Formative assessment as a tool to enhance project-based learning in multi-grade schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/zhtqh292

Keywords:

Formative assessment, project-based learning (PBL), multigrade schools

Abstract

In multi-grade schools in School Zone 089, teachers face challenges when implementing Formative Assessment in school projects. Therefore, the purpose of this study is to contribute to the improvement of education in rural communities by proposing assessment tools from the formative dimension that foster a more organized, flexible, inclusive, and collaborative learning environment among teachers and students in multi-grade schools through the Project-Based Learning methodology. This methodology is an innovative alternative that promotes interaction with the socio-educational context across diverse levels, fostering effective feedback in the application of Project-Based Learning (PBL), an effective methodology that fosters collaboration, analysis, reflection, and critical thinking in students. The methodology applied is based on a qualitative approach, through the application of interviews and open questionnaires to the teachers who were the subjects of the study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ames, P. (2004). Las escuelas multigrado en el contexto educativo actual. GRADE.

Anijovich, R. (2019). Retroalimentación formativa: Orientaciones para la formación docente y el trabajo en el aula. SUMMA.

Anijovich, R. (2021). La evaluación formativa en el contexto actual. Dirección General de Educación Secundaria de Uruguay. https://test2023.dges.edu.uy/sites/default/files/news/Evaluacin_formativa_Rebeca_Anijovich_2021.pdf

Anijovich, R. (2022a). Elaboración de criterios e instrumentos de evaluación para valorar evidencias. https://www.youtube.com/watch?v=IIZTNaU8Srk

Anijovich, R. (2022b). Retroalimentar y autoevaluación. https://www.youtube.com/watch?v=53H8oXaNswk

Barriga, O., & Henríquez, G. (2003). La Presentación del Objeto de Estudio. Cinta De Moebio. Revista De Epistemología De Ciencias Sociales, (17). https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/26143

Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 7–74. https://doi.org/10.1080/0969595980050102

Cáceres Mesa, M. L., Moreno Tapia, J., & León González, J. L. (2020). Reflexiones y perspectivas sobre la evaluación de los aprendizajes de matemáticas en la educación media superior mexicana. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 29, 287-313. https://doi.org/10.17163/soph.n29.2020.10

Coll, C. (2003). Tecnologies de la informació i la comunicació i practiques educatives. Universitat Oberta de Catalunya.

Díaz Barriga, A. (2023). Evaluación formativa: entre la simplificación y un reto pedagógico (Conferencia). Secretaría de Educación Pública de Baja California, México. https://www.youtube.com/watch?v=B-SBL_39mnU

Díaz-Barriga, F. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. McGraw-Hill Interamericana.

Krajcik, J. S., & Blumenfeld, P. C. (2006). Project-based learning. En R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 317-334). Cambridge University Press. https://knilt.arcc.albany.edu/images/4/4d/PBL_Article.pdf

México. Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. (2019). La importancia de las escuelas multigrado. https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/boletin-3/B10_Boletin.pdf

México. Secretaría de Educación Pública. (2017). Modelo Educativo para la Educación Obligatoria. Educar para la libertad y la creatividad. SEP. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/15105/1/images/modelo_educativo_educacion_obligatoria.pdf

México. Secretaría de Educación Pública. (2019). Estrategia Nacional de Educación Inclusiva: Lineamientos para atender a la diversidad en la educación básica. Secretaría de Educación Pública. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2024/06/Material-para-el-Dr.-Sandoval-2.pdf](https://educacionbasica.sep.gob.mx/

Moreno Olivos, T. (2021). La retroalimentación. Un proceso clave para la enseñanza y la evaluación formativa. Editorial DCCD.

Pellegrino, J. W. (2012). Assessment as a learning tool: The key to improving learning and accountability. En Performance assessment: Methods and approaches (pp. 31–51). Routledge.

Perronoud, P. (2008). La evaluación de los alumnos. De la producción de la excelencia a la regulación de los aprendizajes. Entre dos lógicas. Alternativa Pedagógica. Colihue.

Saldaña Gómez, D. P., Dávila Lara, G. E., & Jaramillo Jimbo, J. G. (2025). PABS 1.0. La práctica preprofesional docente en la ruralidad ecuatoriana. Editorial Exced.

Zhigue Luna, R. (Comp.). (2025). La educación en contextos rurales ecuatorianos. Algunas experiencias. Editorial Exced.

Downloads

Published

2025-09-20

How to Cite

Cáceres-Mesa, M. L. ., Munguía-Márquez, D. ., Zúñiga-Rodríguez, M., & Durán-González, R. E. . (2025). Formative assessment as a tool to enhance project-based learning in multi-grade schools. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(4), 43-52. https://doi.org/10.62452/zhtqh292