Experimentation as a strategy for approaching scientific knowledge
DOI:
https://doi.org/10.62452/yx1rwz28Keywords:
Experiment, teaching strategy, science teaching, scientific knowledgeAbstract
In the field of training processes for new generations, it is important to make students aware of the role of science and its results in people's daily lives and in the global social context. That is why the curricular organization of the Nueva Escuela Mexica is committed to promoting experimentation in the teaching and learning process through the training field of knowledge and scientific thinking, which is why it is important to promote the understanding of the concept of science and how through Experimentation favors the learning of scientific knowledge; through the verification of natural phenomena and through the use of various methods and procedures that promote interaction, discovery, understanding and acquisition of new knowledge, promoting the learning of knowledge related to nature and society in the context of each group-class. All of this conditions the need to promote new ways of teaching how to learn science, and in this sense the role of the teacher in the organization of teaching strategies focused on experimentation is resignified, being the ideal context from which the approach to science should begin. science through the scientific method, as a way to promote and understand natural phenomena, in girls, boys and adolescents.
Downloads
References
Astolfi, J. (2004). El "error", un medio para enseñar (1ª. Edición). SEP-Díada.
Bernal, J. (1979). Historia Social de la Ciencia, 1. Península.
Cuevas, A., Hernández, R., Leal B., & Mendoza, C. (2016). Enseñanza-aprendizaje de ciencia e investigación en educación básica en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(3), 187-200.
García, A., & Moreno, Y. (2019). La experimentación en las ciencias naturales y su importancia en la formación de los estudiantes de básica primaria. Biografía Escritos sobre la Biología y su enseñanza, 13(24), 149-158.
Meneses, J., & Caballero, C. (2017). La metodología indagatoria en educación primaria. Una mirada desde la perspectiva del aprendizaje significativo. (Ponencia). X Congreso internacional sobre investigación en didáctica de las ciencias. Sevilla, España.
México. Secretaría de Educación Pública. (2011). Programas de Estudio 2011. Guía para el maestro. (1ra edición). Secretaría de Educación Pública.
México. Secretaría de Educación Pública. (2017). Aprendizajes Clave para la Educación Integral. Educación primaria. 4°. Plan y programas de estudio, orientaciones didácticas y sugerencias de evaluación. SEP. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/10933/1/images/Aprendizajes_clave_para_la_educacion_integral.pdf
México. Secretaría de Educación Pública. (2022). Plan de Estudios 2022 (1ra edición). Dirección General de Materiales Educativos de la Secretaría de Educación Pública. SEP. https://info-basica.seslp.gob.mx/programas/departamentos-educativos-programas/plan-de-estudios-de-la-educacion-basica-2022/
México. Secretaría de Educación Pública. (2023). Un libro sin recetas para la maestra y el maestro (1ra edición). Secretaria de Educación Pública. SEP. https://libros.conaliteg.gob.mx/2023/P3LPM.htm
Ranganath, C., Gruber, M., & Gelma, B. (2014). States of Curiosity Modulate Hippocampus-Dependent Learning via the Dopaminergic Circuit. Neuron, 84, 486-496.
Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española. Espasa-Calpe.
Rivera, A. (2016). La experimentación como estrategia para la enseñanza aprendizaje del concepto de materia y sus estados. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.