Self-concept and academic performance of the students of the Faculty of Health Sciences
DOI:
https://doi.org/10.62452/bnm4e232Keywords:
Self-concept, academic performance, studentsAbstract
The main purpose of this research was to assess the self-concept and the results of the academic performance of the students of one of the six educational programs of the Faculty. The two categories were compared in order to know their characteristics and to check if there were relationships between the different dimensions of self-concept and the academic results achieved by the students of the Bachelor's Degree in Physical Education and Sports, which was the first educational program to be studied. Theoretical level methods such as the historical-logical were used to determine the trajectories of the students within the educational program and the Faculty. Scientific methods such as analysis and synthesis were applied, which were used to evaluate the different categories or dimensions of self-concept and to establish their similarities and differences. The inductive-deductive method was used to conform several parts of the final research report and at the empirical level, the document analysis method was used to consult texts and documents. The survey technique was used to obtain the research data. We worked with the SPSS system for the statistics process. The results of the work favor the design and development of didactic strategies that link the results of the self-concept of each group with the ability to study in order to improve the students' grades in the subjects they will have to take in subsequent semesters. The contribution of research is strong because it allows for the improvement of the educational work carried out by teachers.
Downloads
References
Ariza, C. P., Rueda Toncel, L. Ángel, & Sardoth Blanchar, J. (2018). El rendimiento académico: una problemática compleja. Revista Boletín Redipe, 7(7), 137–141.
Bernal, Y., & Rodríguez, C. (2017). Factores que Inciden en el Rendimiento Escolar de los Estudiantes de la Educación Básica Secundaria. (Tesis de maestría). Universidad Cooperativa de Colombia.
Caballero Montoya, R. (2021). La relación entre el Autoconcepto académico y el Rendimiento Escolar en adolescentes con y sin TDAH. (Trabajo de investigación). Universitat Oberta de Catalunya.
Chávez-Becerra, M., Flores-Tapia, M., Castillo-Nava, P., & Méndez-Lozano, S. (2020). El autoconcepto en universitarios y su relación con rendimiento escolar. Revista de Educación y Desarrollo, 53.
Closas, A., Franchini, N., Kuc, L., Dusicka, M., & Hisgen, C. (2018). Modelo logístico explicativo de las relaciones entre autoconcepto y rendimiento académico. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas, 20, 187-208.
Cordero, O. (2015). El autoconcepto en estudiantes de educación general básica con bajo rendimiento académico. (Tesis de pregrado). Universidad de Cuenca.
Duarte, L. L., & Cardozo, L. A. (2021). Percepción del autoconcepto físico en estudiantes universitarios en tiempos de confinamiento por COVID-19. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(3), 48-61.
Fuentes, M., García, J., & Gracia, E. (2011). Autoconcepto y ajuste psicosocial en la adolescencia. Psicothema, 23(1), 7-12.
Garaigordobil, M. (2011). LAEA. Listado de adjetivos para la evaluación. TEA Ediciones.
García, F., &. Musitu, G. (2014). Manual AF-5 Autoconcepto Forma 5. TEA Ediciones.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Iñiguez, F. (2016). Influencia de la familia en el autoconcepto y la empatía de los adolescentes.
Navajas-Seco, R. (2016). La mejora del autoconcepto en estudiantes universitarios a través de un programa expresivo-corporal. (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
Quintero, Y. (2020) La importancia de la educación de la inteligencia emocional en las aulas de educación infantil. (Tesis de licenciatura). Universidad de La Laguna.
Veliz-Burgos, A., & Apodaca-Urquijo, P. (2012). Niveles de autoconcepto, autoeficacia académica y bienestar psicológico en estudiantes universitarios de la ciudad de Temuco, Chile. Salud & Sociedad, 3(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.