The influence of motivation on the academic performance of secondary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/663ksz49

Keywords:

Academic motivation, academic performance, secondary education

Abstract

Motivation is an essential element in the educational process, especially in secondary education, where students face multiple academic and personal challenges. Different studies have shown that motivation significantly influences academic performance, with intrinsic motivation being a key factor for meaningful learning. However, factors such as excessive use of technology, lack of emotional support, and academic workload can negatively affect students' motivation. The present research analyzes the influence of motivation on the academic performance of secondary school students, addressing the factors that affect it, the types of motivation, and strategies to foster it in the classroom. The findings of previous studies are highlighted and an approach based on the creation of motivating learning environments, the development of emotional intelligence, and the appropriate use of technology to improve the educational experience is proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amores, A., & De Casas, P. (2019). El uso de las TIC como herramienta de motivación para alumnos de enseñanza secundaria obligatoria. Estudio de caso. Hamut´ay, 6(3), 37-49. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7328204.pdf

Anguita Acero, J. M., Méndez Coca, M., & Méndez Coca, D. (2020). Motivación de alumnos de Educación Secundaria y Bachillerato hacia el uso de recursos digitales durante la crisis del Covid-19. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13(Especial), 68–81. https://doi.org/10.55777/rea.v13iEspecial.2242

Banco Mundial. (2023). Desenmascarando una crisis silenciosa: el impacto de la COVID-19 en la salud mental y el aprendizaje de los estudiantes. https://blogs.worldbank.org/es/education/desenmascarando-una-crisis-silenciosa-el-impacto-de-la-covid-19-en-la-salud-mental-y-el

Cadena SER. (2024). Un estudio de la UMH de Elche señala que los alumnos que más usan el móvil muestran menor rendimiento académico. https://cadenaser.com/comunitat-valenciana/2024/12/20/un-estudio-de-la-umh-de-elche-senala-que-los-alumnos-que-mas-usan-el-movil-muestran-menor-rendimiento-academico-radio-elche/

Cajusol Baldeon, E. M., & Rivas Díaz, L. H. (2021). Relación entre Motivación Académica y Rendimiento Académico en los estudiantes de Enfermería de la UNMSM. Tecno Humanismo. Revista Científica, 1(11), 1-17. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8179033.pdf

Cera, R., Almagro, B. J., Conde, C., & Sáenz-López, P. (2015). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes adolescentes. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (13), 296-300. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.13.139

Condori-Palomino, J. A. (2023). Inteligencia emocional y motivación académica en estudiantes universitarios de formación en educación primaria. Revista de Estudios Psicológicos, 3(3), 74-83. https://doi.org/10.35622/j.rep.2023.03.008

Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random House.

Espinosa Mendoza, M. J., & Pérez Pérez, M. P. B. (2022). La Motivación dentro del proceso de enseñanza y de aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 11060-11097. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/download/4186/6402/

Formento Torres, A. C., Quílez-Robres, A., & Cortés-Pascual, A. (2023). Motivación y rendimiento académico en la adolescencia: una revisión sistemática meta-analítica. RELIEVE - Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 29(1). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i1.25110

Hidalgo, P. (2022). Motivación y rendimiento académico en los estudiantes de una universidad pública de Lima Metropolitana. (Tesis de maestría). Universidad Cesar Vallejo.

Innovamat. (2024). Pantallas, juego y Matemáticas: el cóctel con riesgos de una 'app' que ya usan más de 1.700 colegios en España. El País. https://elpais.com/educacion/2024-10-09/pantallas-juego-y-matematicas-el-coctel-con-riesgos-de-una-app-que-ya-usan-mas-de-1700-colegios-en-espana.html

Mendoza Rodríguez, B. (2021). Motivación y rendimiento académico en estudiantes del nivel secundaria de una institución educativa privada de Villa María del Triunfo. (Tesis de licenciatura). Universidad Marcelino Champagnat.

Pajares, F., & Schunk, D. H. (2001). Self-beliefs and school success: Self-efficacy, self-concept, and school achievement. En, R. Riding & S. Rayner (Eds.), Self perception. (pp. 239-266). Ablex Publishing.

Rodríguez Fuentes, G. (2009). Motivación, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de ESO. (Tesis doctoral). Universidade da Coruña.

Rodríguez, S., Piñeiro, I., Regueiro, B., & Estévez, I. (2020). Motivación intrínseca y utilidad percibida como predictores del compromiso del estudiante con los deberes escolares. Revista de Psicodidáctica, 25(2), 93-99. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2019.11.001

Soto-Romero, O., Venegas-Linares, D., & Medina-Hernández, E. (2023). Incidencia de factores socioemocionales en el rendimiento académico de estudiantes de secundaria. Revista de Educación, 27(1), 400-418. https://doi.org/10.15332/er.v27i1.5344

Tirado, F., Santos, G., & Tejero-Díez, D. (2013). La motivación como estrategia educativa. Un estudio en la enseñanza de la botánica. Perfiles Educativos, 35(139). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2013.139.35713

Usán Supervía, P., & Salavera Bordás, C.(2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Actualidades en Psicología, 32(125), 95-112. https://dx.doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123

Wu, J., Qi, S., & Zhong, Y. (2022). Intrinsic motivation, need for cognition, grit, growth mindset and academic achievement in high school students: Latent profiles and its predictive effects. Arxiv preprint. https://arxiv.org/abs/2210.04552

Downloads

Published

2025-06-16

How to Cite

Cáceres-Mesa, M. L. ., Téllez-Villeda, O. ., Veytia-Bucheli, M. G. ., & Quintero-López, I. . (2025). The influence of motivation on the academic performance of secondary school students. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 8(3), 248-255. https://doi.org/10.62452/663ksz49