Effectiveness assessment of a non-detailed reception method in Cienfuegos Drug wholesaler

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/hbmn2n44

Keywords:

Reception, quality, logistics operator, customer satisfaction

Abstract

The purpose of this article is to evaluate the implementation of a reception method that includes fewer inspections at the Cienfuegos Wholesaler Drugstore belonging to the Medicines Distributor Company. Its introduction is necessary to reduce the handling of pharmaceutical products, the reception time and the labor force use, without affecting the quality and maintaining high satisfaction in the delivery of merchandise to pharmacies and healthcare units. An improvement procedure was carried out for the design of the reception method, based on the characterization of the one currently established in the drugstore and the work with a group of experts. To check the feasibility of the method, it was validated through method and time studies, quality indicators were compared and customer satisfaction was evaluated. The comparison of the methods showed that the reception time by weighing is significantly less than the reception time, which allowed the reduction of the manipulators of the area to 50%. In addition, 0.02% of total quality failures with respect to purchases and 92% customer satisfaction, this is considered acceptable for the generalization of the reception method. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Celina Oviedo, H., & Campos Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente de alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Siquiatría, 34(4), 577. Recuperado de http://www.redalyc.org.articulo.oa?id=80634409

Cuba. Centro para el Control Estatal de Medicamentos y Dispositivos Médicos. (2012). Regulación 11/2012 Directrices sobre buenas prácticas de distribución de productos farmacéuticos y materiales. La Habana: Centro para el Control Estatal de Medicamentos y Dispositivos Médicos..

Cuba. Ministerio de Economía y Planificación. (2017). Resolución 424/2017 Objeto social de la Empresa Comercializadora y Distribuidora de Medicamentos. EMCOMED. Resolución. La Habana: MEP.

Feitó Cespón, M., & Cespón Castro, R. (2009). Estudio empírico sobre las estrategias de logística inversa en el sector industrial de la provincia de Villa Clara. Ingenieria Industrial Logística, 30(3), 3. Recuperado de http://rii.cujae.edu.cu/index.php/revistaind/article/view/263/253

Fundación_Icil. (2014, 11/04/2018). Las nuevas GDP’s del sector farmacéutico. Industria farmacéutica y cosmética. Recuperado de https://www.interempresas.net/Farmacia/Articulos/126476-Las-nuevas-GDP-s-del-sector-farmaceutico.html

Giron Aguilar, N. (2008). La gestión del suministro de medicamentos: un pilar fundamental para el acceso a medicamentos. Curso protección social en salud,políticas de acceso a medicamentos y equidad. México DF: OPS/OMS -CIESS.

González Alonso, J., & Pazmiño Santacruz, M. (2015). Cálculo e interpretación del Alfa de Cronbach para el caso de validación de la consistencia interna de un cuestionario, con dos posibles escalas tipo Likert. Revista publicando, 2(1). Recuperado de https://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/document/42382/ssoar-revpublicando-2015-1-gonzalez_alonso_jorge_et_al-Calculo_e_interpretacion__del.pdf?sequence=1

González Correa, J. (2015). Contratación logística en colombia: Implementación de un operador logístico integral. Semestre Económico, 18(38). Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/seec/v18n38/v18n38a9.pdf

Gutierrez Garzón, S. (2013). Diseño del sistema de gestión de calidad basado en la norma ISO 9001:2008 y mejoramiento del proceso de recepción de materiales mediante la aplicación de acciones correctivas para una empresa del sector de la industria farmacéutica veterinaria. (Trabajo de Grado). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

International Organization for Standardization. (2015). ISO 9001:2015 Sistema de gestión de la Calidad-Requisitos. Norma. Ginebra: ISO.

Meneu, R. (2002). Alternativas a la distribución de medicamentos y su retribución. Gaceta Sanitaria, 6(2), 2. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S0213-91112002000200011&script=sci_arttext&tlng=pt

Nematollahi, M., Hosseini-Motlagh, S.M., & Heydari, J. (2017). Economic and social collaborative decision-making on visit interval and service level in a two-echelon pharmaceutical supply chain. Journal of Cleaner Production, 142, 3956-3969. Recuperado de https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.elsevier-1b32747e-d40d-3239-a3c3-47e040d8a8fd

Rocha, P. (2017). Importancia del Control Logístico de Medicamentos Sujetos a Controles Especiales. Potal Educativo. Recuperado de https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/farmacia/importancia-do-controle-logistico-de-medicamentos-sujeitos-ao-controle-especial/56051

Tauber, L. M. (2001). La construcción del significado de la distribución normal a partir de actividades de análisis de datos. (Tesis Doctoral). Sevilla: Universidad de Sevilla.

Thierer, J. (2015). ¿Qué es la distribución normal o gaussiana? Sociedad Argentina de cardiología. Recuperado de http://www.sac.org.ar/cuestion-de-metodo/que-es-la-distribucion-normal-o-gaussiana/

Walton Godales, C., & Almaguer Mederos, L. (2013). Diseño y validación de una escala para evaluar la satisfacción del cliente en la Empresa Comercializadora y Distribuidora de Medicamentos de Holguín. Revista mexicana de ciencias farmacéuticas, 44(1). Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-01952013000100004

Zahiri, B., Jula, P., & Tavakkoli-Moghaddam, R. (2018). Design of a pharmaceutical supply chain network under uncertainty considering perishability and substitutability of products. Information Sciences, 423, 257-283. Recuperado de https://dl.acm.org/citation.cfm?id=3164332

Downloads

Published

2019-01-01

How to Cite

Feitó Cespón, M. ., Hernández Cruz, M. ., & Hernández Sánchez, Y. . (2019). Effectiveness assessment of a non-detailed reception method in Cienfuegos Drug wholesaler. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 2(1), 141-150. https://doi.org/10.62452/hbmn2n44