Inclusive actions for a student with hearing impairment in basic general education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/d3wrp387

Keywords:

Inclusion, sign language, hearing disability

Abstract

This study explores the inclusion of students with hearing impairments in General Basic Education, focusing on the case of the “Alejandro Benjamín Coronel Terán” School, located in the Palopo Mirador community in Latacunga, Ecuador. It examines the communication, teaching, and social barriers that can hinder the full participation and meaningful learning of these students. From both a scientific and pedagogical standpoint, the study proposes an innovative methodological approach built on two key pillars, the teaching of Ecuadorian Sign Language (LSEC) and the integration of assistive technology. The goal is to strengthen teachers’ communication skills in LSEC, incorporate multisensory activities that engage visual, tactile, and kinesthetic learning, and implement technological tools such as mobile apps and interactive platforms to support inclusion. Using both qualitative and quantitative research methods—including surveys, interviews, and statistical analysis—the study evaluates the impact of pilot sessions carried out in the classroom. Preliminary results suggest meaningful improvements in classroom communication, understanding of academic content, and social interaction among students. Additionally, the research highlights a growing openness within the school community toward inclusive education. Ultimately, the study underscores the importance of teacher training in sign language and inclusive strategies as vital components in delivering equitable, high-quality education. The proposed model presents a scalable solution to the challenges of educational diversity, fostering a more inclusive and respectful school culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mery Elizabeth Gálvez-Díaz, Universidad Bolivariana del Ecuador. Ecuador.

     

     

References

American Speech-Language-Hearing Association. (2021). Cochlear implants.

https://www.asha.org/public/hearing/Cochlear-Implant/

Coll, C., Mauri Majós, M. T., & Onrubia Goñi, J. (2008). Análisis de los usos reales de las TIC en contextos educativos formales: una aproximación sociocultural. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10(1), 1–18. https://www.redalyc.org/pdf/155/15510101.pdf

Delgado Valdivieso, K. E., Vivas Paspuel, D. A., Carrión Berrú, C. B., & Reyes Masa, B. C. (2022). Educación inclusiva en América Latina: Trayectorias de una educación segmentada. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 28(5), 18–35. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3177

Ecuador. Asamblea Nacional. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Registro Oficial Suplemento 417.

https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/02/Ley_Organica_de_Educacion_Intercultural_LOEI_codificado.pdf

Ecuador. Asamblea Nacional. (2012). Ley Orgánica de Discapacidades. Registro Oficial Suplemento 796. https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/02/ley_organica_discapacidades.pdf

Ecuador. Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades. (2025). Sitio oficial. https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/

Franco Segovia, Á. M. (2023). La lengua de señas ecuatoriana para la inclusión de los estudiantes con discapacidad auditiva. Dominio de las Ciencias, 9(1), 1038–1050. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3177

Grosjean, F. (2010). Bilingual: Life and reality. Harvard University Press.

Luzuriaga Torres, N. C., & Ruiz Jara, G. L. (2022). Abordaje de la enseñanza de la lengua de señas ecuatoriana en instituciones de diferentes niveles de formación. Revista Social Fronteriza, 2(6), 50–65. https://doi.org/10.59814/resofro.2022.2(6)50-65

Marín Molina, N., & Sarmiento Calle, C. (2024). La enseñanza la lengua de señas ecuatoriana en Educación Inicial para promover la inclusión educativa. Mamakuna, (23), 89–101. https://doi.org/10.70141/mamakuna.23.1016

Monereo i Font, C., Badia Garganté, A., Bilbao Villegas, G., Cerrato Lara, M., & Weise, C. (2009). Cultura digital y aprendizaje: Análisis de los usos educativos de las TIC en contextos escolares. Culture and Education / Cultura y Educación, 21(3), 237–256.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción para las Necesidades Educativas Especiales.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000177849_spa

Organización de las Naciones Unidas. (2015). Objetivos de desarrollo sostenible.

https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Organización Mundial de la Salud. (2025). Deafness and hearing loss. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/deafness-and-hearing-loss

Villa, R. A., & Thousand, J. S. (2005). Creating an inclusive school. ASCD.

Villegas Álvarez, A. M., Farfán Martínez, J. M., Rivera Ynoñan, J. L., & Ruiz Villavicencio, G. E. (2025). Avances y desafíos en la inclusión educativa en América Latina: Revisión sistemática de la producción científica (2020–2024). Revista InveCom, 6(1), 1–9. https://doi.org/10.5281/zenodo.15654902

Zabalza, M. Á. (2006). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Narcea Ediciones.

Downloads

Published

2025-09-20

How to Cite

Gálvez-Díaz, M. E. ., Avalo-Becerra, L. C. ., & Hodelin-Amable, N. . (2025). Inclusive actions for a student with hearing impairment in basic general education. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(4), 105-113. https://doi.org/10.62452/d3wrp387