Institutional communication within university management
DOI:
https://doi.org/10.62452/b40mp657Keywords:
Institutional communication, external communication, educational organization, university managementAbstract
Universities are involved in constant transformations, to give greater and better responses to the demands of society, so the use of modern management approaches becomes a necessity to develop excellent management. This article addresses the main ideas, definitions and characteristics that revolve around Institutional Communication, and as part of it, External Communication, which is nourished by the convergence of the different elements that comprise it. Institutional communication acquires its own nuances within the educational organization, which implies theoretical and practical approaches differentiated from the business context. Conceiving the University as a particular type of organization, fundamentally derived from the specificity and relevance of its social mandate, implies that the approaches and practices of companies should not be mechanically transferred to this context. The objective is to contribute to the theoretical and practical reference framework that can support a strategic approach in the management of institutional communication in universities. In the development of the research, theoretical and empirical methods were used, including communication techniques and tools such as: analysis and synthesis, inductive - deductive, brainstorming, interviews and direct observation.
Downloads
References
Andrade, H. (2002). Alcance de la comunicación organizacional”. En Fernández Collado, Carlos. La comunicación en las organizaciones. Ed. Trillas
Ansede, P. (2010). La comunicación en las organizaciones en la sociedad del conocimiento. Universidade da Coruña.
Bartoli, A. (1992). Comunicación y Organización. Ediciones Paidos.
Botero Chica, C. A. (2007). Cinco tendencias de la gestión educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 49(2).
Fayol, H. (1916). Teoría clásica de la Administración. https://erp.iestbellavista.edu.pe/upload/avt20220427090419455phput2d6c4.pdf
Martínez Nocedo, Y. (2012). Hablemos de Comunicación. Ediciones Logos.
Nosnik Ostrowiak, A. (2015). Teoría de la Comunicación Productiva: exploraciones más allá de la retroalimentación. Revista Organicom, 22(1), 301-306.
Ortiz Pérez, A., (2014). Tecnología para la gestión integrada de los procesos en universidades. Aplicación en la universidad de Holguín. (Tesis doctoral). Universidad de Holguín.
Pérez Campaña, M. (2005). Contribución al control de gestión en elementos de la cadena de suministro. Modelos y procedimientos para organizaciones comercializadoras. (Tesis doctoral). Universidad Central de Las Villas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.