The formation of concepts. A resource for teaching and learning
DOI:
https://doi.org/10.62452/yzm9nf94Keywords:
Didactics, teaching-learning process, professional pedagogical performanceAbstract
Concept formation is a complex process that takes place in correspondence with the cultural-approach of Lev S. Vigotsky, being one of essential components of process of creation and development of knowledge. From pedagogy, the formation of concepts constitutes a fundamental support within the framework of the interactive teaching-learning process in the educational field to form in the student and objective reflection of reality and create conditions for the acquisition of new knowledge, highlighting the importance of the teacher in the direction of this pedagogical activity. However, in the practice, theoretical and methodological deficiencies are observed by teachers in the direction of process of concept formation in student learning. The need is deduced for teachers who teach subjects that contribute to the other discipline in Higher Medical Education, for more comprehensive understanding of the complex process of concept formation its logical-gnoselogical and didactic foundations. The purpose of de following work is to offer teachers some theoretical tools to adequately develop the concept formation process in the teaching-learning process and contribute to improving their professional pedagogical performance.
Downloads
References
Álvarez, C.M. (1999). La escuela en la vida: didáctica. Pueblo y Educación.
Angulo, M. L., Arteaga, O. A., & Carmenates, O.A. (2020). La formación de conceptos matemáticos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Revista Conrado, 16(74), 298-305.
Ballester, S., et al. (2002). Metodología de la enseñanza de la matemática (Tomo I). Pueblo y Educación.
Cohen, C., Romano, S.A., & Benseny, G. (2020). Aproximaciones teóricas al concepto de desarrollo y su vinculación con la práctica turística como fenómeno activador del proceso. FACES, 26(54), 49-64.
Cuba. Ministerio de Salud Pública (2021). Programa docente de Cultura Política para la Enseñanza Técnica Profesional. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.
Curbeira, D., Bravo-Estevez, M. L., & Bravo-López, G. (2013) El tratamiento de conceptos matemáticos, su repercusión en el proceso de formación profesional inicial. Universidad y Sociedad, 5(1), 1-10.
Dubois, A. (2013). Un concepto de desarrollo para el siglo XXI. https://www.institutodeestudios globales.org
Ganelin, S. I. (1978). La asimilación consciente en la escuela. Pueblo y Educación.
Hernández, C. (2017). El diagnóstico del aprendizaje de los conceptos Una necesidad en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(1).
León González, J. L., & Barcia Martínez, R. (2023). Didáctica de la geometría para la escuela primaria. Editorial Exced.
Llanes, R. A. (2012). Glosario de filosofía, economía y política. ECIMED.
Matos, Z. (2014) Concepción metodológica para la dirección del proceso de enseñanza aprendizaje de los conceptos en escolares con Retardo en el Desarrollo Psíquico. (Tesis Doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”.
Pérez, E. (2017). Variaciones en torno al concepto desarrollo: nota introductoria para la definición de un contructo con aplicaciones teóricas y políticas. Filosofía de la Economía, 6(1), 23-41.
Ramos, G., & López, A. (2021). La formación de conceptos desde las perspectivas cognitivista e histórico-cultural. Revista Conrado, 17(S1), 193-202.
Real Academia de la Lengua Española. (2014). Diccionario de la Lengua Española. Ediciones Grijalbo.
Real Academia de la Lengua Española. (2017). Diccionario enciclopédico hispano-americano de literatura, ciencias y arte (Tomo 13). Revolución.
Riascos González, L. Y., & Curbeira Hernández, D. C. D. (2018). Acciones y operaciones para la formación de conceptos de la geometría plana. Revista Conrado, 14(65), 360-366.
Rubinstein, S L. (1966). El proceso del pensamiento. Universitaria.
Saavedra, H. (2015). Concepción teórico metodológica para el aprendizaje de los conceptos científicos en escolares sordos. (Tesis Doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógica “Enrique José Varona”.
Tundidor, A. M. (2019). Hacia una reclasificación de los niveles de asimilación del conocimiento. FEEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 22(4).
Umaña, R., & Bernaza, G. (2021). Una concepción de la formación de conceptos estadísticos para estudiantes universitarios. Revista Referencia Pedagógica, 9(3), 375- 388.
Vellaraga, B. A., Rojas, O. J., & Sigarreta, J. M. (2020). Metodología para la formación de conceptos asociados con las funciones de variable compleja. Revista Espacios, 41(6).
Vygotsky, L. S. (1991). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Científico- Técnica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.