Promotion of reading and writing at school through the flipped Classroom Strategy
DOI:
https://doi.org/10.62452/3ppzwn22Keywords:
Didactic technician, secondary school, writing, teaching readingAbstract
This cross-sectional research project addresses the importance of developing reading and writing activities in students of the entire level of basic general education; since the scarcity of these experiences has led to a decrease in writing, communication, analytical and investigative skills in students; Therefore, the Flipped Classroom-ADCA strategy is proposed as a means to approach these activities in a creative way, supported by the use of technological resources. Through a survey with a Likert scale, ten teachers from a particular educational unit in the city of Cuenca are taken as a sample, where it will be developed that 10% of teachers propose reading and creative writing activities; so, the level of their students does not master these skills. Finally, it is expected that teachers can use the Flipped Classroom-ADCA, and thus create spaces for creative and meaningful learning of writing and reading skills.
Downloads
References
Barrera-Rea, E. J., García-Herrera, D. G., Mena-Clerque, S. E., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Estrategias tecnológicas para fomentar la lectura en niños de 5 a 7 años. Cienciamatria, 6(1), 464–484.
Blanco-Iglesias, E. (2005). La comprensión lectora. Una propuesta didáctica de lectura de un texto literario. Revista Española de Didáctica, 3.
Carrión-Arias, N. (2021). Aula invertida para fortalecer proceso enseñanza-aprendizaje en el área lengua y literatura, Unidad Educativa Julio Jaramillo Laurido, 2021. (Trabajo de Titulación). Universidad César Vallejo.
González-López, M. (2020). Habilidades para desarrollar la lectoescritura en los niños de educación primaria. Estudios En Educación, 3, 45–68.
Montealegre, R., & Forero, L. A. (2006). Desarrollo de la lectoescritura: adquisición y dominio. Acta Colombiana de Psicología, 9(1),25-40.
Murillo-Rojas, M. (2013). El fracaso escolar en primer ciclo de la educación general básica costarricense. Área lectoescritura. Revista Kañina, 37(2), 137–158.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2005). Education for all, Literacy for life. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141639
Paz, M., & Manzano, A. (2021). Diseño de secuencia didáctica de creación de libro álbum para el acercamiento de la lectura y escritura en grado primero de primaria, en el modelo de aula invertida mediada por entornos virtuales. (Tesis de licenciatura). Institución Universitaria Antonio José Camacho.
Rebollar-Sánchez, M., & Sornoza-Macías, P. (2019). Estrategia para el desarrollo de la lectoescritura en niños y niñas de 4 a 5 años, centrada en la unidad de análisis Zona de Desarrollo Próximo de L. S. Vygotsky. Revista San Gregorio, (28), 37–47.
Rodríguez- Chavira, G., & Cortés-Montalvo, J. (2021). Mediación tecnológica en el fomento de la lectura y la escritura en adolescentes. Sinéctica Revista Electrónica de Educación, 56, 1–19.
Ruiz-Klinge, A. (2019). El uso de la escritura en prácticas digitales infantiles: un estado de la cuestión. Infancias Imágenes, 18(2), 295–305.
Sánchez Cauja, J. A., & Torres Ruiz, H. M. (2023). Aprendizaje de lengua y literatura: importancia del aula inversa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 12630-12647.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Angélica Paola Atancuri-Quizhpe, Robert Iván Álvarez-Ochoa, Ernesto Andrés Hermann-Acosta (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright, granting the Journal the right to first publication of the work. The authors assign the Journal the rights to exploit the work, authorizing its distribution and public communication for non-commercial purposes. The authors retain the moral rights to the published work. The economic rights belong to the Journal.