Pedagogical strategy for the development of physical abilities in students with attention deficit hyperactivity disorder

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/4cq42g66

Keywords:

Attention deficit hyperactivity disorder, pedagogical strategy, inclusion, physical abilities, physical education

Abstract

The physical education inclusion of students with neurodevelopmental disorders is a key aspect of their development and development. This article aimed to develop an inclusive pedagogical strategy, incorporating a multidisciplinary and integrative approach, to enhance the physical abilities of students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in physical education classes. The research conducted a descriptive-explanatory pre-experimental study with a qualitative-quantitative approach and a sample of 50 8th-grade students, nine of whom were diagnosed with ADHD. Theoretical and empirical methods and techniques were employed, allowing for a diagnosis of the current state of the process and highlighting its theoretical and methodological limitations. The design and implementation of an inclusive pedagogical strategy transformed not only the behavior of students with ADHD, but also the practices and attitudes of teachers. The development of greater sensitivity and empathy was reaffirmed by strengthening a more active learning environment, based on adaptations and adjustments made to learning methods, through actions that successfully enhanced physical abilities and group socialization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, D.I., Álvarez, C.M., Castillejo, R., & Maqueira, G.C. (2024). Guía lúdico-didáctica inclusiva para educandos en situación parálisis cerebral, en la clase Educación Física. Revista Mapa, 2(37), 17–37. https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/469

Bermeo Malla, C. F., Castillejo Olán, R., & Rojas Valdés, G. R. (2024). Estrategia metodológica para la inclusión de estudiantes con Trastorno de Espectro Autista en la clase de Educación Física. Revista Mapa, 5(34), 81-101. https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/409

Castillejo Olán, R., Avilés Bohórquez, E. A., Álava Briones, A. M., & Rodríguez Vargas, A. R. (2024). Desarrollo de habilidades motrices básicas en niños con trastorno por déficit de atención e hiperactividad, en Educación Física. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 19(2), e1621. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1621

Cedeño, P. A., Calvas, L. J., & Seis, L. A. (2024). Una estrategia psicopedagógica para el acompañamiento docente a estudiantes con necesidades educativas especiales. Revista Mapa, 5(36), 78–94. https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/460

Chuquimarca Males, E. G., Gualacata Cachimuel, N. F., Serrano Aguilar, J. L, López Orozco, L. C., & Palacios Zumba, E. M. (2024). Inclusión y adaptación en la Educación Física: estrategias para la participación de estudiantes con discapacidades. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 19(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522024000100025&lng=es&tlng=es

De Ávila, Y., Garcés, J.E., & Fernández, F.T. (2023). Estrategia didáctica para el desarrollo psicomotriz de educandos ciegos, en la clase de Educación Física. Revista EduSol. 23(83), 69-81. https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/489

Hernández Sotolongo, O., Ramos Quian, Y., Martínez Vidal, R., & Salgado García, L. (2023). Elaboración de dimensiones e indicadores para la toma de decisiones en la preparación táctica del judo. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 18(2), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522023000200017&lng=es&tlng=es

Miño Navas, N del P., Jijón Paredes, J.C., Castillejo Olán, R., & Maqueira Caraballo, G. de la C. (2024). Estrategia pedagógica inclusiva para el desarrollo de habilidades deportivas en estudiantes con necesidades educativas intelectuales. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 19(1), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522024000100014&lng=es&tlng=es.ç

Nacata-Alcoser, D. F., Ramos-Barrera, L. A., Castillejo-Olín, R., & Maqueira-Caraballo, G. de la C. (2025). Estrategia metodológica para la inclusión de los educandos con trastornos por déficit de atención e hiperactividad en las prácticas deportivas de fútbol. Revista Mapa, 5(38), 29–49. https://www.revistamapa.org/index.php/es/article/download/481/766/1925

Padilla Mina, J., Romero Ibarra, O., & Maqueira Caraballo, G. (2025). Estrategia didáctica circense en educación física para la inclusión de estudiantes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad. 593 Digital Publisher CEIT, 10(1), 614-629. https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/2894

Pérez Hernández, S., Macias Paz, I. U., & Cruz Rosas, A. (2024). Trastorno por déficit de atención/hiperactividad: persistencia en la adultez. Vertex Rev Arg Psiquiatr. 35(165), 67-73. https://doi.org/10.53680/vertex.v35i165.661

Rovira, I. (2018). Estrategias didácticas: definición, características y aplicación. https://psicologiaymente.com/desarrollo/estrategias-didacticas

Torres Paz, L. E., Granados Barreto, J. C., Torres Lozada, E. J., Bustamante Cerna, D., & Hernández Fernández, B. (2023). Enfoque de la inclusión de estudiantes con discapacidad en la Formación Inicial Docente de Educación Física en el Perú. Retos, 47, 962-968. https://doi.org/10.47197/retos.v47.95493

Trujillo González, L. M., Tobón Arango, J. M., Barrera Torres, M. Y., Beltrán Gómez, S. S., Hernández Sampayo, S. del S., Pulgar González, M. P., Gallo Urina, S., Rodríguez Ruiz, L. M., Urrea Romero, L. C., Sánchez Zarante , A. C., Tenganan Ascuntar, A. K., Osorio Eljaik , L. M., & Batista Pérez, D. E. (2024). TDAH en Niños y Adultos: Actualización. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 679-693. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.12314

Downloads

Published

2025-09-20

How to Cite

López-Quimi, L. E. ., Velasco-Álava, P. A. ., Castillejo-Olán, R. ., & Maqueira-Caraballo, G. de la C. . (2025). Pedagogical strategy for the development of physical abilities in students with attention deficit hyperactivity disorder. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(4), 177-186. https://doi.org/10.62452/4cq42g66