Pedagogical strategy for the development of physical abilities in students with attention deficit hyperactivity disorder
DOI:
https://doi.org/10.62452/4cq42g66Keywords:
Attention deficit hyperactivity disorder, pedagogical strategy, inclusion, physical abilities, physical educationAbstract
The physical education inclusion of students with neurodevelopmental disorders is a key aspect of their development and development. This article aimed to develop an inclusive pedagogical strategy, incorporating a multidisciplinary and integrative approach, to enhance the physical abilities of students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in physical education classes. The research conducted a descriptive-explanatory pre-experimental study with a qualitative-quantitative approach and a sample of 50 8th-grade students, nine of whom were diagnosed with ADHD. Theoretical and empirical methods and techniques were employed, allowing for a diagnosis of the current state of the process and highlighting its theoretical and methodological limitations. The design and implementation of an inclusive pedagogical strategy transformed not only the behavior of students with ADHD, but also the practices and attitudes of teachers. The development of greater sensitivity and empathy was reaffirmed by strengthening a more active learning environment, based on adaptations and adjustments made to learning methods, through actions that successfully enhanced physical abilities and group socialization.
Downloads
References
Álvarez, D.I., Álvarez, C.M., Castillejo, R., & Maqueira, G.C. (2024). Guía lúdico-didáctica inclusiva para educandos en situación parálisis cerebral, en la clase Educación Física. Revista Mapa, 2(37), 17–37. https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/469
Bermeo Malla, C. F., Castillejo Olán, R., & Rojas Valdés, G. R. (2024). Estrategia metodológica para la inclusión de estudiantes con Trastorno de Espectro Autista en la clase de Educación Física. Revista Mapa, 5(34), 81-101. https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/409
Castillejo Olán, R., Avilés Bohórquez, E. A., Álava Briones, A. M., & Rodríguez Vargas, A. R. (2024). Desarrollo de habilidades motrices básicas en niños con trastorno por déficit de atención e hiperactividad, en Educación Física. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 19(2), e1621. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1621
Cedeño, P. A., Calvas, L. J., & Seis, L. A. (2024). Una estrategia psicopedagógica para el acompañamiento docente a estudiantes con necesidades educativas especiales. Revista Mapa, 5(36), 78–94. https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/460
Chuquimarca Males, E. G., Gualacata Cachimuel, N. F., Serrano Aguilar, J. L, López Orozco, L. C., & Palacios Zumba, E. M. (2024). Inclusión y adaptación en la Educación Física: estrategias para la participación de estudiantes con discapacidades. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 19(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522024000100025&lng=es&tlng=es
De Ávila, Y., Garcés, J.E., & Fernández, F.T. (2023). Estrategia didáctica para el desarrollo psicomotriz de educandos ciegos, en la clase de Educación Física. Revista EduSol. 23(83), 69-81. https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/489
Hernández Sotolongo, O., Ramos Quian, Y., Martínez Vidal, R., & Salgado García, L. (2023). Elaboración de dimensiones e indicadores para la toma de decisiones en la preparación táctica del judo. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 18(2), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522023000200017&lng=es&tlng=es
Miño Navas, N del P., Jijón Paredes, J.C., Castillejo Olán, R., & Maqueira Caraballo, G. de la C. (2024). Estrategia pedagógica inclusiva para el desarrollo de habilidades deportivas en estudiantes con necesidades educativas intelectuales. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 19(1), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522024000100014&lng=es&tlng=es.ç
Nacata-Alcoser, D. F., Ramos-Barrera, L. A., Castillejo-Olín, R., & Maqueira-Caraballo, G. de la C. (2025). Estrategia metodológica para la inclusión de los educandos con trastornos por déficit de atención e hiperactividad en las prácticas deportivas de fútbol. Revista Mapa, 5(38), 29–49. https://www.revistamapa.org/index.php/es/article/download/481/766/1925
Padilla Mina, J., Romero Ibarra, O., & Maqueira Caraballo, G. (2025). Estrategia didáctica circense en educación física para la inclusión de estudiantes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad. 593 Digital Publisher CEIT, 10(1), 614-629. https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/2894
Pérez Hernández, S., Macias Paz, I. U., & Cruz Rosas, A. (2024). Trastorno por déficit de atención/hiperactividad: persistencia en la adultez. Vertex Rev Arg Psiquiatr. 35(165), 67-73. https://doi.org/10.53680/vertex.v35i165.661
Rovira, I. (2018). Estrategias didácticas: definición, características y aplicación. https://psicologiaymente.com/desarrollo/estrategias-didacticas
Torres Paz, L. E., Granados Barreto, J. C., Torres Lozada, E. J., Bustamante Cerna, D., & Hernández Fernández, B. (2023). Enfoque de la inclusión de estudiantes con discapacidad en la Formación Inicial Docente de Educación Física en el Perú. Retos, 47, 962-968. https://doi.org/10.47197/retos.v47.95493
Trujillo González, L. M., Tobón Arango, J. M., Barrera Torres, M. Y., Beltrán Gómez, S. S., Hernández Sampayo, S. del S., Pulgar González, M. P., Gallo Urina, S., Rodríguez Ruiz, L. M., Urrea Romero, L. C., Sánchez Zarante , A. C., Tenganan Ascuntar, A. K., Osorio Eljaik , L. M., & Batista Pérez, D. E. (2024). TDAH en Niños y Adultos: Actualización. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 679-693. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.12314
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Eduardo López-Quimi, Pablo Alberto Velasco-Álava, Rubén Castillejo-Olán, Giceya de la Caridad Maqueira-Caraballo (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

