Art-education synergy: component of the educational strategy for the integral education of the student

Authors

  • Eudaldo Enrique Espinoza Freire Universidad Técnica de Machala. Ecuador. Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.62452/6r3mmh85

Keywords:

Art, education, art pedagogy, educational strategy

Abstract

The objective of this article is to offer a theory that from the pedagogical conception motivates the reflection about the need and the particularities of the art-education interaction and the importance of its inclusion in the educational strategy for the integral formation of the future professionals, in whose center is the pedagogy of art. To this end, a methodological strategy based on the academic experience of the experts consulted, as well as that of the author in the practice of general and artistic education, is assumed; the bibliographic and documentary critical review and the use of theoretical and empirical methods, among them, the historical-logical and the content analysis, the observation and the dialectical hermeneutic approach. The main result consists of the socialization of updated pedagogical considerations to enrich the current conceptions about the structure and scope of the educational strategy to contribute to the recognition and value of the place that art occupies in the integral formation of professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araque, C. (2013). ¿Arte y pedagogía o pedagogía de las artes? Calle 14 Revista de investigación en el campo del arte, 8(11). Recuperado de https://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/c14/article/view/5622/8981

Fiallo, J. (2001) ¿Utopía O Realidad Educativa? La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Fuentes, H. (2008). La Universidad Latinoamericana Humana y Cultural. Evento UREL. Bogotá.

Freeland, C. (2003). Pero ¿esto es arte? Madrid: Cátedra.

Galiana, V. (2009). Danza e integración. Papeles de Arteterapia y educación artística para la inclusión social, 4. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/ARTE/article/view/ARTE0909110079A

Graeme, F. (1996). Arte, educación y diversidad cultural. Barcelona: Paidós.

Granadino, F. (2006). La educación inicial y el arte. San Salvador: Ciudad Universitaria.

Palacios, L. (2006). El valor del arte en el proceso educativo. Reencuentro, 46. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34004607

Gómez Redondo, María del Carmen (2013). Procesos de patrimonialización en el arte contemporáneo: Diseño de un artefacto educativo para la identización. Tesis doctoral. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Longueira Matos, S. (2013). Los retos educativos en la sociedad del conocimiento. Aproximación a las aportaciones desde el ámbito de la educación musical. Universidad de salamanca. TESI, 14(3), 211-240. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2010/201029582011.pdf

Moreno Pabón Cristina (2013). MeTaEducArte (Método para Talleres de Educación desde el Arte). El arte contemporáneo como medio de expresión en la Educación Infantil y Primaria con uso de TIC. Estudios Sobre el Mensaje Periodístico, 19, 339-349. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/download/42041/40022

Musso, C. G., & Enz, P. A. (2014). El arte como instrumento educativo en medicina. Arch. argent. Pediatr, 112(6). Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-00752014000600003

Tolstoï, L. N. (2012). ¿Qué es el arte? Valladolid: MAXTOR.

Santraella, L. (2012). Culturas y artes de lo poshumano. Madrid: Editorial San Pablo.

Vieites Manuel F. (2012). Presente y futuro de la educación teatral en España en los inicios del siglo XXI. Orense: Universidad de Vigo.

Mora Muñoz, J. M., & Osses Bustingorry, S. (2012). Educación Artística para la Formación Integral. Complementariedad entre Cultura Visual e Identidad Juvenil. Estudios Pedagógicos, 38(2), 321-335. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1735/173524998019.pdf

Vegas Nuria, G. (2012). La educación artística y el arte como terapia un camino para construir la identidad del adolescente. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Downloads

Published

2018-05-01

How to Cite

Espinoza Freire, E. E. . (2018). Art-education synergy: component of the educational strategy for the integral education of the student. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 1(2), 15-20. https://doi.org/10.62452/6r3mmh85