Teaching strategy to improve motivation in students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder in elementary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/7pvm4488

Keywords:

Attention Deficit Hyperactivity Disorder, didactic strategies, higher education

Abstract

Individuals with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) may experience challenges with motivation, including difficulty delaying gratification, a need for additional incentives, and fluctuations in both performance and motivation. A study was conducted with the general objective of designing inclusive teaching strategies that foster motivation in students enrolled at the Escuela Fiscal de Educación Básica "Carlos Luis Plaza Aray." The research employed a mixed-methods approach, combining qualitative and quantitative methods to achieve a comprehensive understanding of the issue. The researchers intentionally selected teachers who work in Middle Basic Education and who teach students diagnosed with ADHD. The reliability of the measurement instruments was assessed using Cronbach’s alpha coefficient, yielding a score of 0.8079, indicating good reliability. Data analysis was conducted using Google Forms, enabling efficient information collection. A descriptive analysis was performed along with a more detailed examination of specific elements with notable statistical significance. The results showed that 29% of teachers believe that students always encounter difficulties in mathematics, while 43% do not perceive challenges in this area. In contrast, regarding reading and comprehension, 43% of teachers report consistent problems, indicating a need for targeted intervention. Suggested teaching strategies include the use of visual methods and dynamic activities. It is important to establish clear rules, minimize distractions, and set short-term goals to improve attention and performance in children with this disorder.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Silvana Lorena Castro-Franco, Universidad Bolivariana. Ecuador.

     

     

References

Bojorquez, C., & García, C. (2022). Altas Capacidades Intelectuales y Metacognición en Adulto. Neuro, 22(1). http://revistaneurociencias.com/index.php/RNNN/article/view/423

Cañas, L. H., Cuéllar, A., Lozano, M. K., Ovalle, N.V., Uribe, L.Y., Yate, A. & Marulanda, E. (2023). Educación inclusiva. Creencias de maestras, maestros y familias colombianas. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Coto, R., Fernández, C., & González, S. (2020). Activación Conductual en formato grupal para ansiedad y depresión. Una revisión sistemática. Ter Psicol, 38(1). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082020000100063

De la Cruz, G., Ullauri Moreno, M. I., and Freire, J. (2020). Estrategias didácticas para la enseñanza de inglés como lengua extranjera (EFL) dirigidas a estudiantes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Colombian Applied Linguistics Journal, 22(2), 169–182. https://doi.org/10.14483/22487085.16118

González, C. B., García, J. G., & Rangel, Y. N. (2019). Un juego serio para la solución de problemas matemáticos para niños con TDAH. Campus Virtuales, 8(2), 121-140. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/506

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education,

Hernández-Martínez, H. E., & Ochoa-Madrigal, M. G. (2020). Manejo y comorbilidades de los trastornos bipolares en la infancia y adolescencia. Revista de la Facultad de Medicina (México), 63(6), 40–50. https://doi.org/10.22201/fm.24484865e.2020.63.6.06

Martinhago, F., Lavagnino, N., Folguera, G., & Caponi, S. (2019). Factores de riesgo y bases genéticas: el caso del trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Salud Colect, 15(21). https://doi.org/https://doi.org/10.18294/sc.2019.1952

Medina, M., Hurtado, D., Muñoz, J., Ochoa, D., & Izundegui, G. (2023). Método mixto de investigación. Cuantitativo y cualitativo. INUDI Perú. /https://doi.org/10.35622/inudi.b.105

Molinar, J., & Cervantes, A. (2021). Actitudes percibidas en el discurso narrativo docente hacia el alumnado con TDAH. Un estudio de observación indirecta. Rev. Estud. Exp. Educ., 20(42). http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20212042molinar5

Morales, W. Y. (2023). Estrategias didácticas y el uso de las TIC en la práctica docente. Revista Científica Del Sistema De Estudios De Postgrado De La Universidad De San Carlos De Guatemala, 6(1), 111–120. https://doi.org/10.36958/sep.v6i1.129

Muñoz, R. (2019). Las dificultades de aprendizaje de estudiantes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad de cuarto año de educación general básica de la escuela “Monseñor Leónidas Proaño” [Tesis de maestría, Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil].

Muñoz, M., Almonacid, A., Merellano, E., & Souza, R. (2020). Estrategias pedagógicas de profesores con niños que presentan TDHA. Un estudio de caso en dos establecimientos públicos. Revista Espacios, 41(13). https://www.revistaespacios.com/a20v41n13/a20v41n13p09.pdf

Rodillo, E. (2015). Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH) en adolescentes. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(Issue 1), 52-59. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.005

Rusca, F., & Cortez, C. (2020). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Una revisión clínica. Revista de NeuroPsiquiatría, 83(3). http://dx.doi.org/10.20453/rnp.v83i3.3794

Sulkes, B. (2022). Trastorno por déficit de atención/hiperactividad (TDAH). Manual MSD. https://www.msdmanuals.com/es/professional/pediatr%C3%ADa/trastornos-del-aprendizaje-y-del-desarrollo/trastorno-por-d%C3%A9ficit-de-atenci%C3%B3n-hiperactividad-tdah

Velarde, M., Anicama, A., & Càrdenas, A. (2023). Dèficit de atenciòn con hiperactividad. Medicina, 1(83), 40 - 45. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37714121/

Villa, M., Barriopedro Moro, M. I., & Ruiz Pérez, L. M. (2023). Motivación de Logro y Aprendizaje en Educación Física. Un Estudio con Escolares de Educación Secundaria con Trastorno por Déficit de Atención/Hiperactividad. Revista Complutense de Educación, 34(3), 529-540. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/79564

Downloads

Published

2025-09-13

How to Cite

Castro-Franco, S. L. ., Ceballos-Quiroz, Y. Y. ., & Hodelin-Amable, N. . (2025). Teaching strategy to improve motivation in students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder in elementary education. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(S2), 171-182. https://doi.org/10.62452/7pvm4488