Strategy for the implementation of online learning in the Center for Training in University Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/s0ymas18

Keywords:

digital skills, online learning, strategy, dimensions, teachers

Abstract

This article results from an investigation carried out from the current technological condition in which virtuality is carried out in the university; so that students and teachers can have opportunities for interaction. The objective is: to lead the training process of the students / teachers that stimulates the development of digital competences and the promotion of a university culture from this learning modality. It was decided to work with two analysis units, students and teachers. In the presentation, an online learning implementation strategy is generated as a result, which is structured by three dimensions with their corresponding stages, which allows the precision of actions, organizes, guides and evaluates the educational practice so that they learn by doing teachers and students. The strategy was submitted to the criteria of 10 experts. In the case of teacher training, they need to experience this process as part of their professional development. Achieving digital skills involves a change of thinking; that in the university it acquires a particular connotation, because its professors already have a basic knowledge of virtuality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Briggs, A., & Burke, P. (2002). De Gutenberg a Internet: una historia social de los medios de comunicación. Taurus.

Castells, M. (2006). La sociedad red: una visión global. Alianza Editorial.

Cerezal, J., & Fiallo, J. (2004). Cómo investigar en Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.

Chumpitaz Campos, L. E. (2016). Cambio del conocimiento pedagógico sobre evaluación para el aprendizaje del profesor universitario. Efecto de un programa de formación continua y en línea. (Tesis Doctoral). Universitat Oberta de Catalunya.

Cohen, N., & Gómez Rojas, G. (2019). Metodología de la investigación, ¿para qué? Editorial Teseo.

Ecuador. Consejo de Educación Superior. (2020). Normativa transitoria para el desarrollo de actividades académicas en las Instituciones de Educación Superior, debido al estado de excepción decretado por la emergencia sanitaria ocasionada por la pandemia de COVID-19. RPC-SE-03-No.046-2020. https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2020/04/normativa_transitoria__rpc-se-03-no.046-2020.pdf

Ecuador. Universidad Metropolitana. (2019). Reglamento del CEFDU. UMET. https://www.umet.edu.ec/normativa-interna/reglamento-del-centro-de-formacion-en-docencia-universitaria/

España. Instituto Nacional de Tecnología Educativa y Formación del Profesorado. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf

España. Junta de Andalucía. (2012). Guía sobre buenas prácticas docentes para el desarrollo en el aula de las competencias básicas del alumnado. Consejería de Educación. http://www.juntadeandalucia.es/averroes/ceip_albinas/documentos/Guia_buenas_practicas_docentes.pdf

García Tamarit, C. (2015). Aprendizaje colaborativo en grupos virtuales. Relaciones entre condiciones, procesos y resultados de aprendizaje de estudiantes de educación superior en entornos virtuales. (Tesis Doctoral). Universitat Oberta de Cataluña.

Marciniak, R. (2016). Autoevaluación de programas de educación universitaria virtual. (Tesis Doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona.

Marín Trejo, R. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital docente. (Tesis Doctoral). Universitat de les Illes Balears.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697

Sánchez Pérez, C. A. (2018). Los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje como comunidades de conocimiento y práctica. (Tesis Doctoral). Universitat de Barcelona.

Downloads

Published

2020-05-01

How to Cite

Alfonso Moreira, Y. ., & Juanes Giraud, B. Y. . (2020). Strategy for the implementation of online learning in the Center for Training in University Teaching. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 3(2), 148-158. https://doi.org/10.62452/s0ymas18