/diferencia-integrar-e-incluir/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.