Educational model for the formation of value responsibility in students of the career of Basic Education of the Metropolitan University

Authors

  • Gilberto Suárez Suárez Convenio Universidad Metropolitana del Ecuador- Universidad de Cienfuegos, Cuba. Autor/a https://orcid.org/0000-0003-1170-9405
  • Marianela Morales Calatayud Convenio Universidad Metropolitana del Ecuador- Universidad de Cienfuegos, Cuba. Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.62452/saf86y80

Keywords:

Training, values, model, educational

Abstract

The issue of the formation of values in Higher Education has received a marked interest in recent times, in line with the systematic deepening of the educational-educational work that is developed in this level of education in Ecuador. In the research that was carried out an educational model was elaborated for the formation of the responsibility value in the students of the Basic Education career of the Metropolitan University through the humanistic approach to favor the integral development of the students. To achieve this purpose, researchers articulated the methodology of scientific research through qualitative and quantitative approaches. Using for them the methods and techniques of the theoretical and empirical level. The contribution lies in the contribution to the practice of an educational model for the formation of the responsibility value in students of the Basic Education career of the Metropolitan University. This model is based on a humanistic approach, with consideration of the state, institutional context and policies of Higher Education in Ecuador.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcívar, J. (2012). Educación superior y formación en valores. Diario Ecuador.

Báxter Pérez, E. (2003). La educación en valores. Tarea principal de la escuela, la familia y la sociedad. Congreso Internacional Pedagogía 2003.La Habana.

Báxter, E. (2007). Educar en valores tarea y reto de la sociedad. La Habana: Pueblo y Educación.

Caballero, H. (2009). La formación de valores. Fundamentos teóricos del valor responsabilidad. Recuperado de http://jairis.blogia.com/2008/030702-la-formacion-de-valores.-fundamentos-teoricos-del-valor-responsabilidad.php

Chacón, N. (2000). Formación de valores. La Habana: Academia.

Ecuador. Asamblea Nacional. (2006). Plan Nacional Decenal de Educación 2006 – 2015. República del Ecuador. Quito: Editora Nacional.

Ecuador. Presidencia de la República. (2017). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Quito: Presidencia de la República.

Frisansho, S. (2011) Aportes de la psicología a la comprensión del fenómeno moral. Cátedra Andina de Educación en Valores. Lima.

González, V. (2003). Educar valores en la universidad: reflexiones desde una perspectiva psicológica, 20(1).

Guerrero, S. (2007). Desarrollo de valores. Estrategias y aplicaciones. Nuevo León: Ediciones Castillo S. A.

Guervilla, E. (1994). Valores y contravalores. Revista Vela Mayor, 1(2).

Leyva, D. (2007). Determinación de necesidades en el contexto educativo. Material en soporte digital.

Mendoza, L. (2009). Cultura y valores hoy: Aproximaciones a un desafío. La Habana: Pueblo y Educación.

Miranda, M (2016). Modelo educativo integrador para la formación del valor responsabilidad en estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad de Guayaquil. Guayaquil: Universidad de Guayaquil.

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior de la UNESCO en el siglo XXI: visión y acción. París: UNESCO.

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2002). Informe sobre evaluación y desarrollo en la educación superior. París: UNESCO.

Prada, I. (2005). La educación ante la crisis actual de los valores. Formulario de suscripción gratuita a las Novedades del Programa Educación en Valores. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.

Puig, J. (1996). El educador en los procesos de formación moral. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 25, 37- 53. Recuperado de http://ww.w.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1261827148.pdf

Rivera, I. R. (2013). Diseño de una guía de valores éticos y morales para mejorar el comportamiento inadecuado de los estudiantes de los hogares disfuncionales de la escuela de educación básica nº 4 “Once de diciembre” del cantón la Libertad, provincia de Santa Elena en el periodo lectivo 2012 – 2013. Tesis en opción al grado de Magíster. Guayaquil: Universidad de Guayaquil.

Salgado, E. (2017). La formación de valores en la adolescencia . Revista Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo.

Sánchez, K. (2007). La formación de valores profesionales en los alumnos de la escuela de formación emergente de maestros primarios Manuel Hernández Osorio. Una estrategia pedagógica. Tesis de maestría. Cienfuegos: Universidad de Cienfuegos.

Sardiñas, N. (2013). La formación de valores: un programa de superación. Tesis de Maestría. Cienfuegos: Universidad de Cienfuegos.

Suárez, H. (2013). Diseño y aplicación de estrategias de liderazgo para mejorar la interrelación del docente – educando del segundo año de bachillerato en la especialización Contabilidad de la unidad educativa fiscal mixta “Rashidtorbay” del cantón Playas”. Tesis en opción al grado de magíster. Guayaquil: Universidad de Guayaquil.

Toledo, K. (2010). Talleres metodológicos dirigidos a preparar a los maestros de formación emergente para la dirección de la educación en valores. Tesis de Maestría. Cienfuegos: ISP “Conrado Benítez García”.

Torres, H. (2012). La Educación en la responsabilidad de los estudiantes de las carreras técnicas de la licenciatura en educación. Una concepción pedagógica. Tesis presentada en opción al grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana: UCP Enrique José Varona.

Vázquez, S. (2002). Educación en valores en la universidad la formación ético-cívica del ingeniero mecánico: una propuesta didáctica. Tesis doctoral. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Downloads

Published

2018-09-01

How to Cite

Suárez Suárez, G., & Morales Calatayud, M. . (2018). Educational model for the formation of value responsibility in students of the career of Basic Education of the Metropolitan University. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 1(3), 117-125. https://doi.org/10.62452/saf86y80