Innovative didactic strategy to strengthen linguistic skills in children aged 9 to 11
DOI:
https://doi.org/10.62452/ejz5bc18Keywords:
Primary education, pedagogical innovation, educational gameAbstract
Linguistic skills are fundamental in the communicative process, which is why it is necessary for this process to be fully developed within the classroom in order to achieve meaningful learning in the student. Therefore, the objective of this research is to strengthen linguistic skills in the area of Language and Literature, from an innovative perspective that aligns with the new challenges of today's education. This study focused on a non-experimental, cross-sectional research design with a mixed epistemological approach. Data was collected through a physical Likert scale survey administered to students in the Middle Basic sublevel, and descriptive statistics were used for data analysis. The results revealed that activities aligned with speaking, listening, and writing skills were effectively implemented, but there was a deficiency in reading skills due to a lack of application of innovative techniques and resources that promote confidence and development in the classroom. In conclusion, the proposal suggests the use of a gamified didactic strategy to address this issue from a playful and constructive perspective, aiming to achieve better results in the teaching-learning process.
Downloads
References
Argüelles Mancebo, H. C., & González Cruz, M. (2018). La formación del pensamiento crítico y creativo desde los procesos de enseñanza-aprendizaje en la clase de lengua y literatura. Revista Cognosis, 3(2).
Avecillas, J. (2017). Reflexiones sobre la nueva didáctica de la lengua y literatura. Revista Científica RUNAE, 1, 155–168.
Bernabeu, N., & Goldstein, A. (2008). Creatividad y aprendizaje: El juego como herramienta pedagógica. Narcea S.A.
Bruner, J. (1986). Juego, pensamiento y lenguaje. Perspectivas, 16(1), 77–83.
Cajamarca Sanango, D. K., Sucuzhañay Cayamcela, J. K., Pizarro Rodríguez, E. A., Andrade Flores, L. E., y Portela Falgueras, J. R. (2021). Microambientes de aprendizaje para potenciar las habilidades lingüísticas. Revista INTEREDU, 2(5), 201–239.
Cassany, D., Luna, M., & Sanz, G. (2003). Enseñar lengua. Editorial GRAÓ.
Cordero, D., & Núñez, M. (2018). El uso de técnicas de gamificación para estimular las competencias lingüísticas de estudiantes en un curso de ILE. Revista de Lenguas Modernas, 28, 269–291.
Ecuador. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2022). Ineval presentó los resultados Ser Estudiante 2022. https://www.evaluacion.gob.ec/ineval-presento-los-resultados-ser-estudiante-2022/
Ecuador. Ministerio de Educación. (2016). Currículo de EGB y BGU: Lengua y Literatura. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/LENGUA.pdf
Ferraz, A. S., Cantalice, L. y Angeli dos Santos, A. (2019). Motivação para aprender e compreensão de leitura em alunos do Ensino Fundamental I. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 10(1).
Firdaus, F. A., & Mariyat, A. (2017). Humanistic Approach In Education According To Paulo Freire. At-Ta’dib, 12(2), 25.
Flores, J., Ávila, J., Rojas, C., Sáez, F., Acosta, R., & Díaz, C. (2017). Estrategias didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios. Universidad de Concepción.
García Magro, C., Martín Peña, M. L., & Díaz Garrido, E. (2019). Protocolo: Gamificar una asignatura sin tecnología avanzada. Working Papers on Operations Management, 10(2), 20–35.
Gaviria, D. (2021). Pedagogía de la gamificación. Universidad Católica de Pereira.
Huanca-Arohuanca, J. W., Asqui Manzano, M. L., Mamani Jilaja, D., Mamani-Coaquira, H., Huayanca Medina, P. C., Charaja Cutipa, F., Huanca-Arohuanca, J. W., Asqui Manzano, M. L., Mamani Jilaja, D., Mamani-Coaquira, H., Huayanca Medina, P. C., y Charaja Cutipa, F. (2021). Habilidades lingüísticas y comprensión lectora en la oquedad del siglo XXI: una mirada a la Institución Educativa Politécnica de Puno – Perú. Horizontes Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 5(18), 537–555.
Hymes, D. (1971). Competence and performance in linguistic theory. Acquisition of languages: Models and methods. Academic Press.
Lima, L. O (1986). Niveles estratégicos de los juegos. Perspectivas, 16(1).
Martín Sánchez, M., Martínez Fabián, C., Águila Moreno, E., & Cáceres Muñoz, J. (2017). Habilidades y estrategias para el desarrollo del pensamiento crítico y creativo. Revista de Educación, 3(11), 21–40.
Morán Ramírez, J. M., y Villao Reyes, M. F. (2020). Proceso de enseñanza aprendizaje para estudiantes con bajo rendimiento en lengua y literatura de 6to año de educación general básica. Dominio de Las Ciencias, 6(3), 935–964.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Avanzar en las habilidades básicas del siglo XXI. https://www.unesco.org/es/articles/avanzar-en-las-habilidades-basicas-del-siglo-xxi##
Papalia, D., Feldman, R., & Martorell, G. (2012). Desarrollo Humano. Edamsa Impresiones.
Quelal Pomboza, M. F. (2020). Estrategias didácticas de enseñanza y el desarrollo de competencias lingüísticas en los estudiantes de cuarto nivel de la Carrera de Educación Básica, de la Universidad Técnica de Ambato, en el período académico abril-septiembre 2020. (Tesis de Licenciatura). Universidad Técnica de Ambato.
Salvatierra Avila, M. A., & Game Varas, C. I. (2021). Las habilidades lingüísticas para fortalecer las destrezas comunicativas, a través de la educación en línea. Polo Del Conocimiento, 6(9), 86–98.
Simba, L., Garrido, J., & Pillajo, M. (2019). Perspectivas de estudiantes universitarios en la aplicación de estrategias de gamificación. Analysis, 22(2019), 59–64.
Valdez Quintero, D. I., & Rodríguez González, R. (2022). Estrategias de enseñanza-aprendizaje de habilidades lingüísticas orales y escritas en estudiantes de Básica Media. Revista de Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(27), 80–96.
Zapata Vásquez, T. I. (2020). El juego como estrategia didáctica para fortalecer el proceso de lectura y escritura en el grado primero. (Tesis Maestría). Universidad Autónoma de Bucaramanga.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.