The work of Frank Kafka and its didactic treatment in current artistic education
DOI:
https://doi.org/10.62452/89432589Keywords:
Didactics of Art Education, realism, existentialism, aesthetic sensitivityAbstract
This article presents some of the characteristics of Frank Kafka's work, life and personality. His work, one of the most influential in universal literature, is one of the pioneers in the fusion of realistic and fantastic elements and has as its main themes father-son conflicts, anxiety, existentialism, physical and psychological brutality, guilt, the philosophy of the absurd, bureaucracy and spiritual transformations, issues that are widely discussed. From these keys we recognize this personality, in particular, his work and the dynamics of some of these elements, to be taken into account for a didactic treatment in contemporary Art Education.
Downloads
References
Acosta, L. (1998). El castillo. Introducción a su edición de Franz Kafka. Cátedra.
Addine, F., Recarey, S., Fuxá, M., & Fernández, S. (2020). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.
Auden, W.H. (1974). El yo sin sí mismo, La mano del teñidor. Barral.
Ballester, J., & Ibarra, N. (2020). Kafka y la enfermedad. Entre la realidad y la escritura. Revista Chilena de Literatura, 102, 223-247. https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/60150
Beltrán, L., & Lozano, H. (1995). Estrategias para un desarrollo cognitivo a través de la apreciación artística. https://www.researchgate.net/publication/27571399_Estrategias_para_un_desarrollo_cognitivo_a_traves_de_la_apreciacion_artistica
Brod, M. (1982). Kafka. Alianza.
Canetti, E. (2019). El otro proceso. Las cartas de Kafka y Felice. Nórdica.
Čermák, J. (1994). Die Kafka-Rezeption in Böhmen. Hans Dieter, eds.
Coetzee, J.M. (2004). Traducir a Kafka. Debate.
De Torre, G. (2001). Literaturas europeas de Vanguardia. Renacimiento.
Diamant, D. (2009). Mi vida con Franz Kafka. H. Koch, Cuando Kafka vino hacia mí. Acantilado. (pp. 223-237). Acantilado.
Iruela, L. M. (2011). La anorexia de Kafka. Jano.
Jesenská, M. (1962). Franz Kafka. Forum.
Kafka, F. (1974a). Carta al padre. Lumen.
Kafka, F. (1974b). Cartas a Felice y otra correspondencia de la época del noviazgo. Alianza.
Kafka, F. (1983). Obras escogidas. Círculo de Lectores.
Kafka, F. (1988). Diarios: 1910-1923. Ediciones 62.
Koch, H. (2009). Cuando Kafka vino hacia mí. Acantilado.
Mann, T. (1975). Franz Kafka y El castillo, en El artista y la sociedad. Seix-Barral.
Mañalich, R. (1999). Taller de la palabra: Los métodos modernos de análisis literario: un ensayo de su aplicación. Editorial Pueblo y Educación.
Massot, J. (2018). Kafka en palabras de Kafka. El País. https://elpais.com/cultura/2018/11/24/actualidad/1543063621_135802.html
Mora, M. (2003). Kafka era un neurótico, pero tenía una estrategia. Entrevista a Reiner Stach. El País. https://elpais.com/diario/2003/06/07/cultura/1054936812_850215.html
Sebald, W.G. (2005). El país por descubrir, en Pútrida patria. Anagrama.
Silbermann, A., Bourdieu, P., Brown, R. L., Clausse, R., Karbusicky, V., Luthe, H. O., & Watson, B. (1971). Sociología del arte. Ediciones Nueva Visión.
Stach, R. (2016a). Kafka. Los primeros años. Los años de las decisiones. Los años del conocimiento. Biografía de Kafka. Acantilado.
Stach, R. (2016b). Kafka. Vol. I y II. Acantilado.
Sultana, W. (2003). Kafka y la tragedia judía. Riopiedras.
Torres, H. F., & Verdecia, M. (2021). La responsabilidad social universitaria y su visión estético-social y ambiental. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 318-330. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202021000600318
Torres, H. F., González, O. J., Paredes, M. I., & Suárez, L. (2023). El tratamiento didáctico sobre la obra de Carlos Enríquez en la educación artística y su visión estética. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(S2), 185-198. https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778126020.pdf
Wagenbach, K. (1981). Kafka. Alianza.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hugo Freddy Torres-Maya (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.