Some reflections about focus-focused approach and the teacher's challenge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/5bscwd04

Keywords:

Approach by competences, teaching challenge, educational transformations

Abstract

The article reflects on the need for the development of competences in the teaching-learning process and the challenges that the teacher of the 21st century must assume. Likewise, the structure of the competences is analyzed, the main evidences of the learning when they are carried out following this approach and the levels of development of each competence. It concludes with the proposal of a new educational model in Mexico that integrates knowledge, abilities, skills, attitudes, to transform their own learning and their context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cáceres Mesa, M. L., Gómez Meléndez, L. E., & Zúñiga Rodríguez, M. (2018). El papel del docente en la evaluación del aprendizaje. Conrado, 14(63), 196-207. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/740

Cáceres Mesa, M., Pérez Maya, C., & García Robelo, O. (2018). Renovación de la práctica docente e incorporación de tareas integradoras en la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Conrado, 14(65), 134-140. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/826

México. Congreso de la Unión. (2013). Decreto por el que se reforman los artículos 3º de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. México: Congreso de la Unión.

México. Secretaría de Educación Pública. (2009). Plan de estudios 2009- Educación Básica Primaria. México: SEP.

Perrenoud, P. (2001). Construir competencias desde la Escuela. Santiago de Chile: Dolmen Ediciones.

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.

Santos Guerra, M. (2016). Profesor/a para el siglo XXI. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=IdnhDEZZlYc

Scott, C. L. (2015). El futuro del aprendizaje 2 ¿Qué tipo de aprendizaje se necesita en el siglo XXI? Investigación y prospectiva en educación. París: UNESCO.

Downloads

Published

2019-01-01

How to Cite

Díaz Olvera, M. Ángel ., Hernández Flores, C. ., & Cuevas Suárez, A. B. . (2019). Some reflections about focus-focused approach and the teacher’s challenge. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 2(1), 87-94. https://doi.org/10.62452/5bscwd04