Definition of strategies for environmental education at the basic level of Tumaco, Nariño, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/kst55458

Keywords:

Environmental education, strategies, national development plan

Abstract

The work focuses on Environmental Education from three perspectives, definitions, global strategies that are developed in several countries of the Ibero-American area and the state of environmental issues in Tumaco Nariño. Empirical methods of obtaining information supported by the Likenrt scale are used; the results of interviews with teachers and students are compared with those obtained from the analysis of current strategies in Environmental Education for the Department of Tumaco, to reaffirm the need to develop strategies contextualized from the educational institution as evidenced by experiences that derive from work from the Metropolitan University of Ecuador. Therefore, the objective is to show the state of the subject and to point out where the changes in the Environmental Education strategies should be directed. As conclusions, we share the need to contextualize the strategies of Environmental Education with an integrating approach to actions prioritizing the participation of all socio-environmental actors, to achieve an environmental awareness and positive effects in the mitigation of climate change.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almoguea Fernández, M., Baute Álvarez, L., & Rodríguez Muñoz, R. (2019). La formación continua de docentes en la Educación Técnica y Profesional: algunas reflexiones. Conrado, 15(68), 275-280. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1018/1038

Bosque-Suárez, R. (2014). El estado del arte de la educación ambiental y energética en las universidades de ciencias pedagógicas en Cuba. Varona, 58), 67-77. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165008

Colombia. Congreso de la República. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Colombia. Gobernación de Nariño. Plan de desarrollo Nariño Corazón del Mundo 2016-2019. Recuperado de https://xn--nario-rta.gov.co/inicio/files/PlanDesarrollo/Plan_de_Desarrollo_Narino_Corazon_del_Mundo_2016-2019.pdf.

Colombia. Ministerio del Ambiente. (2018). Información General de la Educación Ambiental. Recuperado de http://www.minambiente.gov.co/index.php/component/content/article?id=379:plantilla-ordenamiento-ambiental-territorial-y-coordinacion-del-sina-con-galeria-6

Lenis Gil, M. C., & Arboleda Albornoz, L. A. (2015). Pertinencia de los proyectos ambientales escolares PRAE en la zona urbana de la ciudad de Palmira. (Tesis). Manizales: Universidad de Manizales.

Martínez Pérez, H., & Amador Lorenzo, E. (2017). Integración de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en la preparación del docente. Congreso Universidad, 6(5). Recuperado de http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad/index

Miranda López, A. (2014). Educación ambiental en el proceso de enseñanza-aprendizaje en Primaria, Secundaria y Preuniversitario. Vinculando. Recuperado de http://vinculando.org/ecologia/educacion-ambiental-en-el-proceso-de-ensenanza-aprendizaje-en-primaria-secundaria-y-preuniversitario.html

Paz, L. S., Avendaño, W. R., & Parada-Trujillo, A. E. (2014). Desarrollo conceptual de la educación ambiental en el contexto colombiano. Revista Luna Azul, 39, 250-270. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=321732142015

Pita-Morales L. (2019). Línea de tiempo: educación ambiental en Colombia. Revista Praxis, 12, 118-125. Recuperado de https://www.academia.edu/32509136/L%C3%8DNEA_DE_TIEMPO_EDUCACI%C3%93N_AMBIENTAL_EN_COLOMBIA_L%C3%8DNEA_DE_TIEMPO_EDUCACI%C3%93N_AMBIENTAL_EN_COLOMBIA_TIMELINE_ENVIRONMENTAL_EDUCATION_IN_COLOMBIA

Torres Carrasco, M. (2014). La educación ambiental en Colombia: un contexto de transformación social y un proceso de participación en construcción, a la luz del fortalecimiento de la reflexión-acción. Recuperado de http://aplicaciones2.colombiaaprende.edu.co/red_privada/sites/default/files/LA_EDUCACION_AMBIENTAL_EN_COLOMBIA.pdf

Downloads

Published

2019-09-01

How to Cite

Rodríguez Muñoz, R. ., & Guerrero Caicedo, A. E. . (2019). Definition of strategies for environmental education at the basic level of Tumaco, Nariño, Colombia. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 2(3), 16-22. https://doi.org/10.62452/kst55458