Multisensory methodological strategy for the care of seventh-grade students with dyslexia in basic education.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/258tf717

Keywords:

Dyslexia, inclusive education, inclusive methodological strategy, educational technologies, multisensory teaching

Abstract

The research aimed to design and validate a multisensory methodological strategy for seventh-grade students with dyslexia in basic education. Dyslexia, which primarily affects reading, poses significant challenges in educational systems that do not adequately address individual differences. Within the framework of inclusive education, which promotes equity and respect for diversity, the goal was to ensure access to quality learning for all students. A mixed-methods approach was adopted, combining quantitative and qualitative techniques to achieve a comprehensive understanding of the phenomenon. The initial diagnosis revealed that the absence of appropriate multisensory strategies negatively affects the academic performance and self-esteem of students with dyslexia. In response, a strategy was developed focusing on diversity awareness and the transformation of traditional teaching practices. The proposal incorporated multisensory instruction as its main axis, integrating visual, auditory, and kinesthetic stimuli through resources such as videos, interactive games, manipulative materials, and technological tools. This adaptation of content and teaching methods fostered reading comprehension, writing development, and the strengthening of self-confidence. The implementation of the strategy at the Unidad Educativa Fiscomisional Monseñor Jorge Mosquera showed positive results and received validation from special education specialists, who highlighted its effectiveness and potential for replication in other school contexts. In conclusion, an inclusive strategy based on multisensory teaching is essential to ensure equal opportunities and promote the academic success of students with dyslexia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Álvarez, L. V., & Correa López, R. A. (2021). Percepción de la dislexia en el aula por los docentes: una revisión . Tempus Psicológico, 4(1), 29-43. https://doi.org/10.30554/tempuspsi.4.1.3373.2021

Asociación Internacional de Dislexia. (2019). Definición de dislexia. https://dyslexiaida.org/definition-of-dyslexia/

Bowie Archbold, S. L. (2022). Realidades y retos de educación inclusiva frente a la población con dislexia. (Tesis de grado). Politécnico Grancolombiano.

Ceballos Tumbaco, P. F., & Ayón Villafuerte, L. S. (2023). Estrategia metodológica inclusiva para desarrollar la Inteligencia Emocional . Revista Ciencia Y Líderes, 2(2), 56–69. https://doi.org/10.47230/revista.ciencia-lideres.v2.n2.2023.56-69

Cely Campoverde, G. A., Jaramillo Martínez, A. M., & Vivanco Calderón, R. E. (2021). Alteraciones en las habilidades de escritura causadas por la dislexia Educación General Básica. Sociedad & Tecnología, 5(1), 99–110. https://doi.org/10.51247/st.v5i1.192

Florian, L. (2014). What counts as evidence of inclusive education? European Journal of Special Needs Education, 29(3), 286–294. https://doi.org/10.1080/08856257.2014.933551

Litardo Santos, K. M., & Avila Zambrano, J. L. (2023). Actividades educativas basadas en la enseñanza multisensorial para fortalecer el aprendizaje significativo en estudiantes con dislexia en la básica elemental. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(3), 1306–1320. https://doi.org/10.56712/latam.v4i3.1160

López Melero, M. (2010). La educación inclusiva como derecho: Un modelo para otro mundo posible. Ediciones Morata.

López-Yáñez, J., & Sánchez-Moreno, M. (2021). Red, comunidad, organización. La escuela como ecosistema de la innovación educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficación y Cambio en Educación, 19(4), 31-54. https://revistas.uam.es/reice/article/view/reice2021_19_4_002

Lyon, G. R., Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (2003). Defining dyslexia, comorbidity, teachers’ knowledge of language and reading: A definition of dyslexia. Annals of Dyslexia, 53, 1-14. http://dx.doi.org/10.1007/s11881-003-0001-9

Palencia, J. (2021). La enseñanza multisensorial como estrategia de enseñanza-aprendizaje en los estudiantes con Dislexia evolutiva de la sede Educativa Aguadas del municipio de Cucutilla. (Tesis de Especialización). Universidad de Pamplona.

Pardo, G. (2023). Sistema de Estrategias Metodológicas Inclusivas para Mejorar el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje de la Lectoescritura desde la Atención a la Diversidad en la Unidad Educativa Ciudad de Portoviejo. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación.

Pazmiño Vaca, J. A., Bunce Márquez, A. E., Salguero Lita, O. G., & Analuisa Aguas, C. R. . (2024). Estrategias Didácticas Apoyadas en Tecnología para Promover la Inclusión en Aulas Diversas: Un Enfoque desde el Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). Reincisol., 3(6), 4861–4885. https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(6)4861-4885

Pherez, G., Vargas, S., & Jerez, J. (2018). Neuroaprendizaje, una propuesta educativa: herramientas para mejorar la praxis del docente. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 18(34), 149-166. http://www.scielo.org.co/pdf/ccso/v18n34/1657-8953-ccso18-34-00149.pdf

Posligua Robles, E., & Ávila Zambrano, J. (2022). Estrategia metodológica para fortalecer el aprendizaje significativo de lectura en los estudiantes. Polo del Conocimiento, 7(9), 222-263. doi:https://doi.org/10.23857/pc.v7i9.4575

Ramus, F., Rosen, S., Dakin, S. C., Day, B. L., Castellote, J. M., White, S., & Frith, U. (2003). Theories of developmental dyslexia: insights from a multiple case study of dyslexic adults. Brain: a journal of neurology, 126(Pt 4), 841–865. https://doi.org/10.1093/brain/awg076

Rojas Ceballos, V. C., Véliz, G. A., & Hernández Conde, O. (2024). Estrategias metodológicas restaurativas que fortalezcan la educación inclusiva y social de estudiantes con NEE asociadas o no a la discapacidad desde el contexto educativo en unidades educativas de la zona 1, 4, 5, 6, 8. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(5). https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/14731

Shaywitz, S. (2003). Superando la dislexia: Un programa nuevo y completo con base científica para problemas de lectura en cualquier nivel. Alfred A. Knopf.

Snowling, M. J. (2000). Dislexia (2.ª ed.). Blackwell Publishing.

Tixi, P. (2024). Diagnóstico de la dislexia basado en el modelo de repuesta a la intervención. (Tesis de maestría). Universidad del Azuay.

Downloads

Published

2025-09-13

How to Cite

Chamba-Sacapi, S. M. ., Juelas-Guarnizo, L. A. ., & Hodelin-Amable, N. . (2025). Multisensory methodological strategy for the care of seventh-grade students with dyslexia in basic education. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(S2), 18-29. https://doi.org/10.62452/258tf717