Infographics as a teaching resource for reading comprehension: An experience with students aged 8 to 9 years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/vqmx6d75

Keywords:

Teaching reading, active learning, infographics, educational resources

Abstract

Currently, technology in the classroom captures the attention of students and increases their interest in the learning process. For this reason, infographics as a teaching resource are presented as visual and academic content that facilitates different levels of perception, useful for the initial learning of students aged 8 to 9 years. In this study, the application of infographics as a teaching resource to improve reading comprehension in basic general education children in Azogues was investigated. The methodology used was quasi-experimental, based on a mixed approach that combines quantitative and qualitative elements. Pre-test and post-test were applied to the students to obtain varied data and enrich the analysis. The expected results will provide valuable information on how this teaching resource can improve the learning process and teaching practice, providing a nuanced understanding of the phenomenon investigated and contributing to the advancement of knowledge in the area of ​​reading comprehension through educational visual resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, A. (2021). Infografía como recurso didáctico en la enseñanza de las culturas prehispánicas ecuatorianas. (Trabajo de titulación). Universidad Nacional de Chimborazo.

Arévalo, J., Rodríguez, L., Santos, C., & Torres, J. (2023). Los Recursos Tecnológicos como Estrategia Pedagógica con Estudiantes de Necesidades Educativas Diversas (NED). (Tesis de maestría). Universidad El Bosque.

Díaz, D., Domínguez, A., & Pimienta, G. (2018). Tipologías textuales más utilizadas por los docentes en el desarrollo de las competencias lectoras. (Tesis de maestría). Universidad Pontificia Bolivariana.

Hernández, E. P., Cristancho, L. A., & Trujillo, M. F. (2024). Fortalecimiento de la habilidad de lectura en Inglés a través de secuencias didácticas mediante la implementación de un objeto virtual de aprendizaje (OVA) en estudiantes de grado séptimo de la Institución Educativa, Técnico IPC Andrés Rosa de la de la ciudad de Neiva. (Tesis de maestría). Universidad de Cartagena.

Jiménez, G. (2022). La infografía como estrategia didáctica para mejorar la comprensión lectora en niños de básica elemental. (Tesis de maestría). Universidad Técnica Particular de Loja.

Martins, M., Farias, J. S., Albuquerque, P. H., & Pereira, D. S. (2018). Adoption of Technology for Reading Purposes: A Study of E-Books Acceptance. BBR. Brazilian Business Review, 15(6), 568–588. https://doi.org/10.15728/BBR.2018.15.6.4

Minervini, M. (2005). La infografía como recurso didáctico. http://www.ull.es/publicaciones/latina/200506minervini.pdf

Montecé Seixas, E. R., Suárez Acebo, E. D., Vega Núques, M. E., & Loor Albán, J. S. (2023). Recursos educativos digitales para la educación universitaria. RECIMUNDO, 7(3), 152-163. https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(3).sep.2023.152-163

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380248

Quejada, K. (2022). La Infografía como recurso educativo para fortalecer la competencia de lectura crítica en estudiantes de tercer grado de la Institución Educativa. (Tesis de maestría). Universidad de Cartagena.

Rowsell, J., Walsh, M., & Castañeda Peña, H. A. (2015). Repensar la lectoescritura para nuevos tiempos: multimodalidad, multiliteracidades y nuevas alfabetizaciones. Enunciación, 20(1), 141–150. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.enunc.2015.1.a10

Ruiz-Bernardo, P., Vecino-Ramos, S., & Rambla-Nebot, J. L. (2020). La práctica reflexiva y la infografía como recurso didáctico. (Ponencia). VI Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. Valencia, España.

Ruvalcabar Estrada, O., & Hernández Sánchez, H. (2022). Adicción a internet en estudiantes mexicanos de educación secundaria. Franz Tamayo - Revista De Educación, 4(11), 50–67. https://doi.org/10.33996/franztamayo.v4i11.957

Saccaco, N. (2015). La elaboración de la infografía en las estudiantes de la Institución Educativa “Aurora Inés Tejada”. Abancay - 2015. (Tesis de Bachiller). Facultad de Teología Pontificia y Civil de Lima.

Suárez, A., Pérez, C., Vergara, M., & Alférez, V. (2015). Desarrollo de la lectoescritura mediante TIC y recursos educativos abiertos. Apertura: Revista de Innovación Educativa, 7(1), 38–49. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura//index.php/apertura/article/view/595

Trespalacios, D. (2015). Análisis de uso de infografías y plataformas de visualización de datos en la comunicación política colombiana entre 2010 y 2014. (Tesis de maestría). Universidad Pontificia Latinoamericana.

Universidad de la Laguna. (2019). Guía para la producción y uso de materiales didácticos digitales: recomendaciones de buenas prácticas para productores, profesorado y familias. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/16086/Manuel%20Area%20GU%c3%8dA%20PARA%20LA%20PRODUCCI%c3%93N%20Y%20USO%20DE%20MATERIALES%20DID%c3%81CTICOS%20DIGITALES.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Downloads

Published

2024-08-01

How to Cite

Izquierdo-Morales, L. C. ., Álvarez-Ochoa, R. I. ., & Reascos-Vallejo, N. C. . (2024). Infographics as a teaching resource for reading comprehension: An experience with students aged 8 to 9 years. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 7(S2), 274-284. https://doi.org/10.62452/vqmx6d75