Educational management in the current conditions
DOI:
https://doi.org/10.62452/5myfsh96Keywords:
Management, educational management, processAbstract
In the article a study is made of the theoretical - methodological foundations of the educational management, in correspondence with the social and educational demands. The study offers in its conceptual framework, the definition of “administration”, “management”, “management” and educational management, “the sociological, psychological, pedagogical and didactic foundations, as well as the necessary changes in educational management in current conditions. to contribute to quality education for all. The work used the methods: analytic-synthetic, historical-logical, inductive-deductive, the transition from the abstract to the concrete, the observation and the interview.
Downloads
References
Alonso, S. H. (2011). Fundamentos de la actividad de dirección en las condiciones actuales. Conferencia. La Habana.
Arias Cabello, E. V. (2016). La gestión educativa y su influencia para disminuir los efectos del sindrome de Burnout en el personal docente. Tesis de Maestría en Gerencia Educativa. Milagro: Universidad Estatal de Milagro.
Assmán, G. (1977). Fundamentos de Sociología Marxista -Leninista. Berlín: Dietz.
Casassus J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina o la tensión entre los paradigmas de tipo A y de tipo B. Recuperado de http://www.lie.upn.mx/docs/Especializacion/Gestion/Lec2%20.pdf
Chiavenato, I. (2004). Gestión del talento humano. México: Mc Graw Hill.
Ecuador. Asamblea Nacional. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito: Asamblea Nacional.
Hernández, K. (2013). Propuesta de guía de administración educacional del ejercicio jurídico de los estudiantes de derecho de la Universidad de Cienfuegos. Recuperado de http://www.eumed.net/libros-gratis/2013a/1311/1311.pdf
Koontz, H., & Weihrich, H. (1994). Administración. Una Perspectiva Global. México: McGraw-Hill Interamericana S.A. de C.V.
Llantada, M. (2004). Reflexiones teórico - prácticas desde las Ciencias de la Educación. Presupuestos teóricos metodológicos acerca de la educación. La Habana: Pueblo y Educación.
Martí, J. (1975). Escuela de Electricidad En: Martí Pérez J. La América. La Habana: Ciencias Sociales.
Martínez, R. (2000). Evaluación de la Gestión Universitaria. Informe preparado para la Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria. Buenos Aires: CONEAU.
Marx, C. (1973). El Capital (Vol. Tomo I). La Habana: Ciencias Sociales.
Mintzberg, H. (1984). Power And Organization Life Cycles. The Academy Of Management Review, 9(2), 207-224. Recuperado de https://www.nmbu.no/download/file/fid/15126
Oliveira, I. L. (2002). Dimensão estratégica da comunicação no contexto organizacional contemporâneo: um paradigma de interação comunicacional dialógica. Tesis Doctoral. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro.
Pino Guzmán, E. M., et al. (2008). Diccionario Cubano de Términos de Dirección. La Habana: Educación Cubana.
Restrepo González, G. (2010). El Concepto y Alcance de la Gestión Tecnológica. Recuperado de http://ingenieria.udea.edu.co/producciones/guillermo_r/concepto.html
Ruiz Calleja, J. M. (2004). Dirección y Gestión Educativa. Medellín: ESUMER
Sisk, H., & Sverdlik, M. (1976). Administración y gerencia de empresas. Cincinati: South Westerm Publishing Co.
Valle, A. (2007). Dirección, Organización e Higiene Escolar. La Habana: Pueblo y Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.