Educational multimedia aimed at developing skills for caring for the environment in children between 4 and 5 years of initial education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/ez6bef75

Keywords:

Environment, multimedia, teaching medium, initial education

Abstract

Caring for the environment is currently a global problem. Multiple are the difficulties that currently affect the planet due to the disproportionate use of its resources and the lack of actions aimed at its sanitation. This task is the responsibility of all human beings, regardless of the social group to which they belong. It is important that children, very early, take actions that make them aware of this work. The Curriculum of Initial Education of 2014 in Ecuador includes a series of skills that contribute to sowing in infants the need to carry out activities based on the preservation of their environment. This article proposes a multimedia aimed at developing skills for caring for the environment in children from 4 to 5 years of Initial Education. It reflects multiple actions that are in correspondence with the age and psychological development of these children. Both teachers and parents are responsible for influencing children to achieve a positive attitude regarding the care and conservation of the environment. The teaching medium that is presented contributes to developing these attitudes from the nursery.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro, M. (2021). Los desafíos ambientales de Ecuador para 2021. https://rebelion.org/los-desafios-ambientales-de-ecuador-para-2021/

Criollo Salinas, J. M., & Vizuete Sarzosa, G. (2018). El cuidado del medio ambiente y su importancia en la educación inicial. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9(4), 1-10.

De Vengoechea, A. (2012). Las Cumbres de las Naciones Unidadas sobre cambio climático. Proyecto Energía y Clima de la Fundación Friedrich Ebert – FES. Colombia. https://library.fes.de/pdf-files/bueros/la-energiayclima/09155.pdf

Del Pozo Barrezueta, H. (2017). Código Orgánico del Ambiente. https://www.ambiente.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/01/CODIGO_ORGANICO_AMBIENTE.pdf

Ecuador. Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Ecuador. Consejo Nacional de Planificación. (2017). Toda una Vida. Plan Nacional de desarrollo. Ecuador. https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/10/PNBV-26-OCT-FINAL_0K.compressed1.pdf

Ecuador. Ministerio de Educación. (2014). Currículo Educación Inicial. Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/06/curriculo-educacion-inicial-lowres.pdf

Ecuador. Ministerio del Ambiente, Agua y Transición Ecológica. (2021). Sitio Oficial. https://www.ambiente.gob.ec/valores-mision-vision/

Fernández Marín, M. A., & González Tolmo, D. (2020). Propuesta de fusión de una metodología para multimedia con el Proceso Unificado evidenciado en un caso real. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(3), 133-140.

Fernández Marín, M. Á., Nacimba Quinga, A. C., Gutiérrez Rodríguez, F. Á., & González Tolmo, D. (2019). Multimedia educativa para el desarrollo de habilidades lógico-matemáticas en niños de inicial II. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(2), 204-213.

Grupo Intergubernamental de Expertos sobre el Cambio Climático. (2013). Informe de evaluación del Grupo Intergubernamental de Expertos sobre el Cambio Climático. IPCC. https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/03/WG1AR5_SummaryVolume_FINAL_SPANISH.pdf

Márquez, A. (2021). Problemas ambientales en el Ecuador. https://www.ecologiaverde.com/problemas-ambientales-en-el-ecuador-3145.html

Observatorio Económico Latinoamericano. (2022). Medio Ambiente y Economía. http://www.obela.org/contenido/medio-ambiente-economia

Organización de las Naciones Unidas. (1998). Protocolo de Kyoto de la Convención Marco de las Naciones Unidad sobre el cambio climático. ONU. https://unfccc.int/resource/docs/convkp/kpspan.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (2015). Report of the Conference of the Parties on its twenty-first session. ONU.https://unfccc.int/resource/docs/2015/cop21/eng/10a01.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (2022). Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente. ONU. https://www.un.org/ruleoflaw/es/un-and-the-rule-of-law/united-nations-environment-programme/

Sánchez, E., & Planelles , M. (2019). La ONU pide cambios sin precedentes para evitar la catástrofe medioambiental del planeta. https://elpais.com/sociedad/2019/03/12/actualidad/1552409167_549272.html

Severiche-Sierra, C., Gómez-Bustamante, E., & Jaimes-Morales, J. (2016). La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible. Telos, 18(2), 266-281.

Downloads

Published

2022-11-01

How to Cite

Fernández Marín, M. Ángel ., García Álvarez, I. ., & Bernal Cerza, R. E. . (2022). Educational multimedia aimed at developing skills for caring for the environment in children between 4 and 5 years of initial education. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(Suplemento 1), 23-31. https://doi.org/10.62452/ez6bef75