Recreational activities for the development of spatial orientation and inclusion of students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/4chagk36

Keywords:

Recreational activities, inclusion, attention deficit hyperactivity disorder, physical education

Abstract

Recreational activities are an effective pedagogical tool for serving students with neurodevelopmental disorders. The study aimed to develop a system of inclusive recreational activities, based on an inclusive psychophysical approach, that fosters the development of spatial orientation in students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in physical education classes. A quasi-experimental study was conducted with a descriptive-explanatory scope and a mixed approach. The current state of the object was characterized through observation, documentary analysis, and surveys. The results, in a sample of 40 students, 5 of them with neurodevelopmental disorders, demonstrated the need to propose a system of inclusive recreational activities for the development of spatial orientation in students with ADHD. The system proved to be functional and was validated through its implementation for 8 weeks in physical education classes, according to the findings, in relation to the data obtained from the educational inclusion and spatial orientation indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Rebolledo, F., & Jiménez Ortiz, M. A. (2021). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Revisión actualizada. Plasticidad y Restauración Neurológica, 8(1), 39-49. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=101204

Borja Caicedo, J. L., Betancourt Chila, R., & Rodríguez Vargas, A. R. (2024). Estrategia metodológica inclusiva para la enseñanza-aprendizaje del fútbol en estudiantes con trastorno por déficit de atención con hiperactividad en la clase de Cultura Física. PODIUM. Revista De Ciencia y Tecnología En La Cultura Física, 19(1), https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1578

Castillejo Olán, R., Avilés Bohórquez, E. A., Álava Briones, A. M., & Rodríguez Vargas, A. R. (2024). Desarrollo de habilidades motrices básicas en niños con trastorno por déficit de atención e hiperactividad, en Educación Física. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 19(2), e1621. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1621

Castillo Retamal, F., Cruz Morales, J., Toledo Gutiérrez, F., Calquín Pohl, E., Ávalos Ramírez, B., & Cordero Tapia, F. (2024). Educación física y necesidades educativas especiales: percepciones de profesores sobre su nivel de preparación. Retos, 61, 384-391. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/108228

Castro Rueda, C.A., Menacho, T., Contreras Jauregui, F.A., & Maqueira Caraballo, G. de la C. (2025). Estrategia inclusiva para el proceso de enseñanza-aprendizaje del fútbol en un sujeto con TDAH. Estudio de caso. Lecturas: Educación Física y Deportes, 29(321), 127-149. https://doi.org/10.46642/efd.v29i321.7982

Flores L. (2024). Aprendiendo a Orientarnos: Juegos de orientación y lateralidad para niños de 5 a 6 años. https://edtk.co/p/61479

Hernández Beltrán, V., González Coto, V.A., Gámez Calvo, L., Luna González, J., & Gamonales José M. (2022). Propuesta de unidad didáctica para educación física “la orientación deportiva como herramienta de inclusión para los alumnos con TDAH. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 19, 60-81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8866658

Nacata Alcoser, D. F., Ramos-Barrera, L. A., Castillejo Olán, R., & Maqueira Caraballo, G. C. (2025). Estrategia metodológica para la inclusión de los educandos con trastornos por déficit de atención e hiperactividad en las prácticas deportivas de fútbol. Revista Mapa, 5(38), 29–49. https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/481/765

Noguera López, D.V., & Fraustro Rojas, M. (2024). Estrategias Pedagógicas Dentro del Aula para la Detección y Manejo de Estudiantes con TDAH que Cursan Primaria. Revista de investigación multidisiplinaria, Iberoamericana, (4), https://revistarimi.net/index.php/home/article/view/111

Novo Carballal, A., & Campelo González, M. (2020). Juego cooperativo en el aula: Inclusión del alumnado con TDAH. Revista digital de educación física, 67, 9-27.https://portalcientifico.uvigo.gal/documentos/6555163523451e62f45990b6?lang=es

Ramos Galarza, C. (2021). Diseños de investigación experimental. CienciAmérica, 10(1). https://cienciamerica.edu.ec/index.php/uti/article/view/356/699

Romero Sánchez, C., & Calvo Muñoz, I. (2022). Efectos del ejercicio físico terapéutico en jóvenes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad: revisión sistemática. Fisioterapia, 44(2), 111-118. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0211563821000614

Rusca Jordán, F., & Cortez Vergara, C. (2020). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Una revisión clínica. Revista de Neuro-Psiquiatría, 83(3), 148-156. https://doi.org/10.20453/rnp.v83i3.3794

Sami, T. (2021). Cientificismo y trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 41(139), 211-228. https://scielo.isciii.es/pdf/neuropsiq/v41n139/2340-2733-raen-41-139-0211.pdf

Downloads

Published

2025-09-13

How to Cite

Alarcón-Holguín, L. A. ., Cedeño-Portocarrero, J. M. ., & Rojas-Valdés, G. R. . (2025). Recreational activities for the development of spatial orientation and inclusion of students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(S2), 137-146. https://doi.org/10.62452/4chagk36