The start of the research among students in the Education program.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/1bjyxk64

Keywords:

Research training, scientific competencies, higher education, speech and language education, pedagogical practice, educational research, academic tutoring

Abstract

The comprehensive training of education professionals increasingly demands the development of scientific competence from the early years of their studies, through the integrated implementation of substantive processes aimed at transforming educational reality. In this regard, the present work addresses the challenges related to the initiation of research activities among education students, particularly those enrolled in the Bachelor’s Degree in Speech and Language Education. Its objective is to develop guidelines for directing research work. The study provides a set of actions that organize key stages in which teachers’ pedagogical practice contributes to the formation of research competencies among students from the first year onward, through academic tutoring and the integration of research across subjects. These actions respond to the identification of deficiencies found in students’ research projects. The methodological framework included analytical–synthetic and inductive–deductive methods, as well as observation, interviews, and document review.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Luis, D., Rodríguez López, W. A., Peñaherrera Larenas, M. F., García Hevia, S., & La O Mendoza, Y. (2021). Metodología de la investigación en la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 283–293. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400283

Cabrera Morgan, L. (2017). La investigación-acción: una propuesta para la formación y titulación en las carreras de Educación Inicial y Primaria de una institución de educación superior privada de Lima. Educación, 26(51), 137–157. https://doi.org/10.18800/educacion.201702.007

Cuineme Rodríguez, M. (2022). La investigación educativa en los contextos escolares: hacia un estado de la cuestión. Educación y Ciudad, (43), 137–160. https://doi.org/10.36737/01230425.n43.2022.2709

Flores, M. L., & Bar, A. R. (2023). La formación para la investigación en Ciencias de la Educación: Una mirada desde el grado universitario. Revista de Educação PUC-Campinas, 28, e237401. https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a7401

García, M. J. M., & Castro, A. M. P. (2017). La investigación en educación. En L. P. Mororó, M. E. S. Couto, & R. A. M. Assis (Orgs.), Notas teórico-metodológicas de pesquisas em educação: concepções e trajetórias (pp. 13–40). EDITUS. https://doi.org/10.7476/9788574554938.001

Guamán Gómez, V. J., Herrera Martínez, L., & Espinoza Freire, E. E. (2021). La investigación y la formación de estudiantes de la carrera de docencia en educación básica, Universidad Técnica de Machala. Revista Conrado, 17(79), 55–61. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1695

León-González, J. L., & Pire-Rojas, A. (Comp). (2025). Investigación, neurociencia e inteligencia artificial: Hacia una formación universitaria integral. Sophia Editions.

Rincón-Zambrano, R. A., Solórzano-Álava, W. L., Zavala-Baque, D. L., & Moran-Lozano, N. S. (2024). Cultura investigativa en los estudiantes de la carrera de educación. Revista Científica Arbitrada de Investigación en Comunicación, Marketing y Empresa REICOMUNICAR, 7(14), 648–663. https://reicomunicar.org/index.php/reicomunicar/article/view/335

Rojas Betancur, M., & Méndez Villamizar, R. (2017). Procesos de formación en investigación en la Universidad: ¿qué le queda a los estudiantes? Sophia, 13(2), 53–69. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.2i.261

Rojas-Valladares, A. L., & Domínguez-Urdanivia, Y. (2025). Orientación educativa y gestión tutorial en el contexto de la educación superior. Sophia Editions.

Trujillo Holguín, J. A. (2019). La investigación educativa y su vinculación con las necesidades sociales. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(18), 4–8. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i18.699

Published

2025-12-21

How to Cite

Baute-Rosales, M. ., Pérez-Payrol, V. ., & Luna-Castro, M. de los Ángeles . (2025). The start of the research among students in the Education program. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 9(1), 222-230. https://doi.org/10.62452/1bjyxk64