Educational management in the current conditions

Authors

  • Virginia Bárbara Pérez Payrol Convenio Universidad de Cienfuegos-Universidad Metropolitana del Ecuador. Autor/a
  • Mireya Baute Rosales Convenio Universidad de Cienfuegos-Universidad Metropolitana del Ecuador. Autor/a
  • Mabel Morales Cruz Universidad de Cienfuegos. Cuba. Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.62452/5myfsh96

Keywords:

Management, educational management, process

Abstract

In the article a study is made of the theoretical - methodological foundations of the educational management, in correspondence with the social and educational demands. The study offers in its conceptual framework, the definition of “administration”, “management”, “management” and educational management, “the sociological, psychological, pedagogical and didactic foundations, as well as the necessary changes in educational management in current conditions. to contribute to quality education for all. The work used the methods: analytic-synthetic, historical-logical, inductive-deductive, the transition from the abstract to the concrete, the observation and the interview.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, S. H. (2011). Fundamentos de la actividad de dirección en las condiciones actuales. Conferencia. La Habana.

Arias Cabello, E. V. (2016). La gestión educativa y su influencia para disminuir los efectos del sindrome de Burnout en el personal docente. Tesis de Maestría en Gerencia Educativa. Milagro: Universidad Estatal de Milagro.

Assmán, G. (1977). Fundamentos de Sociología Marxista -Leninista. Berlín: Dietz.

Casassus J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina o la tensión entre los paradigmas de tipo A y de tipo B. Recuperado de http://www.lie.upn.mx/docs/Especializacion/Gestion/Lec2%20.pdf

Chiavenato, I. (2004). Gestión del talento humano. México: Mc Graw Hill.

Ecuador. Asamblea Nacional. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito: Asamblea Nacional.

Hernández, K. (2013). Propuesta de guía de administración educacional del ejercicio jurídico de los estudiantes de derecho de la Universidad de Cienfuegos. Recuperado de http://www.eumed.net/libros-gratis/2013a/1311/1311.pdf

Koontz, H., & Weihrich, H. (1994). Administración. Una Perspectiva Global. México: McGraw-Hill Interamericana S.A. de C.V.

Llantada, M. (2004). Reflexiones teórico - prácticas desde las Ciencias de la Educación. Presupuestos teóricos metodológicos acerca de la educación. La Habana: Pueblo y Educación.

Martí, J. (1975). Escuela de Electricidad En: Martí Pérez J. La América. La Habana: Ciencias Sociales.

Martínez, R. (2000). Evaluación de la Gestión Universitaria. Informe preparado para la Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria. Buenos Aires: CONEAU.

Marx, C. (1973). El Capital (Vol. Tomo I). La Habana: Ciencias Sociales.

Mintzberg, H. (1984). Power And Organization Life Cycles. The Academy Of Management Review, 9(2), 207-224. Recuperado de https://www.nmbu.no/download/file/fid/15126

Oliveira, I. L. (2002). Dimensão estratégica da comunicação no contexto organizacional contemporâneo: um paradigma de interação comunicacional dialógica. Tesis Doctoral. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Pino Guzmán, E. M., et al. (2008). Diccionario Cubano de Términos de Dirección. La Habana: Educación Cubana.

Restrepo González, G. (2010). El Concepto y Alcance de la Gestión Tecnológica. Recuperado de http://ingenieria.udea.edu.co/producciones/guillermo_r/concepto.html

Ruiz Calleja, J. M. (2004). Dirección y Gestión Educativa. Medellín: ESUMER

Sisk, H., & Sverdlik, M. (1976). Administración y gerencia de empresas. Cincinati: South Westerm Publishing Co.

Valle, A. (2007). Dirección, Organización e Higiene Escolar. La Habana: Pueblo y Educación.

Downloads

Published

2018-01-01

How to Cite

Pérez Payrol, V. B. ., Baute Rosales, M. ., & Morales Cruz, M. . (2018). Educational management in the current conditions. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 1(1), 82-90. https://doi.org/10.62452/5myfsh96