A history of life in the Universidad Metropolitana as an inclusive university
DOI:
https://doi.org/10.62452/pkaezx44Keywords:
Educational inclusion, diversity, psychotic reactionAbstract
In the present article about the pedagogical foundations of educational inclusion and the aspects that highlight the work developed by the UMET as Inclusive University, is shown a pedagogical experience that highlights the attention to diversity and special educational needs, developed in the career of Graphic design of the headquarters of Quito, with a student who at the beginning of the career and after three years of psychiatric treatment does not bring a definitive diagnosis of the disease he suffers, pointing to an acute psychotic reaction, with fears, phobias and social difficulties, who demand professional pedagogical help from the University so that they can study their career and insert themselves into society.
Downloads
References
Ananías, P., Blanco, A., & Navarro, D. (2010). Manual de rehabilitación del trastorno mental grave. Madrid: Síntesis.
Crespo Facorro, B. (2010). Guía de Psicoeducación para las familias de personas diagnosticadas con Psicosis. Santander: Consejería de Sanidad del Gobierno de Cantabria.
Ecuador. Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución Política de la República del Ecuador. Quito: Asamblea Nacional Constituyente.
Ecuador. Consejo de Educación Superior. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). Quito: CES.
Ecuador. Universidad Metropolitana. (2014). Modelo Educativo y Pedagógico de la Universidad Metropolitana. Guayaquil: UMET.
García Martínez, V., Aquino Zúñiga, S. P., Izquierdo, J., & Santiago, P. R. (2015) Investigación e innovación en Inclusión Educativa, Diagnósticos, Modelos y Propuestas. Tabasco: Red Durango de Investigadores Educativos.
Morales, M. 2015. Qué significa una universidad inclusiva. Aporte desde las neurociencias y la experiencia de aprendizaje mediado. Recuperado de https://inclusioncalidadeducativa.wordpress.com/2015/12/21/que-significa-una-educacion-inclusiva-aportes-desde-las-neurociencias-y-la-experiencia-de-aprendizaje-mediado/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la Realización del Objetivo número cuatro, de Desarrollo Sostenible. Paris: UNESCO.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2014). Informe de Seguimiento de la EPT en el Mundo 2013-2014. Enseñanza y aprendizaje: Lograr la calidad para todos. Paris: UNESCO.
Wolfgang, J. E. (2008), Factores culturales en psiquiatría. Revista Investigación y Salud, 10(3), 34-42. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/142/14219995008.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.