The process of initial teacher training, from work practice as a space to develop investigative skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62452/89x4m243

Keywords:

Initial training, pre-professional work practice, investigative skills

Abstract

In the process of initial teacher training, the development of professional practical activity requires problematic situations, from academic training, where the student can contrast with the reality of the school, through the scientific treatment of situations in the school context. Thus, the conception of the practice should contribute to the formation of skills for research, if it allows the integration of knowledge, by linking the training processes with the dissimilar problems of the educational field. This issue is considered of extraordinary importance, in the global context and particularly in Latin America and the Caribbean, where there is a growing concern to address the challenges related to the preparation of teachers and professors. This study deals with the initial training of teachers considering the development of practical and investigative activity that allows them to reflect and transform their field of action. For this, an analytical observational study is carried out, in the scenario: Metropolitan University of Ecuador, in a time frame from the year 2020 to the first semester of 2022, the significance of the relationship between theory and practice is analyzed in the process of investigative training of the education professional, from a study of 15 students who reach the degree from a research work, taking into account dimensions and indicators to consider in the development of research skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Domínguez, Y., & Rojas, A. L. (2018). La práctica profesional como espacio para la formación investigativa del docente. Revista Conrado, 14(65), 148-153.

Ecuador. Consejo de Educación Superior. (2022). Reglamento del Régimen Académico. https://uisrael.edu.ec/wp-content/uploads/2022/03/RPC-SO-04-No.068-2022.pdf

Espinoza, E. E. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Revista Conrado, 16(74), 45-53.

García, G. (2015). La investigación en la formación docente inicial. una mirada desde la perspectiva sociotransformadora. Revista Saber, 27(1), 143-151.

López, L. (2001). El desarrollo de las habilidades de investigación en la formación inicial del profesor de Química. (Tesis doctoral). Universidad de Cienfuegos.

Moreno, M. (2005). Un Currículum Transversal de Formación para la Investigación. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 520-540.

Muñoz, M., & Garay, F. (2015). La investigación como forma de desarrollo profesional docente: Retos y perspectivas. Estudios Pedagógicos, 41(2), 189-199.

Musset, P. (2010). Initial Teacher Education and Continuing Training Policies in a Comparative Perspective: Current Practices in OCDE Countries and a Literature Review on Potential Effects. OECD Education Working Papers, 48. OECD Publishing.

Parr, C. (2004). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y educadores, (7), 57-77.

Pirela, M., Pulido, N. J., & Mancipe, E. (2015). Componentes y dimensiones de la investigación formativa en ciencias de la información. Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimento, 12(3), 48-70.

Ramírez Carpeño, E. (2015). Estudio comparado sobre formación de maestros en perspectiva supranacional: los casos de Alemania, Francia, Italia y España . Tendencias Pedagógicas, (25), 36-56.

Rodríguez, Y. J. (2009). La formación de docentes investigadores: lineamientos pedagógicos para su inserción en los currículos. Revista Teoría y Praxis Investigativa, 4(1), 25-32.

Suckel Gajardo, M., Rodríguez Molina, G., Sáez Núñez, G., & Campos Saavedra, D. (2020). El rol de la Formación Inicial Docente en el proceso de construcción del saber pedagógico. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-23.

Vaillant, D. (2013). Formación inicial del profesorado en américa latina: dilemas centrales y perspectivas. Revista Española de Educación Comparada, (22), 185-206.

Vaillant, D., & Marcelo, C. (2021). Formación Inicial del Profesorado: Modelo Actual y Llaves para el Cambio. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 55-69.

Downloads

Published

2022-09-01

How to Cite

Rojas Valladares, A. L. ., Domínguez Urdanivia, Y. ., García Álvarez, I., & Bernal Cerza, R. E. . (2022). The process of initial teacher training, from work practice as a space to develop investigative skills. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(3), 139-148. https://doi.org/10.62452/89x4m243