Construction of a questionnaire for the evaluation of teaching performance at the University of Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.62452/2mt7ds55Keywords:
University, teacher evaluation, evaluation questionnaire, teaching performanceAbstract
For Universidad de Costa Rica, updating the questionnaire used to evaluate teaching performance through student perceptions is important because, as a public higher education institution, it is informed by the ongoing reflection on its actions. This article aims to describe the construction of a new version of the evaluation questionnaire, which is relevant to the field of academic excellence. A mixed approach was used through the combination of both quantitative and qualitative analysis techniques. Among the quantitative techniques, statistical calculation was used wiuniversity through the first semester in 2024; and among the qualitative techniques, focus groups were conducted by experts on the item bank constructed from the new teaching competency framework, as well as cognitive interviews. The result was a shorter questionnaire than the one previously used, adjusted to the new professional teaching competency framework. It is recommended that you consult the methodological process developed in this construction for future review, updating, or generation of new questionnaires.
Downloads
References
Casasola Rivera, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación, 29(41), 38-51. http://dx.doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258
Cubillo Ramírez, D., & Ramos Cordero, I. (2016). El currículo educativo en el contexto de la globalización cultural actual. Revista de Lenguas Modernas, 25, 323-339. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/27742
Cuervo, E. (2022). Una mirada procesual del currículo universitario. Documento de trabajo para Seminario en currículo. Sesión III. Universidad de Costa Rica.
Díaz, M., & Claret, A. (2022). Seminario en currículo. Sesión II. Universidad de Costa Rica.
Escudero Muñoz, J. M., González González, M. T., & Rodríguez Entrena, M. J. (2018). Los contenidos de la formación continuada del profesorado: ¿Qué docentes se están formando? Educación XX1, 21(1), 157-180. https://www.redalyc.org/pdf/706/70653466008.pdf
Gilson Reaño, N. (2024). Valores humanos para una conciencia colectiva en las universidades. Revista Qualitas, 27(27), 120 - 144. https://doi.org/10.55867/qual27.07
González García, V. (2018). La coherencia curricular en la Educación Superior: algunas reflexiones. Revista Educación, 42(2), 771–787. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.28515
Gutiérrez, I., Peralta, H., & Fuentes, H. (2019). Integración de la investigación y la enseñanza en las universidades médicas. Educación Médica, 20(1), 49–54. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.07.007
Imbernón Muñoz, F., & Guerrero Romera, C. (2018). ¿Existe en la universidad una profesionalización docente? Revista de Educación a Distancia (RED), 18 (56). http://dx.doi.org/10.6018/red/56/11
Islas, C., & Carranza, M. (2017). Ecosistemas digitales y su manifestación en el aprendizaje: Análisis de la literatura. Revista de Educación a Distancia, 55, 9. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/55/9
Kap, M. (2023). Nuevos agenciamientos en el campo de la didáctica: mediaciones, subjetividades y prácticas emergentes. Praxis educativa, 27(1), 1-22. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270106
León León, G., & Zúñiga Meléndez, A. (2019). Mediación pedagógica y conocimientos científicos que utilizan una muestra de docentes de ciencias en noveno año de dos circuitos del sistema educativo costarricense, para el desarrollo de competencias científicas. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.5
Martín del Pozo, R., Fernández Lozano, P., González-Ballesteros, M., & De Juanas, A. (2013). El dominio de los contenidos escolares: competencia profesional y formación inicial de maestros. Revista de educación, 360, 363-387. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2013/re360/re360-17.html
Mendoza Chacón, B. (2024). Perfil docente desde las dimensiones emergentes en la educación a distancia, UNED de Costa Rica. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 15(2), 102–136. https://doi.org/10.22458/caes.v15i2.5305
Mora Espinoza, Á., & Cerdas Montano, N. (2023). Condiciones pedagógicas requeridas en la docencia universitaria actual. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 14(1), 225–248. https://doi.org/10.22458/caes.v14i1.4414
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). Reimaginar juntos nuestro futuro. Un nuevo contrato social para la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa
Perdomo Díaz, J., Rojas, C., & Felmer, P. L. (2018). La resolución de problemas como estrategia de desarrollo profesional docente: tensiones que se generan en el profesor. Education Siglo XXI, 36(3), 101–122. https://doi.org/10.6018/j/349931
Reyes, E. (2020). Una mirada a los valores en el contexto universitario: Cuba. Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 36(68), 51-60. https://doi.org/10.15359/tdna.36-68.4
Runge, A. (2013). Didáctica: una introducción panorámica y comparada. Itinerario educativo, 27 (62), 201-240. https://doi.org/10.21500/01212753.1500
Salas, E. (2017). Relación entre investigación y docencia universitaria: concepciones de un grupo de académicos de un programa de formación inicial de profesores de ciencias. Enseñanza de las Ciencias: Revista de investigación y Experiencias Didácticas, (Extra), 431-436. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/334296/425152
Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14. https://doi.org/10.3102/0013189x015002004
Stenhouse, L. (1991). Investigación y desarrollo del currículo. Heinemann Educational Books London.
Tardif, M. (2014). Los saberes del docente y su desarrollo profesional (Vol. 97). Narcea Ediciones.
Tellmann Silje, M., Trude, R., & Nicoline, F. (2020): Professional educational programmes under pressure. Organizational challenges related to strengthening research. Studies in Higher Education, 46(9). https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03075079.2019.1711039
Tolstova, O., & Levasheva, Y. (2019). Humanistic trend in education in a global context. SHS Web of Conferences, 69. https://doi.org/10.1051/shsconf/20196900121
Universidad de Costa Rica. (1974). Estatuto orgánico de la Universidad de Costa Rica. https://www.ucr.ac.cr/acerca-u/marco-estrategico/normativa-institucional.html
Universidad de Costa Rica. (2024a). Resolución de la Vicerrectoría de Docencia VD-13005-2024, publicada en el Alcance La Gaceta Universitaria 52-224. https://vd.ucr.ac.cr/resolucion-vicerrectoria-de-docencia-vd-13005-2024
Universidad de Costa Rica. (2024b). Reglamento para la gestión del desempeño laboral del personal universitario, publicado en el Alcance La Gaceta Universitaria N.º 04-2024. https://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/normative/gestion_desempeno_laboral.pdf
Vilaseca Suárez, A. R., García Ribeaux, T. M., & Ledo Rollo, C. T. (2019). Estrategia para la identidad profesional pedagógica en la Carrera Educación Laboral. Revista Conrado, 15(69), 55–64. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1039
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Evelyn Zamora-Serrano (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.