Recreational activities for the development of spatial orientation and inclusion of students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
DOI:
https://doi.org/10.62452/4chagk36Keywords:
Recreational activities, inclusion, attention deficit hyperactivity disorder, physical educationAbstract
Recreational activities are an effective pedagogical tool for serving students with neurodevelopmental disorders. The study aimed to develop a system of inclusive recreational activities, based on an inclusive psychophysical approach, that fosters the development of spatial orientation in students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in physical education classes. A quasi-experimental study was conducted with a descriptive-explanatory scope and a mixed approach. The current state of the object was characterized through observation, documentary analysis, and surveys. The results, in a sample of 40 students, 5 of them with neurodevelopmental disorders, demonstrated the need to propose a system of inclusive recreational activities for the development of spatial orientation in students with ADHD. The system proved to be functional and was validated through its implementation for 8 weeks in physical education classes, according to the findings, in relation to the data obtained from the educational inclusion and spatial orientation indicators.
Downloads
References
Aguilar Rebolledo, F., & Jiménez Ortiz, M. A. (2021). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Revisión actualizada. Plasticidad y Restauración Neurológica, 8(1), 39-49. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=101204
Borja Caicedo, J. L., Betancourt Chila, R., & Rodríguez Vargas, A. R. (2024). Estrategia metodológica inclusiva para la enseñanza-aprendizaje del fútbol en estudiantes con trastorno por déficit de atención con hiperactividad en la clase de Cultura Física. PODIUM. Revista De Ciencia y Tecnología En La Cultura Física, 19(1), https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1578
Castillejo Olán, R., Avilés Bohórquez, E. A., Álava Briones, A. M., & Rodríguez Vargas, A. R. (2024). Desarrollo de habilidades motrices básicas en niños con trastorno por déficit de atención e hiperactividad, en Educación Física. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 19(2), e1621. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1621
Castillo Retamal, F., Cruz Morales, J., Toledo Gutiérrez, F., Calquín Pohl, E., Ávalos Ramírez, B., & Cordero Tapia, F. (2024). Educación física y necesidades educativas especiales: percepciones de profesores sobre su nivel de preparación. Retos, 61, 384-391. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/108228
Castro Rueda, C.A., Menacho, T., Contreras Jauregui, F.A., & Maqueira Caraballo, G. de la C. (2025). Estrategia inclusiva para el proceso de enseñanza-aprendizaje del fútbol en un sujeto con TDAH. Estudio de caso. Lecturas: Educación Física y Deportes, 29(321), 127-149. https://doi.org/10.46642/efd.v29i321.7982
Flores L. (2024). Aprendiendo a Orientarnos: Juegos de orientación y lateralidad para niños de 5 a 6 años. https://edtk.co/p/61479
Hernández Beltrán, V., González Coto, V.A., Gámez Calvo, L., Luna González, J., & Gamonales José M. (2022). Propuesta de unidad didáctica para educación física “la orientación deportiva como herramienta de inclusión para los alumnos con TDAH. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 19, 60-81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8866658
Nacata Alcoser, D. F., Ramos-Barrera, L. A., Castillejo Olán, R., & Maqueira Caraballo, G. C. (2025). Estrategia metodológica para la inclusión de los educandos con trastornos por déficit de atención e hiperactividad en las prácticas deportivas de fútbol. Revista Mapa, 5(38), 29–49. https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/481/765
Noguera López, D.V., & Fraustro Rojas, M. (2024). Estrategias Pedagógicas Dentro del Aula para la Detección y Manejo de Estudiantes con TDAH que Cursan Primaria. Revista de investigación multidisiplinaria, Iberoamericana, (4), https://revistarimi.net/index.php/home/article/view/111
Novo Carballal, A., & Campelo González, M. (2020). Juego cooperativo en el aula: Inclusión del alumnado con TDAH. Revista digital de educación física, 67, 9-27.https://portalcientifico.uvigo.gal/documentos/6555163523451e62f45990b6?lang=es
Ramos Galarza, C. (2021). Diseños de investigación experimental. CienciAmérica, 10(1). https://cienciamerica.edu.ec/index.php/uti/article/view/356/699
Romero Sánchez, C., & Calvo Muñoz, I. (2022). Efectos del ejercicio físico terapéutico en jóvenes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad: revisión sistemática. Fisioterapia, 44(2), 111-118. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0211563821000614
Rusca Jordán, F., & Cortez Vergara, C. (2020). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Una revisión clínica. Revista de Neuro-Psiquiatría, 83(3), 148-156. https://doi.org/10.20453/rnp.v83i3.3794
Sami, T. (2021). Cientificismo y trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 41(139), 211-228. https://scielo.isciii.es/pdf/neuropsiq/v41n139/2340-2733-raen-41-139-0211.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Aliyer Alarcón-Holguín, José Manuel Cedeño-Portocarrero, Germán Rafael Rojas-Valdés (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.