Assessment through learning analytics using digital educational resources in the Osteology subject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/8cx8x520

Keywords:

ADDIE, learning analytics, teaching-learning, Moodle, Osteology

Abstract

Osteology as a subject requires systematic measurements through learning analytics using digital educational resources to monitor individual student progress. The aim of this research is to assess the academic outcomes achieved through the interactive platform (Moodle) using learning analytics to enhance the teaching and learning process of osteology. The research is grounded in a positivist educational research paradigm, employing a quantitative methodology. The key findings, derived from data analysis, reveal that the mean statistic is descriptively higher in all activities where the methodology utilizing digital educational resources was applied, compared to traditional methodology. This observation is confirmed by the graphs used and, from an inferential perspective, significant differences between the two distributions were observed in all comparisons, assuming normality. In conclusion, the research indicates that evaluating academic outcomes with the use of digital educational resources has proven to be superior to employing traditional methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, S., Bustamante, L., & Cano, J. (2013). Uso y apropiación de la tecnología de información y comunicación: dos conceptos para la negociación internacional en organizaciones productivas. Revista Escuela de Administración de Negocios, 75, 58-69.

Angel Bermudez, G. M., & Occelli, M. (2020). Enfoques para la enseñanza de la Biología. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 39, 135-148.

Bordón, F. A. (2022). Percepción de los estudiantes sobre la enseñanza de biología en la plataforma moodle. Revista Científica de la Facultad de Filosofía, 15(2).

Cáceres Reche, P., Rodríguez-García, A.-M., Gómez García, G., & Rodríguez Jiménez, C. (2020). Learning analytics in higher education: a review of impact scientific literature. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (13), 32–46.

Cárdenas Mata, S., Veytia Bucheli, M. G., & Calvo González, S. (2023). Las redes sociales, fuente de habilidades socioemocionales durante el confinamiento en adolescentes. Editorial Exced.

Chávez-Cárdenas, M.C., García-Valdivia, Z.Z., & Alfonso-Moreira, Y. (2023). Inverted classroom to teach and learn the list concept in PROLOG. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(3), 76-82.

López Murillo, J. J. (2019). Estrategia didáctica para la enseñanza de la histología vegetal mediada por la microscopía con el uso de las TIC. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia.

Maliza Muñoz, W. F. (2023). Aprendizaje autónomo en Moodle. (Tesis de maestría). Universidad Técnica de Babahoyo:

Maliza Muñoz, W. F., Medina León, A., Medina Nogueira, Y. E., & Vera Mora, G. (2021). Moodle: Entorno Virtual para el fortalecimiento del aprendizaje autónomo. UNIANDES EPISTEME. Revista digital de Ciencia, Tecnología e Innovación, 8(1), 137-152.

Marín Parra, N. d. (2019). Las Tecnologías de Información y Comunicación: Una Gestión Educativa desde la Plataforma Moodle. Revista Scientific, 4(12), 329-339.

Peña Matos, M., & Dibut Toledo, L. S. (2021). Algunas consideraciones sobre el desarrollo de la plataforma moodle. Conrado, 17(83), 64-69.

Raffaghelli, J. E. (2020). Analíticas de Aprendizaje: ¿Un continente oscuro? https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/119667/1/Raffaghelli_SMART8_Anal%C3%ADticas.pdf

Ruipérez-Valiente, J. A. (2020). El Proceso de Implementación de Analíticas de Aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 85-101.

Sabulsky, G. (2019). Analíticas de Aprendizaje para mejorar el aprendizaje y la comunicación a través de entornos virtuales. Revista Iberoamericana de Educación, 80(1), 13-30.

Salica, M., & Almirón, M. (2020). Analítica del aprendizaje del móvil learning (m-learning) en la educación secundaria. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (27), 28-35.

Silva, P. J. (2020). Plataforma digital y didáctica de la biología en Uruguay. AULA. Revista de pedagogía de la Universidad de Salamanca, 298 - 312.

Villegas, G. M. (2005). Didáctica de la biología: aportes a su desarrollo. Magisterio.

Downloads

Published

2024-02-01

How to Cite

Punguil-Ilbay, L. S. ., Montufar-Quishpe, M. G. ., López-Fernández, R. ., & Caicedo-Quiroz, R. . (2024). Assessment through learning analytics using digital educational resources in the Osteology subject. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 7(Suplemento 1), 26-37. https://doi.org/10.62452/8cx8x520