Educational strategies to foster emotional intelligence in 8th-grade basic education students.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/3t83v203

Keywords:

Emotional development, basic education, emotional intelligence, educational strategies, social skills

Abstract

Emotional intelligence plays a key role in the integral development of students, positively influencing academic performance and interpersonal relationships. This study aimed to propose and validate educational practices to strengthen emotional intelligence in eighth-grade students of Basic Education. A mixed-method approach was applied, combining documentary and field research, along with theoretical, empirical, and statistical methods. Data collection included a literature review, the application of instruments to students, and direct observation. Validation was carried out through the Delphi method. The educational strategy designed was based on an interactive and reflective didactic approach, incorporating group dynamics, debates, and self-assessment exercises to foster emotional self-regulation, empathy, resilience, tolerance, and emotional self-awareness. The proposal was structured in three phases: awareness and diagnosis of emotional education, development of emotional activities, and impact evaluation through games and self-reflection exercises. The results showed a 35% increase in the medium level of emotional competencies after the intervention, with one hour dedicated to each activity per class session. In conclusion, the proposal proved effective in improving students’ emotional intelligence, generating significant benefits in their emotional well-being, communication, and academic performance, while fostering a more empathetic and emotionally aware educational environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Faneite, S. F. (2023). Los enfoques de investigación en las Ciencias Sociales. Revista Latinoamericana Ogmios, 3(8), 82–95. https://doi.org/10.53595/rlo.v3.i8.084

Arciniegas Paspuel, O. G., Álvarez Hernández, S. R., Castro Morales, L. G., & Maldonado Gudiño, C. W. (2021). Inteligencia emocional en estudiantes de la Universidad Autónoma de Los Andes. Revista Conrado, 17(78), 127-133. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n78/1990-8644-rc-17-78-127.pdf

Argüelles Pascual, V., Hernández Rodríguez, A. A., & H. Palacios, R. (2021). Métodos empíricos de la investigación. Ciencia Huasteca Boletín Científico De La Escuela Superior De Huejutla, 9(17), 33–34. https://doi.org/10.29057/esh.v9i17.6701

Arias Odón, F. (2023). Investigación documental, investigación bibliométrica y revisiones sistemáticas. REDHECS: Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 31(22), 9–28. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9489470.pdf

Cervantes Martínez, P., & Rojas Miranda, L. P. (2023). La inteligencia emocional, modelos para su desarrollo. Segunda parte: Modelo de Daniel Goleman. Revista Reforma Siglo XXI, 29(114), 45–46. Recuperado a partir de https://reforma.uanl.mx/index.php/revista/article/view/70

Fernández García, E. F., & Cevallos Sánchez, H. A. (2022). Estrategia didóctica para el fortalecimiento del aprendizaje significativo de las Ciencias Naturales. Dominio De Las Ciencias, 8(3), 1015–1035. https://doi.org/10.23857/dc.v8i3.2971

Flores Valencia, M. T. (2023). La inteligencia emocional en la práctica pedagógica. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(29), 1246–1260. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.588

García, A. (2020). La inteligencia emocional en el desarrollo de la trayectoria académica del universitario. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000200015

Lozano Fernández, M. A., Lozano Fernández, E. N., & Ortega Cabrejos, M. Y. (2022). Habilidades blandas una clave para brindar educación de calidad: revisión teórica. Revista Conrado, 18(87), 412-420. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v18n87/1990-8644-rc-18-87-412.pdf

Martins, J. (2025). La importancia de la inteligencia emocional. https://asana.com/es/resources/emotional-intelligence-skills

Moreira Marques, E. (2022). Aprendizagem ativa: constituição histórica de um conceito [Tesis doctoral, Pontifícia Universidade Católica De Goiás].

Ocampo Pacheco, M., Ríos Pérez, C., García Gordon, M., & Tapia López, M. O. (2024). La inteligencia emocional en estudiantes en un escenario de post pandemia. Aula virtual, 5(12), 998-1018. https://doi.org/10.5281/zenodo.13370390

Prieto Rojas, C., & González Arias, M. (2022). Desarrollo de competencias emocionales en estudiantes de séptimo y octavo de educación básica. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 48(1), 323–341. https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000100323

Salas Román, N., Alcaide Risoto, M., & Hurtado Marín, A. (2018). Programas de intervención en inteligencia emocional para educación infantil. Revista De Estilos De Aprendizaje, 11(22). https://doi.org/10.55777/rea.v11i22.1083

Sasere, O. B., & Matashu, M. (2025). The Direct and Cascading Impacts of School Leaders’ Emotional Intelligence on Teachers and Students: A Systematic Review. Education Sciences, 15(9), 1168. https://doi.org/10.3390/educsci15091168

Somano, A., & León, A. (2020). Métodos teóricos de investigación: análisis-síntesis, inducción-deducción, abstracto-concreto e histórico-lógico [Tesis de grado, Universidad de Matanzas].

Tolentino, H. (2020). Habilidades sociales y estrategias didácticas para la formación del liderazgo desde la educación básica. Revista Educación, 44(2), 1–25. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v44n2/2215-2644-edu-44-02-00690.pdf

Torres Ruiz, A. E. (2021). 12.- Inteligencia emocional en el contexto universitario: Retos para el docente. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(3), 257–277. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i3.1451

Valdivia Bautista, S. M., Ocampo Gárnica, J. L., & Pérez Cisneros, M. A. (2024). Inteligencia Emocional en el Modelo Educativo del Nivel Superior. Un Estudio de Caso. Estudios Y Perspectivas Revista Científica Y Académica , 4(1), 2252–2292. https://doi.org/10.61384/r.c.a.v4i1.178

Vallejo-López, R., Guagua-Cardena, M., Hodelín-Amable, N., & Tremont-Franco, L. (2025). Estrategia educativa para la atención de estudiantes con hiperactividad del quinto año de Educación General Básica. 593 Digital Publisher CEIT, 10(3), 1575-1585. https://doi.org/10.33386/593dp.2025.3.3262

Velásquez, Y., Rose, C., Oquendo, E., y Cervera, N. (2023). Inteligencia emocional, motivación y desarrollo cognitivo en estudiantes. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 9(17). https://doi.org/10.35381/cm.v9i17.1120

Yagual Montoya, V. V., Mora Espinoza, L. M., Almeida Suarez, R. E., Payne Delgado, B. I., & Fuentes Villanueva, J. C. (2024). Emotional intelligence as a mechanism for the prevention of school aggression. Universidad Ciencia Y Tecnología, 28(Special), 370-379. https://doi.org/10.47460/uct.v28iSpecial.836

Published

2025-12-21

How to Cite

Cocha-Pérez, A. V. ., Lozano-Díaz, L. ., & Hodelin-Amable, N. . (2025). Educational strategies to foster emotional intelligence in 8th-grade basic education students. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 9(1), 27-38. https://doi.org/10.62452/3t83v203