University training of professional skills for business administrators: collaborative work and emotional intelligence
DOI:
https://doi.org/10.62452/26vtar96Keywords:
Collaborative work, emotional intelligence, professional competence, social-emotional skillsAbstract
The integration of socioemotional skills in university education and collaborative work is essential for the integral development of individuals and communities. The interconnection of these skills with the Sustainable Development Goals (SDGs) plays convenience sample of 51 students. The results determined that in the collaborative activities, creativity has been enhanced, the opinion of all has been taken into account in the decisions and respect has been maintained. However, 45% of the students let their feelings affect their thoughts.
Downloads
References
Azorín Abellán, C. M. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles educativos, 40(161), 181-194. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000300181&lng=es&tlng=es
Bernate, J., & Vargas Guativa, J. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 26. https://www.redalyc.org/journal/280/28064146010/html/
Bru-Luna, L. M., Martí-Vilar, M., Merino-Soto, C., & Cervera-Santiago, J. L. (2021). Emotional Intelligence Measures: A Systematic Review. Healthcare, 9(12), 1696. https://doi.org/10.3390/healthcare9121696
Carcelén Hurtado, C. A., Jiménez Romero, E. S., Fernández Rodríguez, K. L., & Ortiz Aguilar, W. (2024). Estrategia didáctica mediada por redes sociales para la mejora del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas,, 17(2), 154-177. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1556
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). Educación, juventud y trabajo: habilidades y competencias necesarias en un contexto cambiante. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/5325a83d-7df8-414f-9d05-502cf2c9bc4e/content
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2021). Tecnologías digitales para un nuevo futuro. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/879779be-c0a0-4e11-8e08-cf80b41a4fd9/content
Espinoza, E. E. (2021). Importancia de la retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 389-397. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400389&lng=es&tlng=es.
Estrada, M., Monferrer, D., & Moliner, A. (2016). El Aprendizaje Cooperativo y las Habilidades Socio-Emocionales: una experiencia docente en la asignatura Técnicas de Ventas. Formación Universitaria. 9(6), 43-62. https://doi:10.4067/S0718-50062016000600005
Galdeano Bienzobas, C., & Valiente Barderas, A. (2010). Competencias profesionales. Educación química, 21(1). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2010000100004&lng=es&tlng=es
Huerto Caqui, E., Farfán Pimentel, J. F., Lizandro Crispín, R., & Reynosa Navarro, E. (2021). El clima socio afectivo en el desarrollo de las competencias emocionales. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 4(3), 6-10. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/320/319
Juárez-Pulido, M. R.-G., & Mendo-Lázaro, S. (2019). El Aprendizaje Cooperativo, una metodología activa para la educación del siglo XXI: una revisión bibliográfica. Revista Prisma Social, (26), 200–210. https://revistaprismasocial.es/article/view/2693
Lozano Fernández, M. A., Lozano Fernández, E. N., & Ortega Cabrejos, M. Y. (2022). Habilidades blandas una clave para brindar educación de calidad: revisión teórica. Conrado,, 18(87). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000400412&lng=es&tlng=.
Luna Conejo, B., & Luna Nemecio, J. (2022). El papel de la educación en línea para alcanzar sustentabilidad. Desafíos socio-ecológicos e inteligencia emocional. Sociedad & Tecnología, 5(S2), 431–442. https://doi.org/10.51247/st.v5iS2.281
McKinsey & Compañy. (2021). Desarrollar las habilidades de la fuerza laboral a escala para prosperar durante y después de la crisis de COVID-19. https://www.mckinsey.com/capabilities/people-and-organizational-performance/our-insights/building-workforce-skills-at-scale-to-thrive-during-and-after-the-covid-19-crisis/es-CL#/
Orbegoso Dávila, A. M., & Oseda Gago, D. (2021). Influencia de las habilidades sociales en el trabajo colaborativo en estudiantes de una universidad privada peruana – 2021. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 5683-5694. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.714
Organización de las Naciones Unidas. (2022). Marco de Cooperación de las Naciones Unidas para el Desarrollo Sostenible en Ecuador. https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2022-09/UNSDCF%20Ecuador%202022-2026_0.pdf
Ortiz Luzuriaga, M. T., Chabusa Vargas, J. L., & Bonilla Freire, J. (2022). Formación de las competencias profesionales desde la percepción de los estudiantes de la Licenciatura de Administración de Empresas. Sinergias Educativas, 7(3). https://doi.org/10.37954/se.v7i2.379
Ovalles-Toledo, L., Moreno Freites, Z., Olivares Urbina, M., & Silva Guerra, H. (2018). Habilidades y capacidades del emprendimiento: un estudio bibliométrico. Revista Venezolana de Gerencia, 23(81), 217-234. https://www.redalyc.org/journal/290/29055767013/html/
Pearce, T. (2023). El futuro de la educación superior: habilidades para el mundo del mañana. UNESCO IESALC. https://www.iesalc.unesco.org/2023/08/11/el-futuro-de-la-educacion-superior-habilidades-para-el-mundo-del-manana/
Quezada Cáceres, S., & Salinas Tapia, C. (2021). Modelo de retroalimentación para el aprendizaje: Una propuesta basada en la revisión de literatura. Revista Mexicana de Investigación educativa, 26(88), 225-251. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662021000100225&lng=es&tlng=es
Sánchez Sánchez, A. (2019). Gestión de Conflictos. Revista de Paz y Conflictos, 12(2), 293-299. http://dx.doi.org/10.30827/revpaz.v12i2.1163
Srivastava, K. (2013). Emotional intelligence and organizational effectiveness. Ind Psychiatry Journal, 22(2), 97-99. https://journals.lww.com/inpj/fulltext/2013/22020/emotional_intelligence_and_organizational.1.aspx
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Angélica Borja-Arévalo, José Flores-Sánchez, María Tamara Ortiz-Luzuriaga, Katia Lisset Fernández-Rodríguez (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas (REMCA), agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.