The orientation of the family for its educational performance. An inclusive vision

Authors

  • Dahimara Rodríguez Sosa Universidad de Cienfuegos. Cuba. Autor/a
  • Elizabeth Díaz Vera Universidad de Cienfuegos. Cuba. Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.62452/9b7nsy66

Keywords:

Inadequate behavior, aggressiveness, family orientation

Abstract

In Cuban families, in spite of the educational levels reached, there are difficulties that reveal an insufficient orientation of the family for its educational performance. At the Vladimir I Lenin elementary school in the municipality of Palmira, there are school children who fail to comply with their school duty because of behavioral alterations of an aggressive nature. In the same family, there are patterns of inappropriate behaviors, dysfunctional families, lack of affection and other difficulties, among which is aggression. The work presents a proposal of family orientation activities, they are dynamic and have novel contents that will help the parents of these students to help them and help their behavior improve so that they feel supported. In the research process, different methods were used, which allowed the determination of the needs and the solution of the scientific problem. This research is a novel experience, because it will achieve better parent-child communication, and will also strengthen the school-family relationship. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, J. (1996). La familia: Sus implicaciones Psicológicas y sociales. Cuenca: Universidad de Azuay.

Albert Gómez, M. J. (1995). La familia una institución permanente en el Tercer milenio. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Ares Muzio, P. (2000). Conocemos el costo de ser hombre. La Habana: Política.

Arias, G. (2003). Conferencia impartida en el Taller Internacional Familia y Diversidad. La Habana: CELAEE.

Arias Beatón, G., et al. (1999). La Educación familiar de nuestros hijos. La Habana: Pueblo y Educación.

Castro Alegret, P. L. (1996). Cómo la familia cumple su función educativa. La Habana: Pueblo y Educación.

Pérez Rodríguez, G., et al. (2002). Metodología de la Investigación Educacional: Primera Parte. La Habana: Pueblo y Educación.

Piaget, J. (1992). La psicología Evolutiva. México: Paidós.

Ortega, R. L. (2009). Sistema de principios para la atención educativa de los escolares con trastornos de la conducta. Una propuesta para su perfeccionamiento. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en ciencias pedagógicas. La Habana: Universidad de La Habana.

Sierra, R. A. (2000). La Estrategia: Instituciones Educativas: Criterios Metodológicos Para Su Implantación. La Habana: ISPEJV

Torres González, M. (2003). Familia, Unidad y diversidad. La Habana: Pueblo y Educación.

Vigotsky, S. L. (1999). Obras Completas: tomo 5. La Habana: Pueblo y Educación.

Downloads

Published

2018-01-01

How to Cite

Rodríguez Sosa, D. ., & Díaz Vera, E. (2018). The orientation of the family for its educational performance. An inclusive vision. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 1(1), 21-26. https://doi.org/10.62452/9b7nsy66