The mode 2 of generation of scientific-technological knowledge and the university and society linkages in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/5c663528

Keywords:

University, production of knowledge, public policies

Abstract

The work that is part of the conceptual basis that has prevailed lately in the interpretations about the role of the university in its links with society, from the assessment of the so-called mode 2 of knowledge production. This conceptual reference is based on the meaning of public education policies and on the role of the university in its contribution to the application of that policy. The framework of the Sustainable Development Goals is addressed, as all the scientific-technological and educational policies today constitute the axis of these relations at the international level. The meaning of higher education and the contribution it makes to the transformation of society from its linking processes are valued, considering that through it the substantive functions of teaching and research are made explicit.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz, M. (2001). Política Científica y Tecnológica en América Latina. Revista Iberoamericana de Ciencia, tecnología, sociedad e innovación, 1. Recuperado de https://www.oei.es/historico/revistactsi/numero1/albornoz.htm

Deubel, R (2004) Políticas Públicas. Formulación, implementación y evaluación. Bogotá: Ediciones Aurora.

Ecuador. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2017). Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021. “Toda una vida”. Quito: SENPLADES.

Mareín, M., & Palacio, M.C. (2014). Modelos de política para la ciencia, tecnología e innovación y su impacto en la formación en ingenierías: un análisis CTS. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Argentina.

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1990). Declaración de la Conferencia Mundial sobre Educación para todos. Jomtien: UNESCO.

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2000) Marco de Acción de Dakar “Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes”. Foro Mundial sobre la Educación. Dakar: UNESCO.

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2014) Acuerdo de Mascate. Reunión Mundial sobre la Educación para Todos (Omán). París: UNESCO.

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1998). Declaración de la Conferencia Mundial Educación Superior. Conferencia La educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. París: UNESCO.

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Foro Mundial sobre la Educación. París: UNESCO.

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior “La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. París: UNESCO.

Organización de Naciones Unidas. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperado de http://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html

Schön, D., & Rein, M. (1994) Frame Reflection: Toward the Resolution of Intractable Policy Controversies. New York: Basic Books.

Downloads

Published

2019-01-01

How to Cite

Morales Calatayud, M. de la C. ., Suárez Suárez, G., & Miyashiro Pérez, L. . (2019). The mode 2 of generation of scientific-technological knowledge and the university and society linkages in Ecuador. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 2(1), 113-118. https://doi.org/10.62452/5c663528