Diagnosis of socio-emotional skills in university students towards tutoring
DOI:
https://doi.org/10.62452/4bwrj379Keywords:
Teaching, socio-emotional skills, teachers in trainingAbstract
This report describes the research work that has had the purpose of characterizing the socio-emotional competencies that predominate in a group of university students of the Education Sciences career, where one of the main aspirations is to be a teacher. For them, a Socio-Emotional Skills scale was constructed, which allowed us to inquire about the teaching practice and its relationship with the socio-emotional skills they identify. The instruments were applied to a population selected in a non-probabilistic way for convenience to teachers in training. In both scales, it is evident that the participants have developed socio-emotional competencies; However, there is a need to go deeper into the reflexive aspect and the analysis capacity to promote more personal tools when it comes to educational practice.
Downloads
References
Barrera, M. L., & Flores, M. M. (2015). Construcción de una Escala de Salud Mental Positiva para Adultos en Población Mexicana. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 22-33. Recuperado de www.redalyc.org/pdf/4596/459645431003.pdf
Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 95-114. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/274/27411927006.pdf
Bisquerra, R., & Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. Recuperado de http://www.ub.edu/grop/wp-content/uploads/2014/03/Las-competencias-emocionales.pdf
Cejudo, J., Lopez-Delgado, M. L., Rubio, M. J., & Latorre, J. M. (2015). La formación en educación emocional de los docentes: una visión de los futuros maestros. REOP, 26(3), 45-62. Recuperado de https://www2.uned.es/reop/pdfs/2015/26-3%20-%20Cejudo.pdf
Cuadra, A., Veloso, C., Moya, Y., Reyes, L., & Vilca, J. (2010). Efecto de un programa de Psicología Positiva e Inteligencia Emocional sobre la satisfacción laboral y vital. Revista Salud & Sociedad, 1(2), 101-112. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/4397/439742463004.pdf
Díaz Barriga, F., & Hernández, G. (2010). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. Una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill.
Escartín, J., Ceja, L., Sora, B., Ferrer, V., & Celdrán, M. (2011). El efecto moderador del género en la relación entre el flow y el desempeño académico. III Congreso Internacional de Nuevas Tendencias en la Formación Permanente del Profesorado Barcelona: Universidad de Barcelona.
Fragoso, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto? Universia, 6(16), 110-125. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v6n16/v6n16a6.pdf
Fredrickson, B. L. (2001). The role of Positive Emotions in Positive Psychology. National Institute of Health, 56(3), 218-216. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3122271/
Marchesi, A., & Díaz, T. (2008). Las emociones y los valores del profesorado. Madrid: Fundación Santa María.
México. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. (2015). Modelo Educativo. Pachuca de Soto: UAEH.
México. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. (2018). Dirección de Superación Académica. Obtenido de programa de formación en competencias pedagógicas para la práctica docente. Pachuca de Soto: UAEH.
Oganización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y Acción & Marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la educación superior. Paris: UNESCO:
Pérez, M. J. (2005). La formación permanente del profesorado ante los nuevos retos del sistema educativo universitario. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 8(1), 1-4. Recuperado de https://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1228490525.pdf
Pérez-Escoda, N., Velar, K., & Ruiz-Bueno, A. (2014). Competencias emocionales y depresión en cuidadores familiares de personas mayores dependientes. Ansiedad y Estrés, 20(2-3), 181-191. Recuperado de http://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/ibc-130755
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.