Theoretical considerations on the initial training of teachers; Licensed specificities in Pedagogy-Psychology

Authors

  • Katia Sánchez González Universidad de Cienfuegos. Cuba. Autor/a
  • Elizabeth Díaz Vera Universidad de Cienfuegos. Cuba. Autor/a
  • Iselys Fuentes Suárez Universidad de Cienfuegos. Cuba. Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.62452/m77cs976

Keywords:

Initial training, teaching, professional pedagogical activity

Abstract

The process of initial teacher training is characterized by having a period of five years; to be developed in universities that are in charge of the training process, from the intentional action of specialized teachers who comply with the established curriculum that establishes the sequence and instructional content. This article offers the general theoretical considerations to investigate this period, which is essential to face the professional pedagogical activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Katia Sánchez González, Universidad de Cienfuegos. Cuba.

     

     

     

References

Cochran-Smith, M., & Fries, K. (2005). The AERA Panel on Research and Teacher Education: Context and Goals. Studying Teacher Education. (pp. 37-68). Washington: American Educational Research Association.

Cortina, A. (2007). El mundo de los valores. Ética mínima y educación. Bogotá: El Buho.

Escudero, J. M. (2010). El centro como lugar de cambio educativo, la perspectiva de colaboración. Congreso Internacional de Organización Escolar. Barcelona.

Escudero, J. M. (2012). El asesoramiento a centros educativos. Madrid: Consejería de Educación y Cultura.

Esteve, J. M. (2011). La formación inicial de los profesores de secundaria. Barcelona: Ariel.

Esteve, J. M. (2012). Identidad y desafíos de la condición docente: El oficio de docente. Vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI. Buenos Aires: IIPE-UNESCO/Fundación OSDE.

Esteve, J. M. (2012). La profesión docente en Europa: perfil, tendencias y problemática. La formación inicial. Educación, 340, 19-40. Recuperado de http://www.ub.edu/obipd/PDF%20docs/Formaci%C3%B3%20Inicial/Educaci%C3%B3%20Secundaria/Publicacions/La%20profesi%C3%B3n%20docente%20en%20Europa%20perfil,%20tendencias%20y%20problem%C3%A1tica.%20La%20formaci%C3%B3n%20inicial.%20Esteve,%20J.%20M.pdf

Imbernón, F. (2012). La profesión docente desde el punto de vista internacional ¿qué dicen los informes? Educación, 340, 41-50. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re340/re340_03.pdf

Imbernon, F. (2014). La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato. Barcelona: GRAO.

Lorenzo, J. A. (2011). La enseñanza media en España y el desarrollo personal del estudiante. Interuniversitaria, (17), 71-88.

Marcelo, C. (2007). La formación docente en la sociedad del conocimiento y la información: avances y temas pendientes. Comunicación y pedagogía. Barcelona: Ariel.

Downloads

Published

2018-01-01

How to Cite

Sánchez González, K. ., Díaz Vera, E. ., & Fuentes Suárez, I. . (2018). Theoretical considerations on the initial training of teachers; Licensed specificities in Pedagogy-Psychology. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 1(1), 6-12. https://doi.org/10.62452/m77cs976