Didactic model of development of the space - temporal contextualization skill in the History of Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/wmgzyv62

Keywords:

Didactic model, skills, space-temporal contextualization, History of Cuba

Abstract

This article deals with aspects of the development of the space - temporal contextualization skill in the teaching learning process of the History of Cuba. The objective that it pursues the elaboration of a didactic model for the development of this skill in the students of the Bachelor's Degree in Especial Education, that contributes to their professional training. The scientific novelty of these research results is expressed in conceiving the space - temporal contextualization as a skill within the teaching learning process of the history of Cuba, that becomes a basic component of the historical content that allows to establish a gnoseological and methodological core, being structured from the integral relationship of time and historical space, favors in students the integration of knowledge and the development of a set of temporal, spatial and causal relationships that are established in dialectical interrelation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine Fernández, F. (2006). El modo de actuación profesional pedagógico: apuntes para una sistematización. De la teoría a la práctica. Pueblo y Educación.

Cuba. Ministerio de Educación Superior. (2016). Documento base planes E. MES.

Del Toro Córdova, L. M. (2018). Propuesta curricular de Historia de Cuba para la carrera de Licenciatura en Educación Mecanización. (Tesis Doctoral). Universidad de Holguín.

Foluquié, P. (1976). Diccionario de Pedagogía. Oikes-tau, S.a. Ediciones-Vilassar de Mar.

González Arias, Y. (2021). Concepción Teórico metodológica para el tratamiento de los nodos conceptuales de las disciplinas de ciencias históricas, en la formación del profesional pedagógico de Marxismo-Leninismo e Historia. (Tesis Doctoral). Universidad de Holguín.

Horruitiner Silva, P. (2006) La Universidad Cubana: el modelo de formación. Félix Varela.

Jevey Vázquez, Á. F. (2016). La Historia y su didáctica en la Educación Primaria. Academia Universitaria “Edacum”.

Klingberg, L. (1985). Introducción a la Didáctica General. Pueblo y Educación.

Lastres Rodríguez, E., & Castro Vinajera, J. L. (2017). Las relaciones espacio-temporales en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la asignatura Historia de Cuba. Roca, 13(3), 22-33.

Rojas, C. A. (2018). Estrategia didáctica para el desarrollo de la habilidad ubicación temporal con enfoque profesional desde las clases de Historia de Cuba en la formación del maestro primario. (Tesis de Maestría). Universidad de Pinar del Río.

Downloads

Published

2022-11-01

How to Cite

Rivas Dusut, D. ., Oliver Castillo, G. E. ., & López Medina, F. L. . (2022). Didactic model of development of the space - temporal contextualization skill in the History of Cuba. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(Suplemento 1), 254-264. https://doi.org/10.62452/wmgzyv62