Migrant childhoods and identity formation: tensions between structural vulnerability and social agency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/9xz3v360

Keywords:

Migrant childhood, identity, agency, rights, exclusion

Abstract

Migrant children inhabit a space marked by the tension between imposed vulnerability and their capacity for subjective reconstruction. In the face of restrictive migration policies, systemic discrimination, and cultural uprooting, they experience processes of dispossession that endanger their fundamental rights and identity formation. Nevertheless, these children develop forms of agency that challenge institutional narratives of passivity, engaging in new languages, practices, and social bonds. Migrant childhood is not merely a passive recipient of public policy but a subject of complex adaptation, rights assertion, and symbolic construction. It is therefore essential to rethink reception and protection policies through a lens that recognizes progressive autonomy, the right to difference, and the active participation of migrant children in shaping their social and cultural integration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña González, G. E. (2016). Estructura y agencia en la migración infantil centroamericana. Cuadernos Inter. cambio sobre Centroamérica y el Caribe, 13(1), 43-63. https://www.redalyc.org/journal/4769/476950036012/476950036012.pdf

Andrade, A. S., Roca, J. S., & Pérez, S. R. (2023). Children's emotional and behavioral response following a migration: a scoping review. Journal of migration and health, 7, 100176. https://doi.org/10.1016/j.jmh.2023.100176

Aruj, R. (2008). Causas, consecuencias, efectos e impacto de las migraciones en Latinoamérica. Papeles de población, 14(55), 95–116. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252008000100005

Ávila-Urdaneta, J. G., & Díaz-de Perales, A. (2025). Los inmigrantes en Ecuador en el siglo XXI. Acciones y reflexiones. Editorial UMET.

Boucher, L. M., Dodd, Z., Young, S., Shahid, A., Bayoumi, A., Firestone, M., & Kendall, C. E. (2022). “They have their security, we have our community”: Mutual support among people experiencing homelessness in encampments in Toronto during the COVID-19 pandemic. SSM. Qualitative Research in Health, 2(100163), 100163. https://doi.org/10.1016/j.ssmqr.2022.100163

Daga, G., Lopez Boo, F., & Van der Werf, C. (2024). Growing in motion: challenges and opportunities for migrant early childhood. Inter-American Development Bank. http://dx.doi.org/10.18235/0013135

Esemtia (2022). ¿Por qué es importante la educación emocional infantil? Tips y actividades. Obtenido de https://esemtia.com/2022/07/29/educacion-emocional-infantil/

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2022). Cartografías afectivas. Niñas y adolescentes migrantes, desplazadas y refugiadas en América Latina y el Caribe. https://www.unicef.org/lac/media/34836/file/cartografias-afectivas.pdf

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2024). International Data Alliance for Children on the Move, 9 Facts about Children on the Move: 2024 update. https://data.unicef.org/wp-content/uploads/2024/08/9-facts-about-children-on-the-move-2024-update.pdf

Girón, N., Ruiz, D., Guevara, L., & Morales, S. (2019). Guía de atención psicosocial para personas migrantes retornadas en condición de vulnerabilidad y víctimas del delito de trata. Organización Mundial para las Migraciones. https://kmhub.iom.int/sites/default/files/2._guia_de_atencion_psicosocial_0.pdf

Hirai, S. (2014). La nostalgia: Emociones y significados en la migración trasnacional. Nueva antropología, 27(81), 77–94. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-06362014000200005

International Organization for Migration. (2025). Problemas más acuciantes que afectan a los niños migrantes. https://emm.iom.int/es/handbooks/migracion-de-menores/problemas-mas-acuciantes-que-afectan-los-ninos-migrantes

Karakayali, N. (2008). Duality and diversity in the lives of immigrant children: Rethinking the “problem of the second generation” in light of immigrant autobiographies. Revue Canadienne de Sociologie, 42(3), 325–343. https://doi.org/10.1111/j.1755-618x.2005.tb00843.x

Maehler, D. B., & Daikeler, J. (2024). The cultural identity of first-generation adult immigrants: A meta-analysis. Self and Identity: The Journal of the International Society for Self and Identity, 23(5-6), 1–34. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15298868.2024.2399559#d1e158

Organización Internacional para las Migraciones. (2025). 7 recomendaciones para promover la inclusión de las personas migrantes en las comunidades receptoras a través de actividades sociales y culturales. https://lac.iom.int/es/blogs/7-recomendaciones-para-promover-la-inclusion-de-las-personas-migrantes-en-las-comunidades-receptoras-traves-de-actividades-sociales-y-culturales

Romero Rodríguez, S., Moreno-Morilla, C., & García Jiménez, E. (2021). La construcción de las identidades étnicas y culturales en niños y niñas migrantes: Un enfoque desde la etnografía colaborativa. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 483–501. https://doi.org/10.6018/rie.441411

Santander Ramírez, E. F., Muñoz López, Y., Fernández Martínez, M. J., & Soto de la Cruz, P. (2022). ¿Un mayor número de niños y niñas migrantes hace que las prácticas de las educadoras de párvulo sean más inclusivas? Un estudio de caso en jardines públicos en Chile. Revista Boliviana de Educación, 4 (7); 48-65. https://doi.org/10.33996/rebe.v4i7.937

Scholten, P. (2022). Introduction to migration studies: An interactive guide to the literatures on migration and diversity. Springer Nature.

Von Werthern, M., Robjant, K., Chui, Z., Schon, R., Ottisova, L., Mason, C., & Katona, C. (2018). The impact of immigration detention on mental health: a systematic review. BMC psychiatry, 18(1), 382. https://doi.org/10.1186/s12888-018-1945-y

Published

2025-12-21

How to Cite

Salazar-Caicedo, M. F. ., Vinueza-Arroyo, G. F. ., & Paredes-Vayas, Álvaro M. . (2025). Migrant childhoods and identity formation: tensions between structural vulnerability and social agency. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 9(1), 231-238. https://doi.org/10.62452/9xz3v360