The digital story as a didactic strategy in the teaching of english as a foreign language in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/n7yjwf46

Keywords:

Digital story, English teaching and learning, digital storytelling, higher education, significant learning

Abstract

The era of globalization and the network society require citizens who are increasingly competent in the use of technology and in the development of communication skills. Higher Education is not exempt from these demands as it constitutes an important step towards professionalization. Among the communication challenges is learning English as a second language, which continues to represent a challenge in Latin America and in Mexico. In recent years, the pedagogical uses of digital storytelling in formal education have been proposed and studied, and it has been shown that its application as an educational methodology has a positive impact on the development of linguistic, scientific, communicational and technological skills. For this reason, the present work aims to carry out a review of recent literature (2017-2021), which considers the uses and educational scope of digital storytelling (DR) or Digital Storytelling (DST) in Ibero-American contexts, based on two categories of RD analysis: as a didactic strategy in higher education and in the learning and teaching of English as a foreign language. This review will serve as the basis for designing a proposal for the use of RD as a didactic strategy in the teaching of English as a foreign language in students of the Bachelor of Science in Education at the Autonomous University of the State of Hidalgo (UAEH).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambrosino, M. A. (2017). Docencia y narrativas transmedia en la educación superior. Trayectorias Universitarias, 3(4), 12-19.

Andrade-Velásquez, M., & Fonseca-Mora, M. (2021). Las narrativas transmedia en el aprendizaje de lenguas extranjeras. Revista Mediterránea de Comunicación, 12(2), 159-175.

Chávez-Suárez, M. E., García-Herrera, D. G., Castro-Salazar, A. Z., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Storytelling como estrategia para fortalecer el idioma Inglés. Episteme Koinonia, 3(1), 310-332.

Chávez-Zambano, M. X., Saltos-Vivas, M. A., & Saltos-Dueñas, C. M. (2017). La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma inglés en la enseñanza superior. Dominio de las Ciencias, 3(3), 759-771.

Gutiérrez Pequeño, J. M., Fernández Rodríguez, E., & De la Iglesia Atienza, L. (2017). Narrativas transmedia con jóvenes universitarios. Una etnografía digital en la sociedad hiperconectada». Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 57, 81-95.

Hermann-Acosta, A., & Pérez-Garcias, A. (2019). Narrativas digitales, relatos digitales y narrativas transmedia. Revisión sistemática de literatura en educación en el contexto iberoamericano. Revista espacios, 40(41).

Maddalena, T. L., & Sevilla Pavón, A. (2014). El relato digital como propuesta pedagógica en la formación continua de profesores. Revista Iberoamericana de Educación, 65, 149-160.

Piray Lema, E. (2019). La narración digital como recurso para el desarrollo del habla inglés. Veritas & Research, 1(1), 22-28.

Ribero Salazar, F., Pérez Barrera, H., & Rodríguez Ruíz, M. (2019). La narrativa transmedia como apoyo pedagógico para la formación disciplinar de los estudiantes en la educación superior. Correspondencias & Análisis, (10).

Roig-Vila, R., & Rosales-Statkus, S. (2016). El Relato Digital. Análisis de sus elementos y tipología. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. https://doi.org/10.6018/riite/2016/257951

Ruiz Hernández, M., 6 Soto García, T. I. (2021). Storytelling como estrategia didáctica para el mejoramiento de la producción oral del inglés. (Tesis de maetsría). Corporación Universidad de la Costa.

Xu, Y., Park, H., & Baek, Y. (2011). A New Approach Toward Digital Storytelling: An Activity Focused on Writing Self-efficacy in a Virtual Learning Environment. Educational Technology & Society, 14 (4), 181–191.

Downloads

Published

2022-11-01

How to Cite

Cuevas Martínez, T. ., Manzano Martínez, J. A. ., & González Farfán, E. . (2022). The digital story as a didactic strategy in the teaching of english as a foreign language in higher education. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(Suplemento 1), 265-270. https://doi.org/10.62452/n7yjwf46