Virtual reality for the improvement of academic performance in higher education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/xr07j373

Keywords:

Technology, school performance, educational strategies, active learning, higher education

Abstract

Within the educational field, virtual reality has become an innovative resource that integrates a more practical and meaningful learning contributing to an improvement in the educational system, in a special way, it promotes motivation, own generation of knowledge and a more active participation of students, however, it is relevant that its application is responsible on the part of the actors, because it could become a distractor. In this context, the present research is aimed at proposing the use of virtual reality to improve academic performance in higher education students. Regarding the methodology, a study with a non-experimental design and descriptive scope was applied, through the application of a validated instrument and the analysis of the information collected was carried out through descriptive statistical tests, evidencing that there is a great interest on the part of the surveyed students for the use of virtual reality in classes, that is, 4 stages (ADAAR) are proposed for the implementation of this digital tool that will promote meaningful learning and with it the improvement of academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre-Herráez, R. G., García-Herrera, D. G., Guevara-Vizcaíno, C. F., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Realidad aumentada y educación en el Ecuador. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 415–436.

Andrade-Taynys, M. N., & Zambrano Castro, D. Z. (2021). Relación entre educación virtual y rendimiento en niños que presentan dificultades de aprendizaje de la escuela 16 de octubre. (Tesis de grado en Psicología). Universidad de Guayaquil.

Barrios-Gaxiola, M. I., & Frías Armenta, M. (2016). Factores que influyen en el desarrollo y rendimiento escolar de los jóvenes de bachillerato. Revista Colombiana de Psicología, 25(1), 63–82.

Britez, M. (2020). La educación ante el avance del COVID-19 en Paraguay. Comparativo con países de la Triple Frontera. SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.22

Chong-González, E. G. (2017). Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Politécnica del Valle de Toluca. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 17(1), 91–108.

Cienytec Ltda. (2023). Laboratorios de realidad virtual para simulación de experimentos de ciencias. https://www.cienytec.com/edu2-laboratorios-realidad-virtual-ciencias.htm

Ecuador. Ministerio de Educación. (2023). Desempeño del estudiante. https://educacion.gob.ec/desempeno-del-estudiante/#

Edel-Navarro, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. Revisa Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 1(2).

Escartín, E. R. (2000). La realidad virtual, una tecnología educativa a nuestro alcance. Revista de Medios y Educación, 15, 5–21.

Haro-Lara, A. P., Tite, S. R., & Caisaguano-Ramos, J. M. (2020). COVID-19 y rendimiento académico: Retos y oportunidades de los estudiantes de educación básica del sector rural. Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social ‘“Tejedora,”’ 3(6), 42–51.

López-Cervantes, M. J., Llanes-Castillo, A., Peña-Maldonado, A. A., & Cruz-Casados, J. (2020). Estrategias para potenciar el aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 579–591.

López-Martín, V. M. (2018). La realidad virtual como recurso educativo en las ciencias experimentales. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Valladolid.

Magallanes Rodríguez, J. S., Rodríguez Aspiazu, Q. J., Carpio Magallón, Ángel M., & López García, M. R. (2021). Simulación y realidad virtual aplicada a la educación. RECIAMUC, 5(2), 101-110.

Marotta, F., Montes de Oca, J. A., & Addati, G. A. (2020). Simulaciones con realidad inmersiva, semi inmersiva y no inmersiva. Universidad del CEMA.

Medina-Ayala, V., Tedes-Muso-Franklin, & Jácome-Caiza-Lisbeth. (2020). La educación virtual y su incidencia en el rendimiento académico del Instituto Superior Tecnológico Vicente León. Revista Académica y Científica Victec, 2(2).

Morales-Barrera, Á. P. (2013). Instrumentos de evaluación y su incidencia en el rendimiento escolar de los alumnos de Quinto año de Educación Básica de la escuela Domingo Faustino Sarmiento del Cantón de Pelileo. (Tesis de maestría). Universidad Técnica de Ambato.

QuiverVision. (2023). La realidad aumentada en el aula mejora el compromiso, la motivación para aprender y el logro general. https://quivervision.com

Romero-Salazar, J. (2021). Uso de las aulas virtuales en la asignatura de Estudios Sociales y su inciedencia en el rendimiento académico en los estudiantes del 8vo año de EGB en la Unidad Educativa Intercultural Bilingüe “Shiry Cacha”. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Chimborazo.

Sousa-Ferreira, R., Campanari-Xavier, R. A., & Rodríguez Ancioto, A. S. (2021). La realidad virtual como herramienta para la educación básica y profesional. Revista Científica General José María Córdova, 19(33), 223–241.

Toala-Palma, J., Arteaga-Mera, J., Quintana-Loor, J., & Santana-Vergara, M. (2020). La Realidad Virtual como herramienta de innovación educativa. Episteme Koinonia, 3(5).

Urquiza -Mendoza, L. I., Auria Burgos, B. A., Daza Suárez, S. K., Carriel Paredes, F. del R., & Navarrete Ortega, R. I. (2016). Uso de la realidad virtual, en la educación del futuro en centros educativos del Ecuador. Revista Ciencia e Investigación, 1(4), 26–30.

Vera-Ocete, G., Ortega-Carrilo, J. A., & Burgos-González, M. Á. (2003). La realidad virtual y sus posibilidades didácticas. Revista Eticanet, 2(2), 1–17.

Downloads

Published

2023-10-01

How to Cite

Agurto-Cabrera, J. C. ., & Guevara-Vizcaíno, C. F. . (2023). Virtual reality for the improvement of academic performance in higher education students. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 6(Suplemento 2), 233-243. https://doi.org/10.62452/xr07j373